8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 34-35 Semih Ofset Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 1. Ünite Ünite Değerlendirmesi Cevapları Sayfa 34, 35


8. Sınıf İnkılâp Tarihi 1. Ünite Ünite Değerlendirmesi Cevapları


“8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 34-35 Semih Ofset Yayınları”

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 34-35


A. Aşağıdaki cümlelerden doğru bilgi verilenlerin başına “D”, yanlış bilgi verilenlerin başına “Y” yazınız. Yanlış bilgi verilen cümlelerin doğrularını altlarındaki satırlara yazınız.


Cevap :

  1. D – Fransız İhtilali Osmanlı Devleti’ne bağlı azınlıkların ayaklanmalarına yol açtı.
  2. Y – Gülhane Hattı-ı Hümayunu ile Osmanlı halkına seçme ve seçilme hakkı verilmedi. Gülhane Hattı-ı Hümayunu, Osmanlı İmparatorluğu’nda hukukun üstünlüğünü ve reformları ilan etti.
  3. Y – Islahat Fermanı ile yargılanmadan cezalandırılmayacağı ilkesi kabul edilmedi. Islahat Fermanı, azınlıkların haklarını düzenledi, ancak bu ilkeyi getirmedi.
  4. D – 19. yüzyılda Selanik farklı milletlerin yaşadığı çok kültürlü bir şehirdi.
  5. D – Mustafa Kemal’in öğrenim gördüğü ilk askerî okul Selanik Askerî Rüştiyesidir.
  6. D – Mustafa Kemal, Namık Kemal’in “vatan ve hürriyet” düşüncesinden etkilendi.
  7. Y – II. Meşrutiyet, Genç Osmanlılar Cemiyeti’nin değil, İttihat ve Terakki Cemiyeti’nin etkisiyle ilan edildi.
  8. Y – Osmanlı Devleti Trablusgarp Savaşı’nda İngiltere ile değil, İtalya ile savaştı.
  9. D – Osmanlı Devleti I. Balkan Savaşı’nda Makedonya ve Edirne’yi kaybetti.

B. Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Cümlelerde boş bırakılan yerlere verilen ifadelerden uygun olanını yazınız. 


Cevap :

  1. Osmanlı Devleti Sanayi İnkılabı sonrasında Avrupalı devletlerin açık pazarı hâline geldi.
  2. Mebusan Meclisinin açılmasıyla Osmanlıda Meşrutiyet Dönemi başladı.
  3. Fikir akımlarından Osmanlıcılık Tanzimat Dönemi’nde yönetimde uygulandı.
  4. Müslüman milletleri halifeye bağlamak için İslamcılık fikri geliştirildi.
  5. Mustafa Kemal idadi yıllarında öğretmeni Mehmet Tevfik Bey sayesinde tarihe ilgi duydu.
  6. Mustafa Kemal arkadaşı Vatan ve Hürriyet sayesinde Avrupalı düşünürlerin eserleriyle tanıştı.
  7. Mustafa Kemal Harp Akademisinden kurmay yüzbaşı rütbesiyle mezun oldu.
  8. Mustafa Kemal ülke sorunları karşısında arkadaşlarıyla Türkçülük adlı bir cemiyet kurdu.
  9. 1909’da Meşrutiyet yönetimine karşı 31 Mart Olayı adıyla anılan ayaklanma çıktı.
  10. Mustafa Kemal ilk savaş tecrübesini Trablusgarp’da kazandı.

C. Mustafa Kemal’in okuduğu okullar ile bu okulların yer aldığı şehirleri oklar çıkararak eşleştiriniz. 


Cevap :

  • Harp Okulu: İstanbul
  • Askerî İdadi: Manastır
  • Şemsi Efendi Mektebi: Selanik
  • Harp Akademisi: İstanbul
  • Askerî Rüştiye: Selanik

8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları


Ç. Aşağıdaki soruları okuyunuz. Doğru cevabın bulunduğu seçeneği işaretleyiniz. 


