8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 36-37-38 MEB Yayınları

Ortaokul 8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 36, 37, 38


8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları


“8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 36-37-38 MEB Yayınları”

8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı 36-37-38


A. Verilen kavram veya olaylarla tablodaki bilgileri harfleri kullanarak eşleştiriniz.


Cevap :

Tablodaki bilgileri verilen kavram veya olaylarla eşleştirerek cevaplar şu şekildedir:

  1. Düyûn-ı Umûmiye – Osmanlı Devleti’nden alacaklı olan Avrupa devletlerinin verdikleri borçları tahsil edebilmek amacıyla oluşturdukları kuruluştur.
  2. Ç. Sofya – Mustafa Kemal’in askerî ataşe olarak görev yaptığı şehirdir.
  3. A. Trablusgarp Savaşı – Mustafa Kemal’in yerli halkı bir araya getirip direnişi başlattığı Kuzey Afrika’daki savaştır.
  4. B. Hareket Ordusu – İstanbul’da 1909 yılında çıkan ayaklanmayı bastırmak için Selânik’te hazırlanan askerî birliklerin adıdır.
  5. C. Manastır – Mustafa Kemal’in askerî idadiyi okuduğu ve fikir hayatının geliştiği şehirdir.

B. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D” yanlış olanların başına “Y” koyunuz.


Cevap :

(Doğru) 1. Avrupa devletleri azınlık haklarını bahane ederek Osmanlı Devleti’nin iç işlerine müdahale etmişlerdir.

(Doğru) 2. Osmanlı Devleti’nin dağılmasında milliyetçilik akımı etkili olmuştur.

(Yanlış) 3. Mustafa Kemal askerî idadi (lise) eğitimini Selânik’te tamamlamıştır. (Askerî idadi eğitimini Manastır’da tamamlamıştır.)

(Doğru) 4. Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde ortaya atılan Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük ve Batıcılık gibi fikir akımlarının temel amacı Osmanlı Devleti’ni dağılmaktan ve yıkılmaktan kurtarmaktır.

(Yanlış) 5. Mustafa Kemal’in eğitim hayatını geçirdiği şehirler sırasıyla Selânik, Manastır ve İstanbul’dur. (Doğru sıralama Manastır, Selânik ve İstanbul’dur.)

(Yanlış) 6. Mustafa Kemal askerlik hayatına Balkan savaşlarıyla başlamıştır. (Askerlik hayatına 1905 yılında başlamış, Balkan Savaşları 1912-1913 yıllarında olmuştur.)


C. Aşağıdaki tabloda Selânik’le ilgili verilen ifadenin ilgili olduğu alanı (X) şeklinde işaretleyiniz. 


Cevap :

Tablodaki ifadelerin ilgili olduğu alanlar şu şekildedir:

  1. Şehrin farklı bölgelerden göç alması – Sosyal
  2. Demir yolu ve işlek bir limana sahip olması – Ekonomik
  3. Konsoloslukların bulunması – Siyasi
  4. Canlı bir ticaret hayatına sahip olması – Ekonomik
  5. Farklı fikirlere açık olması – Kültürel
  6. Farklı dillerde gazetelerin yayımlanması – Kültürel
  7. Şirketler ve ticaret merkezlerinin bulunması – Ekonomik

8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Ders Kitabı 37 Cevapları


Ç. I. Dünya Savaşı’na kadar Mustafa Kemal’in askerlik hayatının geçtiği yerleri harita 1.3’te yer alan tablodaki boşluklara kronolojik sırada yazınız.


Cevap :

I. Dünya Savaşı’na kadar Mustafa Kemal’in askerlik hayatının geçtiği yerleri kronolojik sırayla aşağıdaki gibi sıralayabilirsiniz:

  1. Şam – Mustafa Kemal, 1905 yılında Harp Okulu’ndan mezun olduktan sonra Şam’da göreve başlamıştır.
  2. Selânik – 1908’de II. Meşrutiyet’in ilanıyla Selânik’te görev yapmıştır.
  3. Kozan – 1909’da burada görev almıştır.
  4. Manastır – 1910’da Askerî İdadi’de öğrenim gördüğü şehirde görev yapmıştır.
  5. Kıbrıs – 1911’de görevlendirilmiştir.
  6. Trablusgarp – 1911’de Trablusgarp Savaşı’na katılmıştır.
  7. Suriye – 1912-1913 yıllarında burada görev yapmıştır.

Bu sıralama, Mustafa Kemal’in askerlik kariyerindeki önemli yerleri ve görev sürelerini göstermektedir.


D. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız. 


1. Fransız İhtilali’nin getirdiği her ulusun kendi devletini kurma ve geleceğini belirleme hakkı anlamına gelen milliyetçilik akımının etkisiyle Osmanlı Devleti’ndeki azınlıklar ayaklandılar. Fransız İhtilali’nin
yaydığı insan hakları, eşitlik, özgürlük, hukukun üstünlüğü gibi düşünceler, Osmanlı aydınlarını etkileyerek Tanzimat ve Islahat fermanlarıyla I. ve II. Meşrutiyetin ilanına zemin oluşturdu. Bu gelişmelere rağmen azınlık isyanları Osmanlı Devleti’nin yıkılışına kadar devam etti.

Verilen bilgilere göre
I. Fransız İhtilali Osmanlı Devleti’ni olumsuz etkilemiştir.
II. Osmanlı Devleti çok uluslu bir yapıya sahiptir.
III. Aydınların çalışmaları Osmanlı Devleti’nin dağılmasını engellemiştir.

yargılarından hangilerine ulaşılabilir?


