8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 30-31-32-33-34-35 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Mustafa Kemal’in Askerlik Hayatı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 30, 31, 32, 33, 34, 35


8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Mustafa Kemal’in Askerlik Hayatı Metni Etkinlik Cevapları


“8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 30-31-32-33-34-35 MEB Yayınları”

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı 30-31-32-33-34-35


Soru : Mustafa Kemal’in aldığı eğitimin iyi bir asker olmasına katkılarını araştırınız. 


Kısa Cevap :

Mustafa Kemal’in aldığı eğitim, onun askeri bilgi ve strateji geliştirmesine önemli katkılar sağlamıştır. Askeri okullardaki disiplinli eğitim, stratejik düşünme yeteneğini artırmış, liderlik ve organizasyon becerilerini geliştirmiştir. Bu eğitimler, onun savaş alanındaki başarılarını ve etkili liderliğini desteklemiştir.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk’ün askeri eğitim hayatı, onun iyi bir asker ve lider olmasında önemli bir rol oynamıştır. İlk olarak, Selânik’teki Şemsi Efendi Mektebi’nden sonra, 1893 yılında Manastır Askeri İdadisi’ne devam etti. Burada, askeri disiplinin yanı sıra, tarih, coğrafya ve matematik gibi bilimlerde de derinlemesine bilgi sahibi oldu. Eğitiminde aldığı askeri strateji ve taktik bilgileri, onun savaşlarda etkili bir lider olmasını sağladı.

1903 yılında İstanbul’daki Kuleli Askeri Lisesi’nden mezun olduktan sonra, Harp Okulu’na (Mekteb-i Harbiye) geçti. Burada, askeri bilimler, strateji ve operasyonel planlama konusunda derinlemesine bilgi edindi. Harp Okulu’ndan mezun olduktan sonra, Harp Akademisi’nde aldığı eğitim, onun askeri liderlik ve strateji konusundaki yeteneklerini daha da geliştirdi.

Mustafa Kemal’in askeri eğitimi, sadece teorik bilgiyle sınırlı kalmayıp, pratik deneyimle pekiştirilmiştir. Eğitim sürecinde çeşitli askeri tatbikatlar ve saha uygulamaları, onun stratejik düşünme yeteneğini artırmış ve problem çözme becerilerini güçlendirmiştir. Ayrıca, eğitim sırasında kazandığı liderlik ve yönetim becerileri, onu savaşlarda etkili bir komutan yapmıştır.

Bu eğitimler sayesinde Mustafa Kemal, askeri strateji ve taktikler konusunda geniş bir bilgi birikimine sahip oldu ve savaş alanındaki başarıları, aldığı bu eğitimlerin bir sonucudur.


Soru : Mustafa Kemal Suriye’den sonra Selânik’te görevlendirildiğinde Balkanlar’da nasıl bir ortamla karşılaşmıştır? Açıklayınız.


Kısa Cevap :

Mustafa Kemal, Suriye’den sonra Selânik’e atandığında Balkanlar’da, Osmanlı İmparatorluğu’nun ulusal ve etnik sorunlarla mücadele ettiği, yerel milliyetçi hareketlerin güç kazandığı bir ortamla karşılaşmıştır. Bu durum, Osmanlı İmparatorluğu’nun Balkanlar’daki egemenliğini tehdit eden bir atmosfer oluşturmuştur.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal, Suriye’den sonra Selânik’e atandığında, Balkanlar’da oldukça karmaşık ve zor bir ortamla karşılaşmıştır. 19. yüzyılın sonlarına doğru, Osmanlı İmparatorluğu’nun Balkan topraklarında etnik ve milliyetçi gerilimler artmıştı. Balkan uluslarının bağımsızlık mücadelesi, Osmanlı yönetimini zayıflatmış ve bölgedeki istikrarı tehdit eder hale gelmişti.

Selânik, bu bağlamda Osmanlı İmparatorluğu’nun en stratejik ve karmaşık bölgelerinden biri haline gelmişti. Bölgedeki çeşitli milliyetçi gruplar, Osmanlı egemenliğine karşı ayaklanmalar düzenliyor, bağımsızlık talepleriyle öne çıkıyordu. Bulgarlar, Yunanlar ve Sırplar gibi çeşitli etnik grupların yer aldığı bu ortamda, Osmanlı hükümetinin merkeziyetçi politikaları ile yerel milliyetçi hareketler arasındaki gerilimler tırmanıyordu.

