8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49 Semih Ofset Yayınları
Ortaokul 8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Birinci Dünya Savaşı ve Osmanlı Devleti Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49
8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Birinci Dünya Savaşı ve Osmanlı Devleti Metni Etkinlik Cevapları
“Ortaokul 8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitabı Sayfa 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 Cevapları” başlığı altında, Birinci Dünya Savaşı ve Osmanlı Devleti konusu kapsamlı bir şekilde ele alınmıştır. Bu bölümde, savaşın sebepleri, Osmanlı Devleti’nin savaşa katılma nedenleri, tarafları ve önemli cepheler gibi konular işlenir. “Ortaokul 8. Sınıf İnkılap Tarihi Birinci Dünya Savaşı ve Osmanlı Devleti Metni Etkinlik Cevapları”, konunun anlaşılmasını kolaylaştırmak için etkinlikler ve sorulara verilen detaylı çözümleri içerir.
“8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Cevapları”, özellikle Semih Ofset Yayınları’na ait etkinliklerin çözüm rehberi olarak öğrencilere katkı sağlar. “8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Kitabı Sayfa 39-49 Semih Ofset Yayınları”, öğrencilerin bu önemli tarihi dönemi daha iyi kavrayabilmesi için ayrıntılı analizler sunar.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49
Soru : Siyasi ve ekonomik durumunu göz önüne aldığınızda Osmanlı Devleti’nin Birinci Dünya Savaşı karşısındaki tutumunu nasıl değerlendiriyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap :
Osmanlı Devleti, Birinci Dünya Savaşı öncesinde siyasi ve ekonomik olarak oldukça zayıf bir durumdaydı. Sanayi devrimini yakalayamamış, borçlar nedeniyle dışa bağımlı hale gelmiş ve toprak kayıplarıyla gücünü yitirmişti. Bu koşullarda, savaşa Almanya’nın yanında katılma kararı, bir yandan kaybedilen toprakları geri alma ve yeniden güç kazanma arzusu taşırken, diğer yandan mevcut kaynakların tükenmesine ve savaş sonrası daha büyük sorunlarla karşılaşılmasına neden olmuştur. Bu karar, riskli ve sonuçları itibarıyla olumsuz olmuştur.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları
Soru : Birbirinden çok uzak cephelerde savaşmak Osmanlı ordusunu nasıl etkilemiş olabilir? Açıklayınız.
Cevap :
Birbirinden çok uzak cephelerde savaşmak Osmanlı ordusunu oldukça zorlamıştır. Askeri birliklerin cephelere zamanında sevk edilmesi, lojistik desteğin sağlanması ve mevcut kaynakların etkili bir şekilde kullanılması büyük sorunlara yol açmıştır. Özellikle sınırlı insan gücü ve yetersiz teknoloji nedeniyle ordu, savaşın ağır yükü altında daha da zayıflamış, savaş gücünü kaybetmiştir. Bu durum, cephelerdeki başarısızlıkları artırmıştır.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları
Soru : Ermenilerin iddialarına karşı millet ve devlet olarak ne yapmalıyız? Açıklayınız.
Cevap :
Ermenilerin iddialarına karşı millet ve devlet olarak tarihi gerçekleri uluslararası alanda bilimsel verilerle savunmalı, arşiv belgelerini tüm dünyaya açık hale getirmeliyiz. Ayrıca diplomatik yollarla bu iddialara karşı durmalı ve barışçıl yöntemlerle uluslararası kamuoyunu bilgilendirmeliyiz. Toplum içinde birlik ve beraberliği güçlendirerek, farklı etnik kökenlere saygı temelinde hareket etmek de bu sürece katkı sağlayacaktır.
Aşağıdaki metni okuyarak metnin altındaki soruları cevaplayınız.
“On yıldan beri, yalnız sefer zamanında Tih Sahrası’na yağmur düştü. Ordu kumandanlığı her tarafa emirler gönderip yağmur sellerini tutturdu ve setlerle toplattı. Kumandanlığın ikinci bir emri, her insan için yirmi dört saatte bir matara suya izin veriyor ve fazla su için birikintilere yönelenleri pek ağır cezalarla tehdit ediyordu. Yalnız kumandanın, büyük ordu içinde tek bir kişinin, yüzünü yıkamak için ikinci bir matara su kullanma hakkı vardı.
(…) Her parça su, en tehlikeli cephaneliklerden daha fazla bir özenle ve kesin emir almış süngülü erlerle sakınılmıştır.” (Alpay Kabacalı, Arap Çöllerinde Türkler, s.15.)
Soru : Metinde sözü edilen Osmanlı ordusunun karşılaştığı en büyük tehlike nedir?
Cevap : Metinde sözü edilen Osmanlı ordusunun karşılaştığı en büyük tehlike, su sıkıntısıdır. Çölde yağmurun çok nadir yağması ve eldeki su kaynaklarının son derece sınırlı olması, askerlerin hayatta kalmasını ve savaşma gücünü ciddi şekilde tehdit etmiştir.
Soru : Zor şartlarda savaşan bir ordunun başarılı olması mümkün müdür? Açıklayınız.