A) I ve II B) II ve III C) I ve III D I, II ve III

Cevap : A) I ve II


2. Mustafa Kemal, Balkan Savaşı’nın Osmanlılar için bir bozguna dönüştüğü ve Edirne’nin Bulgar, Selânik’in Yunan işgaline uğradığı ortamda başkente dönmüştü. Üstelik geride bıraktığı annesi ve kız kardeşi göç yollarına düşmüştü. Bu yüzden duyduğu büyük üzüntüyü arkadaşı Salih Bozok’a, “Selânik’i, o güzel memleketimizi, nasıl bıraktın? Düşmana niçin teslim ettiniz de buraya geldiniz?” diyerek dile getirmişti. İstanbul’a döndüğünde Bolayır’daki Akdeniz Boğazı Kuvây-ı Mürettebesi Harekât Şubesi Müdürlüğüne atandı (25 Kasım 1912).

Metne göre

I. Mustafa Kemal’in ailesi savaştan etkilenmiştir.
II. Balkan savaşları sona ermiştir.
III. Balkan Savaşı’nda bazı Osmanlı şehirleri işgale uğramıştır.

yargılarından hangilerine ulaşılabilir?


A) I ve II B) I ve III C) II ve III D) I, II ve III

Cevap : B) I ve III


8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Ders Kitabı 38 Cevapları


3. (I) Selânik, içinde birçok milleti barındıran çok uluslu bir şehirdir. (II) Demir yolları ve limanlarının olması şehirde ticari hayatı canlandırmıştır. (III) Doğu ve Batı medeniyetlerindeki gelişmeler burada  çıkarılan gazete ve kitaplarla hızlı bir şekilde yayılmıştır. (IV) Ayrıca burada geleneksel yöntemlerle eğitim veren okulların yanı sıra modern metotlarla eğitimini sürdüren birçok okul da vardı.

Metinde geçen cümlelerden hangisinde Selânik şehrinin ekonomik özelliği üzerinde durulmuştur?


A) I B) II C) III D) IV

Cevap : B) II  (II. cümlede Selânik’in demir yolları ve limanlarının şehirdeki ticari hayatı canlandırdığı belirtilmektedir, bu da ekonomik özelliği ifade eder.)


4. Mustafa Kemal Sofya’da ataşe iken fırsat buldukça Bulgaristan’ın sosyal, ekonomik ve kültürel hayatını da yakından tanımaya çalışmıştır. Bulgaristan’da yaşayan Türklerin sorunlarıyla yakından ilgilenmiştir. Onların kültürel hayatlarının geliştirilmesi için girişimlerde bulunan Mustafa Kemal, Bulgaristan’da yaşayan Türklerin çıkardığı gazeteleri yakından takip etmiştir. Bulgar meclisinde incelemelerde bulunmuş ve ülke siyasetini tanımaya çalışmıştır.

Paragraftaki bilgilere göre

I. Diplomasi alanında deneyim kazanmıştır.
II. Siyasi gelişmeleri izleme fırsatı bulmuştur.
III. Türklerin sorunlarına karşı duyarlılık göstermiştir.

yargılarından hangilerine ulaşılabilir?


A) I ve II B) I ve III C) II ve III D) I, II ve III

Cevap : D) I, II ve III (I. cümlede diplomasi alanında deneyim kazanmış, II. cümlede siyasi gelişmeleri izleme fırsatı bulmuş ve III. cümlede Türklerin sorunlarına duyarlılık göstermiştir.)


5. “… Büyüklük odur ki, hiç kimseye iltifat etmeyeceksin, hiç kimseyi aldatmayacaksın, memleket için gerçek ülkü neyse onu görecek, o hedefe yürüyeceksin. Herkes senin aleyhinde bulunacaktır. Herkes seni yolundan çevirmeye çalışacaktır. İşte sen bunda karşı koyuşları yok eden olacaksın. Önüne sayılamayacak güçlükler yığacaklardır. Kendini büyük değil küçük, zayıf, araçsız, hiç sayarak, kimseden yardım gelmeyeceğine inanarak bu güçlükleri aşacaksın. Ondan sonra sana büyüksün derlerse, bunu diyenlere de güleceksin…” (Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, s. 112)

Atatürk’ün bu sözleriyle

I. Kararlılık
II. Vatanseverlik
III. Gerçekçilik

kişilik özelliklerinden hangileri arasında bağlantı kurulabilir?


A) I ve II B) II ve III C) I ve III D) I, II ve III

Cevap : C) I ve III (I. cümlede kararlılık ve III. cümlede gerçekçilik vurgulanıyor. Vatanseverlik ise doğrudan bu sözlerde belirtilmemiştir.)


6. Mustafa Kemal Selânik Askerî Rüştiyesindeyken Matematik Öğretmeni Mustafa Bey sayesinde matematik dersine, Manastır Askerî İdadisindeyken Kolağası Tevfik Bey sayesinde de tarih dersine ilgi duymuştur. Yine askerî idadide iken okuduğu kitaplardan etkilenmiş bu kitaplar sayesinde kendisinde milliyetçilik ve tarih şuuru gelişmiştir.

Buna göre

I. Mustafa Kemal’in gelişiminde yaşadığı çevrenin etkisi olmuştur.
II. Okuduğu kitaplar fikir hayatının oluşumuna katkı sağlamıştır.
III. Gittiği okullar askerlik mesleğini sevmesinde rol oynamıştır.

yargılarından hangilerine ulaşılabilir?


A) I ve II B) Yalnız II C) II ve III D) I, II ve III

Cevap : A) I ve II

(I. cümlede çevrenin etkisi ve II. cümlede okunan kitapların fikir hayatına katkısı vurgulanıyor. Askerlik mesleğiyle ilgili ise doğrudan bir bağlantı belirtilmemiştir.)



 

Our Score