Mustafa Kemal, bu ortamda, Osmanlı’nın Balkanlar’daki egemenliğini korumak ve bölgedeki karışıklıkları yönetmek için görevlendirilmişti. Selânik’teki görevinde, yerel milliyetçi hareketlerin etkilerini azaltmak, askeri ve siyasi stratejiler geliştirmek zorunda kaldı. Ayrıca, bölgedeki Türk nüfusunu koruma ve destekleme konusunda çeşitli önlemler aldı.

Mustafa Kemal’in Selânik’teki görevi, onun askeri ve siyasi becerilerini geliştirmesi açısından önemli bir dönem oldu. Balkanlar’daki bu zorlu ortam, onun liderlik ve strateji yeteneklerini sınamış ve bu deneyim, ilerleyen yıllarda Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda önemli bir rol oynamıştır.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Ders Kitabı 32 Cevapları


Soru : Milletlerin siyasi birlik kurmalarının geleceklerine etkisini tarihten örnekler vererek açıklayınız.


Kısa Cevap :

Milletlerin siyasi birlik kurmaları, genellikle ekonomik, askeri ve siyasi güçlerini artırarak, ulusal egemenliklerini güçlendirir ve dış tehditlere karşı daha etkili bir savunma sağlar. Örneğin, Almanya’nın 1871’de birleşmesi, ekonomik ve askeri gücünü artırmış, Avrupa’daki dengeleri değiştirmiştir.

Uzun Cevap :

Milletlerin siyasi birlik kurmaları, genellikle onların gelecekteki gelişimlerine büyük etkilerde bulunur. Tarihten birkaç örnek bu durumu açıkça gösterir:

  1. Almanya’nın Birleşmesi (1871): Almanya’nın birleşmesi, Prusya liderliğinde 39 Alman devletinin bir araya gelmesiyle gerçekleşti. Bu birleşme, Almanya’nın ekonomik ve askeri gücünü artırdı. Birleşmiş Almanya, Avrupa’da güçlü bir askeri ve ekonomik güç haline geldi, bu da Avrupa’daki güç dengesini önemli ölçüde değiştirdi.
  2. İtalya’nın Birleşmesi (1861): İtalya’nın birleşmesi, çeşitli İtalyan devletlerinin tek bir ulus altında birleşmesini sağladı. Bu birleşme, İtalya’nın siyasi ve ekonomik gücünü artırarak, ülkenin uluslararası alanda daha etkili bir oyuncu olmasını sağladı.
  3. Amerika Birleşik Devletleri’nin Kuruluşu (1776): Amerika Birleşik Devletleri’nin bağımsızlık mücadelesi ve federal bir yapı altında birleşmesi, ülkenin siyasi ve ekonomik birliğini güçlendirdi. Bu birleşme, ABD’nin küresel güç haline gelmesine zemin hazırladı.

Bu örnekler, siyasi birliğin, ulusal egemenliği güçlendirdiğini, ekonomik kalkınmayı teşvik ettiğini ve uluslararası alandaki etkisini artırdığını gösterir.


Soru : Mustafa Kemal’in küçük yaştan itibaren askerlik mesleğine ilgi duymasının nedenleri nelerdir? Açıklayınız.


Kısa Cevap :

Mustafa Kemal’in küçük yaşta askerlik mesleğine ilgi duymasının nedenleri arasında ailesinin askeri geçmişi, yaşadığı dönemdeki askeri olaylar ve kişisel karakter özellikleri bulunur. Ailesinin askerlik geçmişi ve askeri hayatla tanışması, onun bu mesleğe olan ilgisini artırmıştır.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal’in küçük yaşlardan itibaren askerlik mesleğine duyduğu ilgi, birkaç faktöre dayanmaktadır:

  1. Ailesinin Askeri Geçmişi: Mustafa Kemal’in babası Ali Rıza Bey, bir süre Osmanlı İmparatorluğu’nda memur olarak görev yapmış, askeri disiplini ve değerleri evde yaşatan bir figür olmuştur. Bu, Mustafa Kemal’in askerlik mesleğine olan ilgisini uyandıran ilk faktörlerden biridir.
  2. Savaş ve Askeri Olaylar: Mustafa Kemal, çocukluk yıllarında Osmanlı İmparatorluğu’nun askeri ve politik olaylarını yakından takip etti. Bu olaylar, onun askeri kariyerin cazibesine kapılmasına neden oldu. Özellikle Osmanlı İmparatorluğu’nun savaşlar ve iç karışıklıklarla mücadele ettiği dönemde, askeri başarıların ve liderliğin toplumsal etkilerini gözlemlemek, bu mesleğe olan ilgisini artırdı.
  3. Kişisel Karakter Özellikleri: Mustafa Kemal’in liderlik ve disiplin konusundaki doğal yetenekleri, askeri mesleğe olan ilgisini destekledi. Çocukluk yıllarında gösterdiği kararlılık, cesaret ve liderlik özellikleri, askerlik mesleğini seçmesinde etkili oldu.
  4. Eğitim ve İlgi Alanları: Selânik’te aldığı eğitim ve okulda tanıştığı askeri disiplin, askeri strateji ve taktikler konusundaki ilgisini artırdı. Harp okulları ve askeri eğitimler, onun askeri kariyer hedeflerini pekiştirdi.