  1. Osmanlı Devleti’nde 19. yüzyıldan itibaren milliyetçilik akımının etkisiyle ayaklanmalar çıkmıştır. Devlet adamları bu ayaklanmaları önlemek ve tüm milletleriyle birlikte devletin birliğini sağlamak için bir Osmanlı toplumu meydana getirmeye çalışmışlardır.
    Bu metinde aşağıdaki fikir akımlarından hangisinden söz edilmektedir?
    A) Osmanlıcılık
  2. Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Devleti’nin 20. yüzyıl başlarındaki durumu için geçerli değildir?
    B) Yönetim şekli demokrasiye dayanmaktadır.
  3. Mustafa Kemal’in öğrenim hayatı ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi söylenemez?
    B) Askerî idadi ile eğitimine Selanik dışında devam etmiştir.
  4. Mustafa Kemal’de Türkçülük fikrinin gelişmesinde aşağıdaki yazarlardan hangisinin etkisi olmuştur?
    D) Mehmet Emin Yurdakul
  5. Mustafa Kemal’in bu parçada söz edilen düşüncesi onun hangi özelliğini açıklamaktadır?
    C) İleri görüşlülüğünü

D. Aşağıdaki soruları cevaplayınız. 


1. Avrupa’daki hangi gelişmeler Osmanlı Devleti’ni değişime zorlamıştır?


Kısa Cevap :

Avrupa’daki Fransız İhtilali ve Sanayi İnkılabı gelişmeler Osmanlı Devleti’ni değişime zorlamıştır.

Uzun Cevap :

Fransız İhtilali, Avrupa’da milliyetçilik ve liberalizmin yayılmasına neden olmuş ve Osmanlı Devleti’nde de azınlıkların ayaklanmalarına yol açmıştır. Sanayi İnkılabı ise ekonomik ve teknolojik gelişmelerle birlikte Avrupa’nın sanayi ve ticaret gücünü artırmış, Osmanlı Devleti’ni ekonomik ve askeri alanda geri kalmışlık sorunuyla karşı karşıya bırakmıştır. Bu iki gelişme, Osmanlı Devleti’ni modernleşme ve reform yapma zorunluluğu ile karşı karşıya bırakmıştır.


2. Osmanlı Devleti 20. yüzyılın başlarında hangi siyasi ve sosyal sorunlarla karşı karşıyaydı?


Kısa Cevap :

Sınır kayıpları, etnik milliyetçilik hareketleri, ekonomik sıkıntılar ve iç karışıklıklar.

Uzun Cevap :

Osmanlı Devleti, 20. yüzyılın başlarında birçok siyasi ve sosyal sorunla karşı karşıya kalmıştır. Sınır kayıpları, özellikle Balkan Savaşları ve Trablusgarp Savaşı sonrasında toprak kayıpları yaşanmıştır. Etnik milliyetçilik hareketleri, imparatorluk içindeki çeşitli etnik grupların bağımsızlık taleplerini artırmıştır. Ayrıca, ekonomik sıkıntılar ve kapitülasyonlar nedeniyle dış bağımlılık artmış, iç karışıklıklar ve isyanlar da devleti zayıflatmıştır.


3. Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemleri’nin başlıca gelişmeleri nelerdir?


Kısa Cevap :

Tanzimat Dönemi: Gülhane Hatt-ı Hümayunu, Islahat Fermanı, hukuk ve eğitimde reformlar.

Meşrutiyet Dönemi: II. Meşrutiyet’in ilanı, anayasa ve meclis sistemi, basın özgürlüğü.

Uzun Cevap :

Tanzimat Dönemi (1839-1876) sırasında Osmanlı Devleti’nde köklü reformlar gerçekleştirilmiştir. Gülhane Hatt-ı Hümayunu (1839) ile eşitlik ve hukuk reformları başlatılmış, Islahat Fermanı (1856) ile azınlık hakları genişletilmiştir. Bu dönemde eğitim, adalet ve yönetim alanlarında çeşitli düzenlemeler yapılmıştır.

