8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112 Ferman Yayıncılık
8. Sınıf Türkçe Kitabı Ergenekon Destanı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112
8. Sınıf Türkçe Kitabı Ergenekon Destanı Metni Etkinlik Cevapları
8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Soru : Sizi çok etkileyen bir olayla ilgili yazı yazmak ister misiniz? Yazarsanız hangi türü tercih edersiniz? Neden?
Kısa Cevap :
Beni çok etkileyen bir olayla ilgili yazı yazmak isterim. Eğer beni etkileyen bir olayla ilgili yazı yazacak olsaydım söyleşi yani sohbet tarzında bir yazı yazmayı düşünürdüm. Kendimle ilgili bir olayı anlatacağım için kendimi ancak söyleşi ile tam olarak ifade edebileceğimi düşünüyorum.
Uzun Cevap :
Beni çok etkileyen bir olay ile ilgili birçok kere yazı yazmak istediğim oldu.
Hangi türü seçeceğim olayın ne ile alakalı olduğuyla ilgilidir.
Beni etkileyen şey resmi bir konu ise deneme, makale şeklinde bir şey yazabilirim.
Eğer etkilendiğim şey bir olay şeklinde ise onu bir hikaye şeklinde dönüştürebilir, eğer kendimle ilgili ise söyleşi sohbet şeklinde yazmayı tercih ederim.
Bazen onu anlatmak için eğer duygularımı gizli bir şekilde ifade etmek istiyorsam masalı tercih edebilirim.
Bu tamamen beni etkileyen şeyin ne olduğu ile ilgilidir.
8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 108 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Cevap :
Kelime/Kelime Grubu : konuşlanmak
Sözlük Anlamı: Belli bir yere veya bölgeye mevzilenmek
Tahminî Anlamı : Belli bir yere veya bölgeye mevzilenmek
Cümlem : Ordu buraya konuşlanabilir.
Kelime/Kelime Grubu : öç alma
Sözlük Anlamı: bir kişinin yaptığı kötülüğe karşı, aynı düzeyde bir kötülükle karşılık verilmesi
Tahminî Anlamı : intikam alma
Cümlem : Senden öç almak yerine boş vereceğim.
Kelime/Kelime Grubu : yığın
Sözlük Anlamı: Bir şeyin yığılmasıyla oluşturulan küme, tepe; tınaz
Birçok kimsenin veya nesnenin bir araya gelmesiyle oluşan kalabalık, küme, kitle, kütle
Tahminî Anlamı : birikinti
Cümlem : Bu elbise yığını da neyin nesi.
Kelime/Kelime Grubu :nicesi
Sözlük Anlamı: birçok
Tahminî Anlamı : birçok kişi, birçok şey
Cümlem : Nice insanlar geldi geçti bu hayattan.
Kelime/Kelime Grubu : maden
Sözlük Anlamı: yer kabuğunun bazı bölgelerinde çeşitli iç ve dış doğal etkenlerle oluşan, ekonomik yönden değer taşıyan mineral
Tahminî Anlamı : yer altından çıkan değerli taşlar
Cümlem : Değerli madenlerden hangilerini biliyorsun?
Kelime/Kelime Grubu : eritmek
Sözlük Anlamı: Erimesini sağlamak, erimesine yol açmak
Tahminî Anlamı : sıvı hale gelmesini sağlamak
Cümlem : Buzları eritmek için dışarı koydum.
Kelime/Kelime Grubu : kömür
Sözlük Anlamı: Karbonlu maddelerin kapalı ve havasız yerlerde için için yanmasından veya çok uzun süre derin toprak katmanları altında kalıp birtakım kimyasal değişmelere uğramasından oluşan, siyah renkli, bitkisel kaynaklı, içinde yüksek oranda karbon bulunan katı yakıt; kara elmas
Tahminî Anlamı : çok uzun süre derin toprak altında kömür madenine dönüşen maden
Cümlem : Bu sene odun ile kömür yakmayı düşünüyoruz.
Kelime/Kelime Grubu : Han
Sözlük Anlamı: Doğu ülkelerinde yerli beyler ve Kırım girayları için kullanılan ünvan
Tahminî Anlamı : konaklama yeri, Padişah gibi kimselere verilen ünvan
Cümlem : Gazi Han birazdan buraya gelecek.
Kelime/Kelime Grubu : hendek
Sözlük Anlamı: Geçmeye engel olacak biçimde uzunlamasına kazılmış derin çukur
Tahminî Anlamı : çok derin çukur
Cümlem : Hendek kazmak eski bir savaş taktiğidir.
Kelime/Kelime Grubu : evlat
Sözlük Anlamı: çocuk, Yaşlı kimselerin çocukları yaşındakilere kullandıkları bir seslenme sözü
Tahminî Anlamı : kişinin çocuğu veya sesleniş şekli
Cümlem : Evlat bak buralar senin olacak.
8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 109 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Metinde birlik ve beraberliği sağlamak için yapılanlar nelerdir?
Cevap :
Metinde birlik ve beraberliği sağlamak için çadırlarını, sürülerini bir yere topladı , çevresine hendekler kazdı, bekledi ve savaştılar.