Tüm bu faktörler, Mustafa Kemal’in genç yaşlardan itibaren askerlik mesleğine duyduğu ilgiyi şekillendirdi ve onun askeri kariyerine yönelik adımlarını yönlendirdi.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Ders Kitabı 33 Cevapları


Soru : Trablusgarp’ta başarılı bir savunma yapılmasına rağmen Osmanlı Devleti’nin toprak kaybı yaşamasının nedeni nedir?


Kısa Cevap :

Trablusgarp’ta başarılı bir savunma yapılmasına rağmen Osmanlı Devleti’nin toprak kaybı yaşamasının nedeni, uluslararası destek eksikliği ve özellikle İtalya’nın askeri üstünlüğü ve denizden yapılan kuşatmalardır.

Uzun Cevap :

Trablusgarp’ta başarılı bir savunma yapılmasına rağmen Osmanlı Devleti’nin toprak kaybı yaşamasının birkaç nedeni bulunmaktadır:

  1. Askeri Üstünlük: İtalya, modern ve güçlü bir askeri teknolojiye sahipti. Trablusgarp’ta Osmanlı güçleri başarılı savunmalar yapmış olsa da, İtalya’nın üstün askeri teknolojisi ve donanması, Osmanlı savunmasını zor durumda bıraktı.
  2. Deniz Kuşatması: İtalya, Trablusgarp’a denizden yapılan kuşatmalar ve bombardımanlarla Osmanlı savunmasını zorlaştırdı. Denizden yapılan saldırılar, Osmanlı’nın askeri kaynaklarına erişimini kısıtladı ve bölgedeki askeri etkisini azalttı.
  3. Uluslararası Destek Eksikliği: Osmanlı Devleti, Trablusgarp’taki savaşta uluslararası destek ve yardım almadı. Avrupa devletlerinin tarafsız kalması ve İtalya’nın diplomatik çabaları, Osmanlı’nın savaşın seyrini değiştirmesini zorlaştırdı.
  4. Yerel Direniş: Trablusgarp’taki yerel halkın direnişi, Osmanlı güçleri için ek zorluklar yarattı. Yerel direnişin örgütlenmesi ve koordinasyon eksiklikleri, Osmanlı’nın savunma çabalarını zorlaştırdı.

Bu nedenler, Osmanlı Devleti’nin Trablusgarp’ta başarılı bir savunma yapmasına rağmen toprak kaybı yaşamasına neden oldu.


Soru : Balkan savaşlarının ortaya çıkmasında etkili olan siyasi sebepler nelerdir?


Kısa Cevap :

Balkan savaşlarının ortaya çıkmasında etkili olan siyasi sebepler arasında Osmanlı İmparatorluğu’nun Balkanlar’daki toprak kayıpları, ulusal bağımsızlık hareketleri ve büyük güçlerin Balkan politikalarındaki rekabetleri yer alır.

Uzun Cevap :

Balkan savaşlarının ortaya çıkmasında etkili olan siyasi sebepler şunlardır:

  1. Osmanlı İmparatorluğu’nun Balkanlar’daki Toprak Kayıpları: Osmanlı İmparatorluğu’nun Balkanlar’daki toprakları, 19. yüzyılda çeşitli milliyetçi hareketlerin etkisiyle zayıflamış ve bu durum, Balkan milletleri arasında bağımsızlık taleplerinin artmasına neden olmuştur.
  2. Milliyetçilik Hareketleri: Balkan milletleri arasında milliyetçilik akımlarının güçlenmesi, özellikle Sırp, Yunan, Bulgar ve Karadağ gibi ülkelerin bağımsızlık ve toprak genişletme hedefleri doğrultusunda hareket etmelerine neden olmuştur. Bu milliyetçi hareketler, Osmanlı İmparatorluğu’na karşı birleşerek savaşlara zemin hazırlamıştır.
  3. Büyük Güçlerin Rekabeti: Avrupa’daki büyük güçler, Balkanlar’daki güç dengesi üzerinde etkili olmak istemiştir. Rusya, Pan-Slavizm politikasıyla Slav milliyetçilerini desteklerken, Avusturya-Macaristan İmparatorluğu, Balkanlar’daki Slav hareketlerine karşı çıkmıştır. Bu rekabet, Balkan savaşlarının patlak vermesinde önemli bir etken olmuştur.
  4. İttifaklar ve Dış Müdahale: Balkan devletleri arasında kurulan ittifaklar (örneğin, Balkan Birliği) ve büyük güçlerin Balkanlar’daki siyasi ve askeri müdahaleleri, savaşların şiddetini artırmış ve bölgesel çatışmaları yaygınlaştırmıştır.

Bu siyasi sebepler, Balkanlar’daki gerginliği artırmış ve Balkan savaşlarının patlak vermesine neden olmuştur.


Soru : Bulgaristan’ın I. Balkan Savaşı’nda fazla miktarda toprak kazanmasını diğer Balkan devletleri nasıl karşılamıştır? Açıklayınız.


Kısa Cevap :

Bulgaristan’ın I. Balkan Savaşı’nda fazla miktarda toprak kazanması, diğer Balkan devletleri tarafından endişeyle karşılanmıştır. Bu durum, bölgedeki güç dengesini bozmuş ve diğer Balkan ülkeleri arasında rekabeti ve gerilimi artırmıştır.

Uzun Cevap :

Bulgaristan’ın I. Balkan Savaşı’nda elde ettiği toprak kazançları, diğer Balkan devletleri tarafından olumsuz bir şekilde değerlendirilmiştir. Bu durumun sebepleri şunlardır:

  1. Güç Dengesinin Bozulması: Bulgaristan’ın savaşta büyük toprak kazançları sağlaması, diğer Balkan devletlerinin bölgede güç dengesinin bozulduğunu düşünmelerine neden oldu. Bu durum, diğer devletlerde endişe ve rekabet duygusu yarattı.
  2. Sınır Çatışmaları ve Gerilimler: Bulgaristan’ın kazandığı topraklar, komşu ülkelerle olan sınır anlaşmazlıklarını ve çatışmaları artırdı. Özellikle Yunanistan, Sırbistan ve Karadağ gibi ülkeler, Bulgaristan’ın kazandığı toprakları kendi ulusal çıkarlarına tehdit olarak gördü.
  3. Balkan Devletleri Arasında Rekabet: Bulgaristan’ın toprak kazanımları, diğer Balkan devletlerinin ulusal çıkarlarıyla çelişti ve bu durum, bölgede artan bir rekabet ortamı oluşturdu. Balkan ülkeleri arasında yapılan yeni ittifaklar ve askeri stratejiler, bu gerilimi artırdı.
  4. Balkan Birliği’nin Çöküşü: Bulgaristan’ın elde ettiği topraklar, Balkan Birliği içindeki dayanışmayı zedeledi. Birliğin diğer üyeleri, Bulgaristan’ın genişlemesini kendi çıkarlarına zarar olarak değerlendirdi ve bu da birlik içindeki uyumu bozdu.

Sonuç olarak, Bulgaristan’ın I. Balkan Savaşı’ndaki büyük toprak kazanımları, diğer Balkan devletleri arasında kaygı ve gerilimi artırmış, bölgesel politikada önemli değişikliklere yol açmıştır.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Ders Kitabı 34 Cevapları


Soru : Balkan savaşları sonunda Osmanlı ordusunun yeniden yapılandırılması ihtiyacının ortaya çıkmasındaki sebepler nelerdir?


Kısa Cevap :

Balkan savaşları sonunda Osmanlı ordusunun yeniden yapılandırılması ihtiyacı, savaşlarda yaşanan başarısızlıklar, askeri teknolojinin yetersizliği ve stratejik planlama eksikliklerinden kaynaklanmıştır.