Cevap : Zor şartlarda savaşan bir ordunun başarılı olması mümkündür, ancak bu durum büyük bir özveri, disiplin, strateji ve liderlik gerektirir. Ordunun moralini yüksek tutması, kaynakların etkili bir şekilde yönetilmesi ve komutanların kararlı bir şekilde hareket etmesi başarıyı getirebilir. Bununla birlikte, uzun süreli zorluklar ve temel ihtiyaçların karşılanamaması, ordunun gücünü ve dayanıklılığını zayıflatabilir.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları
Soru : Çanakkale Cephesi’nin kaybedilmesi durumunda neler olabilirdi? Açıklayınız.
Cevap :
Çanakkale Cephesi’nin kaybedilmesi durumunda İstanbul işgal edilebilir ve Osmanlı Devleti savaş dışı bırakılabilirdi. Bu da İtilaf Devletleri’nin Rusya’ya deniz yoluyla yardım ulaştırmasını sağlayarak savaşın gidişatını onların lehine değiştirebilirdi. Ayrıca Osmanlı’nın toprak bütünlüğü daha erken bozulabilir ve milli mücadele süreci çok daha zor şartlarda başlamış olabilirdi. Çanakkale’nin savunulması, hem Osmanlı için stratejik bir zafer hem de Türk milletinin direniş ve bağımsızlık azmini güçlendiren bir dönüm noktası olmuştur.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları
“Bu savaş öyle yüksek bir ruhla yapılıyordu ki; siperlere giderken ve süngü hücumuna kalkarken önce birbirimize sarılıp helalleşirdik. Bu duruma ağlayanlar olurdu. Acaba ölüm korkusundan mı diye düşünüp onları teselli edip cesaret vermek için heyecanla: “Vatan, millet, şehit, cennet!” öğüdünü verdiğimde kimileri güler yüzlü acı bir gülümsemeyle: “Başefendi! Biz sevinçten ağlıyoruz! Haydi ne duruyoruz? Emir ver!” derdi. (…) Hücum emrini alır almaz düşman siperlerine dalarlardı.” Nurettin Peker, Balkan Savaşı’ndan Kurtuluş Savaşı’na Ateş Hattında Bir Ömür, s.120
Soru : Yukarıdaki alıntıda Türk askerlerinin hangi özelliği üzerinde durulmuştur? Açıklayınız.
Cevap :
8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları
Soru : Osmanlı ordusunun cephelerdeki durumu ile ilgili neler söyleyebilirsiniz? Açıklayınız.
Cevap :
8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları
“Aralık ayının yedinci günü akşamüzeri şiddetli bir soğuk çıktı, insanı iliklerine kadar ıslatan kar gibi bir yağmur yağmaya başladı. Askerlerin çoğu yazlık elbise içinde, ayakkabı ve çamaşırları perişan, kaputları, portatif çadırları eksik olarak acıklı hâlde siperlerde düşmanı bekliyorlardı. Kolordu daha önce bu eksikliklerin menzilce tamamlanacağını bildirdi fakat hiçbir şey gelmedi. Türk askerleri bütün bu kötü ve dayanılması mümkün olmayan kahredici şartlara rağmen vatani ödevlerini yapmaktan, canlarını köylerinden yüzlerce kilometre ötedeki bu topraklara vermekten çekinmeden olanca güçleriyle bütün gece ve bütün gün savaşıp durdular.” (Alpay Kabacalı, Arap Çöllerinde Türkler, s.49-50.)
Soru : Yukarıdaki alıntıda Türk askerlerinin hangi özelliği vurgulanmaktadır? Açıklayınız.
Cevap : Alıntıda Türk askerlerinin vatan sevgisi, fedakârlığı ve yüksek moral gücü üzerinde durulmuştur. Ölüm korkusunu yenerek savaşa sevinçle gitmeleri, vatan ve millet uğruna canlarını feda etmeye hazır olmaları, Türk askerinin cesaretini ve inancını göstermektedir.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları
Soru : Kut’ül-Amâre Zaferi’nin yıldönümü için bir afiş hazırlayınız. Afişinizde zaferin önemini vurgulayan sözlere ve görsellere yer veriniz. Afişinizi zaferin yıldönümü olan 29 Nisan’da sınıfınızda sergileyiniz.
Cevap :
Osmanlı ordusu cephelerde zor şartlar altında mücadele etmiştir. Askerler yetersiz erzak, kıyafet ve ekipmanla savaşa devam etmiş, lojistik destek eksikliği ve olumsuz hava koşullarına rağmen görevlerini yerine getirmişlerdir. Bu durum, Osmanlı ordusunun azim ve kararlılığını ortaya koyarken aynı zamanda ekonomik ve teknolojik yetersizliklerini de göstermektedir.
Alıntıda Türk askerlerinin dayanıklılığı, görev bilinci ve fedakârlığı vurgulanmaktadır. Olumsuz hava koşulları ve eksikliklere rağmen askerlerin vatani görevlerini aksatmadan yerine getirmeleri, onların ne kadar dirençli ve görevine bağlı olduğunu göstermektedir.