2. Türkler savaşta neden yenilmiştir?
Cevap :
Türkler diğer kavimlerin birleşerek onlara hile yapması sebebiyle yenilmiştir.
3. Savaştan kurtulan Türkler kimlerdir ve nasıl bir yere yerleşmişlerdir?
Cevap :
Savaştan kurtulan Türkler Kayan adlı bir oğlan ve İl Han’ın Tukuz adlı bir yeğeni ile eşleri hayatta kalmıştır.
4. Ergenekon’dan çıktıktan sonra Börtü Çene ve Gök-Türkler neler yapmıştır?
Cevap :
Ergenekon’dan çıktıktan sonra Börtü Çene ve Gök-Türkler uzun yola yürümüş kendilerinin gizlenecekleri bir yer bulmuşlardır.
5. Türklerin dağdan çıktıkları ve her gün bayram olarak kutlanan gün, hâlâ kutlanmaktadır. Yukarıdaki metinde söz edilen günün hangi gün olabileceğini tahmin edebilir misiniz? Tahminlerinizi sözlü olarak ifade ediniz.
Tanrı’nın gücü ile ateş kızdıktan sonra demir dağ eriyip akıverdi. Yüklü deve çıkacak kadar yol oldu. O günü, o ayı, o saati belleyip dışarı çıktılar. O günden beri Gök-Türklerde âdet olmuştur. O günü bayram sayarlar: Bir parça demiri ateşe salıp kızdırırlar. (Önce) Hanı, bunu kıskaçla tutup örse koyar, çekiçle döver. Ondan sonra beyler (de öyle yapar. Bu günü mukaddes bilirler.)
Cevap :
Bugünün 21 Mart yani Nevruz Bayramı olduğunu tahmin ediyorum.
3. ETKİNLİK
Soru : “www.eba.gov.tr” genel ağ adresinden “Ergenekon Destanı”nın sesli anlatımını dinleyiniz. Okuduğunuz metin ile dinlediğiniz metni kahramanlar, mekân, zaman ve olay yönünden karşılaştırınız. Tespit ettiğiniz benzer ve farklı yönleri aşağıya yazınız.
Cevap :
Benzer Yönleri :
- 2 metninde Göktürklerin başından geçmesi
- Zaman Ve mekanın aynı
- Kahramanların aynı olması
Farklı Yönleri :
- Metinlerin farklı anlatılması
- Anlatıcının bakış açısının farklı olması
- Olayın işleyişinin daha farklı olması
4. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları cevaplayarak okuduğunuz metnin türünü belirleyiniz.
1. Metinde bir toplumu ya da milleti derinden etkilemiş bir olay mı anlatılmaktadır?
Cevap :
Evet . Metinde bir toplumu ya da milleti derinden etkilemiş bir olay anlatılmaktadır.
2. Metinde abartılı, olağanüstü unsurlar bulunmakta mıdır?
Cevap :
Metinde dağın eritilmesi olayı abartılı, olağanüstü bir unsurudur.
Cevap :
Metnin Türü : Hikaye
8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 110 Cevapları
5. ETKİNLİK
Ders çalışmak için her gün kütüphaneye gider. – Amaç-sonuç
Düzenli çalıştığı için sınavda başarılı oldu. -Neden-sonuç
Durumu anladı ki ona kızdı. – Neden-sonuç
Temiz bir dünya istiyorsak yerlere çöp atmamalıyız. – Koşul
Soru : Yukarıdaki örneklerden yararlanarak okuduğunuz metinde amaç-sonuç, neden-sonuç ve koşul ilişkisi içeren cümleler bularak aşağıya yazınız.
Cevap :
amaç-sonuç cümlesi: Bütün kavimler birleşerek” Gök-Türklerden öç almaya yürüdüler.
neden-sonuç cümlesi: Gök-Türkleri görünce birden geri döndüler.
koşul-sonuç cümlesi: Eğer ayağını yanlış bassa parça parça olurdu.
6. ETKİNLİK
O kadar yürüdük, bir adım bile ilerleyememişiz.
Soru : Yukarıdaki örnekten yararlanarak okuduğunuz metinde abartma sanatı içeren cümleleri tespit ederek aşağıya yazınız.
Cevap :
“O da öyle bir yoldu ki bir deve, bir at bin güçlükle yürürdü; eğer ayağını yanlış bassa parça parça olurdu.
”Tanrı’nın gücü ile ateş kızdıktan sonra demir dağ eriyip akıverdi. Yüklü deve çıkacak kadar yol oldu.
8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 111 Cevapları
7. ETKİNLİK
a) Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerden yüklemi isim ya da isim soylu kelime olanların altına “isim cümlesi”, fiil olanların altına “fiil cümlesi” yazınız.