Uzun Cevap :

Balkan savaşları sonunda Osmanlı ordusunun yeniden yapılandırılması ihtiyacı, birkaç önemli sebepten kaynaklanmıştır:

  1. Savaşlarda Yaşanan Başarısızlıklar: I. ve II. Balkan Savaşları’nda Osmanlı ordusu, stratejik ve taktiksel başarısızlıklar yaşamış ve bu savaşlarda büyük toprak kayıplarıyla karşılaşmıştır. Bu başarısızlıklar, Osmanlı ordusunun modernize edilmesi ve yeniden yapılandırılması gerekliliğini ortaya koymuştur.
  2. Askeri Teknolojinin Yetersizliği: Balkan savaşları sırasında Osmanlı ordusunun kullanılan askeri teknoloji ve ekipman, rakip ülkelerin modern silah ve stratejileri karşısında yetersiz kalmıştır. Bu durum, ordunun teknolojik olarak yenilenmesi ve modernize edilmesi gereğini gündeme getirmiştir.
  3. Stratejik Planlama Eksiklikleri: Osmanlı ordusunun Balkan savaşlarındaki stratejik planlamaları ve operasyonel yönetimi, bazı açılardan eksik kalmıştır. Savaşların getirdiği dersler doğrultusunda, askeri strateji ve planlamada köklü değişiklikler yapılması ihtiyacı doğmuştur.
  4. Askeri Eğitim ve Disiplin: Osmanlı ordusunun eğitim ve disiplin konularındaki eksiklikleri, savaşlarda etkili bir performans göstermelerini engellemiştir. Ordunun eğitim sisteminin yeniden yapılandırılması ve askeri disiplini güçlendirilmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır.
  5. Organizasyon ve Lojistik Sorunları: Balkan savaşları sırasında Osmanlı ordusunun organizasyon ve lojistik destek konularında yaşadığı zorluklar, yeniden yapılanma ihtiyacını doğurmuştur. Ordu içindeki yönetim ve lojistik süreçlerin iyileştirilmesi, savaş başarıları için kritik bir unsur olarak değerlendirilmiştir.

Bu sebepler, Osmanlı ordusunun yeniden yapılandırılması ihtiyacını artırmış ve askeri reformlar yapılması gereğini ortaya koymuştur.


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Ders Kitabı 35 Cevapları


Soru : Aşağıda verilen şiiri okuyunuz ve soruları cevaplayınız. 

Ne suyun bizimdir, artık, ne selin
Kıyını el aldı adalar elin…
Toprağa belenmiş kınalı gelin,
“Vay benim gelinlik kınam!” der, ağlar!
Gider Mustafa Paşa’m,” Tuna’m!” der, ağlar!
Gökte salalara çığlık karışır;
Bulutları aşıp göğe irişir..
Yerde -gayri- kurtlar kuşlar çığrışır;
Kimi “yavrum!”, kimi “anam!” der, ağlar;
Gider Mustafa Paşa’m, “Tuna’m!” der, ağlar!


1. Şiirde hangi bölgenin kaybedilmesi konu edilmiştir? Yazınız.


Cevap : Şiirde, Osmanlı Devleti’nin kaybettiği Tuna bölgesi (Tuna Nehri çevresi) konu edilmiştir.


2. Bölgenin kaybedilme sebebini üniteden öğrendiğiniz bilgiler ışığında Osmanlı Devleti’nin çok uluslu yapısıyla ilişkilendirerek yazınız.


Cevap :Tuna bölgesinin kaybedilmesinin sebebi, Osmanlı Devleti’nin çok uluslu yapısıyla ilişkilidir. Osmanlı İmparatorluğu’nun Balkanlar’daki çok uluslu yapısı, etnik ve milliyetçi hareketlerin güçlenmesine neden olmuştur. Bu bölgedeki çeşitli milliyetçi grupların bağımsızlık mücadelesi, Osmanlı yönetimine karşı bir direniş oluşturmuş ve bu durum, bölgenin kaybedilmesine yol açmıştır. Ayrıca, Osmanlı Devleti’nin iç ve dış politikadaki zayıflıkları ve askeri başarısızlıkları, bölgenin kaybedilmesinde etkili olmuştur.


3. Görsel 1.39’daki insanların durumlarıyla ilgili duygularınızı ifade ediniz.


Cevap : Görsel 1.39’daki insanların durumunu incelediğimde, bu kişilerin derin bir hüzün ve kayıp duygusu içinde olduklarını gözlemliyorum. Kayıp bir toprak parçası, bir kültür ve kimliğin yitirilmesi anlamına gelir. Bu durum, bireylerin sadece fiziksel değil, aynı zamanda duygusal ve psikolojik olarak da etkilenmelerine neden olur. Üzgün ve çaresiz bir şekilde geçmişe özlem duyuyorlar gibi görünüyorlar. Böyle bir ortam, kayıpların yarattığı derin duygusal etkileri ve toplumsal travmayı yansıtıyor.



 

Our Score