Aşağıdaki metni okuyarak metnin altındaki soruları cevaplayınız.
“İngilizler, Filistin ve Irak cephelerinde inşa ettikleri demir yollarından kamyon, kamyonet, zırhlı araçlar, cephane getirip yığıyorlar ve Hindistan’ın bitmez tükenmez kaynaklarından yeni birlikleri cepheye getiriyorlardı. Demir yolları bunların erzaklarını da zamanında yetiştiriyordu. Biz cephane ve erzak nakliyatını deve ve merkeplerle yapıyorduk. Bunun için de deve istasyonları kuruldu. Buralarda yapılan yüksekçe yerlerin önüne develer yanaştırılıyor ve yük üzerlerine bağlandıktan sonra ağır ağır savaş bölgelerine doğru yola koyuluyorlardı.” (Alpay Kabacalı, Arap Çöllerinde Türkler, s.52-53.)
Soru : İki ordu arasında hangi farklar bulunmaktadır?
Cevap : İki ordu arasında lojistik, teknoloji ve erzak temini açısından büyük farklar bulunmaktadır. İngiliz ordusu demir yolları, kamyonlar ve zırhlı araçlarla lojistik destek sağlarken, Osmanlı ordusu erzak ve cephaneyi deve ve merkeplerle taşımak zorunda kalmıştır. İngiliz ordusu modern ekipmanlara sahipken, Osmanlı ordusu sınırlı kaynaklarla mücadele etmiştir.
Soru : Sizce iki ordu arasındaki farklar savaşın seyrini nasıl etkilemiştir?
Cevap : Teknolojik üstünlük ve lojistik kolaylık, İngiliz ordusunun daha hızlı ve etkin hareket etmesini sağlamış, savaşın seyrini onların lehine çevirmiştir. Osmanlı ordusu, yetersiz kaynaklarla ve zor koşullarda mücadele etmek zorunda kaldığı için savaşı daha büyük zorluklarla sürdürmüştür. Bu farklar, Osmanlı’nın uzun süreli direnişini zorlaştırmıştır.
Soru : Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı ordusu hangi şartlarda düşmanla mücadele etmiştir? Açıklayınız.
Cevap : Osmanlı ordusu, Birinci Dünya Savaşı’nda oldukça zor şartlarda mücadele etmiştir. Yetersiz lojistik destek, modern savaş araçlarının eksikliği, kıt erzak ve donanımla düşman karşısında direnmek zorunda kalmıştır. Buna rağmen Osmanlı askerleri, yüksek azim, vatan sevgisi ve fedakârlıkları sayesinde düşmana karşı etkili bir direniş göstermiştir.
8. Sınıf İnkılap Tarihi Semih Ofset Yayınları Ders Kitabı Sayfa 49 Cevapları
Soru : Aşağıda yer alan şemayı öğrendiğiniz bilgilere göre doldurunuz.
Cevap :
Birinci Dünya Savaşı’nın sebepleri:
- Sömürgecilik yarışı
- Ekonomik ve siyasi rekabet
- Hegemonya mücadelesi
- Milliyetçilik akımları
- İttifak ve itilaf bloklarının oluşması
Birinci Dünya Savaşı’nın sonuçları:
- Milyonlarca insanın ölümü ve yaralanması
- Yeni devletlerin kurulması
- Osmanlı, Avusturya-Macaristan, Rusya ve Alman imparatorluklarının yıkılması
- Milletler Cemiyeti’nin kurulması
- İkinci Dünya Savaşı’na zemin hazırlanması
Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı Devleti’nin savaştığı cepheler:
- Çanakkale Cephesi
- Kafkas Cephesi
- Kanal Cephesi
- Filistin-Suriye Cephesi
- Irak Cephesi
Osmanlı Devleti’nin savaşa girme nedenleri:
- Kayıp toprakları geri almak
- Almanya’nın yanında yer alarak savaşı kazanma ümidi
- Stratejik konumu nedeniyle İttifak Devletleri tarafından savaşa çekilmesi
- Ekonomik sıkıntılar ve güç kazanma arzusu
Birinci Dünya Savaşı’na katılan devletlerin grupları:
- İttifak Devletleri: Almanya, Avusturya-Macaristan, Osmanlı Devleti, Bulgaristan
- İtilaf Devletleri: İngiltere, Fransa, Rusya, İtalya, Japonya, ABD (1917’den sonra)
Soru : Aşağıda verilen Osmanlı askerlerine ait fotoğrafları inceleyiniz. Askerler vatanları için hangi zorlukları yaşamışlardır?
Cevap : Görsellerde yer alan Osmanlı askerleri, savaş sırasında yalnızca fiziksel zorluklarla değil, aynı zamanda olumsuz hava şartları, eksik teçhizat ve ulaşım problemleriyle de mücadele etmek zorunda kalmıştır. Bunun yanı sıra, yaralı askerlerin tedavi edilmesi ve cephelere sevki gibi lojistik güçlükler de önemli bir sorun teşkil etmiştir.