Meşrutiyet Dönemi (1908-1918) ise II. Meşrutiyet’in ilanıyla başlamıştır. Bu dönemde anayasal düzen ve meclis sistemi kurulmuş, basın özgürlüğü ve halkın siyasi katılımı artırılmıştır. Anayasa tekrar yürürlüğe girmiş ve meclisler yeniden toplanmıştır.


4. Mustafa Kemal’in fikir hayatını etkileyen önemli kişiler kimlerdir?


Kısa Cevap :

Namık Kemal, Tevfik Fikret, Mehmet Emin Yurdakul Mustafa Kemal’in fikir hayatını etkileyen önemli kişilerdir.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal’in fikir hayatını etkileyen önemli kişiler arasında Namık Kemal, Tevfik Fikret ve Mehmet Emin Yurdakul bulunur. Namık Kemal’in “vatan” ve “hürriyet” düşünceleri, Mustafa Kemal’in milli bilincinin oluşmasına katkı sağlamıştır. Tevfik Fikret’in edebi ve düşünsel eserleri, özellikle sosyal ve siyasi konulardaki görüşleri Mustafa Kemal üzerinde etkili olmuştur. Mehmet Emin Yurdakul’un Türkçülük fikri, Mustafa Kemal’in milli kimlik ve bağımsızlık düşüncelerini geliştirmesinde önemli rol oynamıştır.


5. Mustafa Kemal gençlik döneminde ülke sorunlarına çözüm üretmek için neler yapmıştır?


Kısa Cevap :

Siyasi cemiyetler kurmuş, askeri ve siyasi stratejiler geliştirmiş, eğitimini ve bilgi birikimini artırmıştır.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal, gençlik döneminde ülke sorunlarına çözüm üretmek amacıyla çeşitli adımlar atmıştır. Öncelikle, çeşitli siyasi cemiyetler kurarak milliyetçilik ve hürriyet düşüncelerini yaymaya çalışmıştır. Aynı zamanda askeri ve stratejik eğitimini artırarak, askeri alanda bilgilerini geliştirmiştir. Yurt içinde ve yurt dışında eğitimini sürdürerek, uluslararası gelişmeleri takip etmiş ve ülkesinin sorunlarına çözüm bulmak için bilgi ve deneyimini artırmıştır.


6. Trablusgarp ve Balkan Savaşları’nda Mustafa Kemal’in hangi kişilik özellikleri ön plana çıkmıştır?


Kısa Cevap :

Trablusgarp ve Balkan Savaşları’nda Mustafa Kemal’in cesareti, stratejik düşünme yeteneği ve liderlik özellikleri ön plana çıkmıştır. Trablusgarp Savaşı’nda, zor koşullara rağmen etkili bir mücadele yürütmüş ve düşmana karşı büyük bir cesaret sergilemiştir. Balkan Savaşları’nda ise, Osmanlı ordusunun zayıf olduğu bir dönemde stratejik yeteneklerini göstererek askeri taktikler geliştirmiş ve liderlik vasfını ön plana çıkarmıştır. Bu özellikleri, onun askeri başarılarını ve liderlik becerilerini pekiştirmiştir.

Uzun Cevap :

Trablusgarp ve Balkan Savaşları’nda Mustafa Kemal’in cesareti, kararlılığı ve liderlik özellikleri ön plana çıkmıştır. Trablusgarp Savaşı sırasında, zorlu koşullarda başarılı bir şekilde savaşarak, askeri strateji ve liderlik yeteneklerini göstermiştir. Balkan Savaşları’nda ise, savaşın zorlukları ve Osmanlı ordusunun yaşadığı sıkıntılara rağmen, cesur ve kararlı bir şekilde mücadele etmiş ve askeri liderlik özelliklerini sergilemiştir. Bu özellikler, onun askeri ve siyasi başarılarının temelini oluşturmuştur.



 

Our Score