Cevap :
Türk illerinde Gök-Türk oku ötmiyen, Gök-Türk kolu yetmiyen, bir yer yoktu. – isim cümlesi
Bir gün bütün iller Hanları ve beyleri av yerinde konuştular. – fiil cümlesi
Padişahın Hasan adında cömert, iyi yürekli bir veziri vardır. isim cümlesi
Bizim için kocaman bir pasta yapmış. fiil cümlesi
Toplantının bu kadar uzamasına şaşırdım. fiil cümlesi
Şairin kullandığı kelimeler gerçekten çok farklıydı. isim cümlesi
Konuşurken beden dilimi etkili bir biçimde kullandım. fiil cümlesi
Türk milleti misafirperverdir. isim cümlesi
b) Okuduğunuz metinden isim ve fiil cümlelerine üçer örnek yazınız.
Cevap :
İsim Cümlesi :
Kayan adlı bir küçük oğlu vardı.
Fiil Cümlesi :
Böylece dört yüz yıl sonra kanlarının öcünü aldılar.
Düşmandan kaçıp gelen dört maldan (deve, at, öküz, koyun) çok buldular.
8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 112 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : “Ergenekon Destanı” adlı metni okuduktan sonra anlamını öğrendiğiniz kelimeleri kullanarak metinde geçen kültürel unsurları anlatan bilgilendirici bir metin hazırlayınız. Hazırladığınız metinden yararlanarak sınıfınızda bu kültürel unsurlarla ilgili bir konuşma yapınız. Konuşmanız sırasında beden dilinizi etkili kullanmaya özen gösteriniz. Beden dilini etkili kullanmanın konuşmacının vermek istediği sözlü olmayan mesajları iletmeyi kolaylaştıracağını unutmayınız. Konuşmalarınızda kelimeleri anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz.
Kısa Cevap :
Türkler tarih boyunca yaşadıkları zorluklara ve yıkımlara rağmen mutlaka ayağa kalkmış ve cesaretlerini göstermişlerdir.
Türk sözcüğünün manası güç kuvvet, cesur türeyen çoğalan anlamlarına geldiği için Türk adıyla adlandırılan ilk devlet Göktürk devleti olmuştur.
Türkler cesaretleri ile beraber asla yayılmamış az sayıda kalsalar bile zamanını bekleyip güçlenince tekrar ölçülerini alıp devletlerini kurmuşlardır.
Uzun Cevap :
Bir sürü telin tarihi Onur verici ve göğsümüzü kabartacak kadar kahramanlılıklarla doludur.
Ergenekon destanı göktürkler’in türeyişini, yıkılışını ve tekrar yeniden canlanmasını konu eden bir Türk destanıdır.
Bu destanda düşman tarafından yenilgi ve hile ile kandırılan Türklerin Ergenekon ovası’nda yeniden türeyerek tekrar eski güçlerine kavuşması ve yurtlarına dönmek için yaptıkları mücadelelerden bahsedilmektedir.
Ergenekon Destanı’ndaki temellerden biri milliyetçilik duygusudur.
Bir insan daima özüne sahip çıkmalı ve bunun için mücadele etmelidirler.
Türkler Ergenekon’dan çıktıkları günü yani 21 martı her yıl bayram yaparlar.
Bu bayramda bir demir parçasını kızdırır Demir kıpkırmızı olunca önce baştaki kişiler daha sonra diğerleri demiri örsün üstüne koyarak döverler.
Buda eski günlerin kalan bir hatırası ve anısı olur. Geçmişi unutmayıp daima güçlü kalabilmek için.
9. ETKİNLİK
Soru : Destanlarla ilgili bir araştırma yapınız. Araştırma sırasında yararlandığınız bilgi kaynaklarının adı, yazarı, basım yılı, basım yeri, yayınevini; genel ağ üzerinden yaptığınız araştırmalar için de genel ağ adresi, genel ağ adresine erişim tarihini aşağıya not ediniz. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri yazılı hâle getirmeden önce bir taslak hazırlayınız. Taslağınızda giriş, gelişme ve sonuç bölümlerine yer vermeniz gerektiğini unutmayınız. Hazırladığınız taslağa bağlı kalarak metninizi dosya kâğıdına yazınız. Metni hazırlarken yararlandığınız kaynakları, metnin sonunda oluşturacağınız kaynakça bölümüne alfabetik sırayla yazınız. Metninizi gözden geçirirken metninizdeki varsa yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz. Yazdığınız metni sınıf panosunda paylaşabilirsiniz.
Kısa Cevap :
Destan, milletleri etkileyen olayları, manzum şekilde anlatıldığı eserlerdir.
Ve seninle oluşabilmesi için millete verilen etkileyen bir durumun oluşması gerekmektedir.
Bir milletin göç ,savaş, doğal afet, kıtlık veya çeşitli diğer sorunları yaşama sonucu bunlar destanlar olarak derlenirler.
Türk destanları
- Yaratılış, Saka(Alp Er Tunga, Şu)
- Hun-Oğuz (Oğuz Kağan, Attila)
- Göktürk (Bozkurt, Ergenekon)
- Uygur (Türeyiş, Göç)
Uzun Cevap :
Destan milletleri etkileyen ve nesilden nesile aktarılan durumlarda oluşan uzun anlatılara denilir.
Destan, bir milletin yaşadığı olayların anlatılmasına ve bazen olağanüstü olayları da içeren eserlerdir.
Destanın oluşabilmesi için milletin, göç, savaşlar, doğal afetler, kıtlıklar ve çeşitli diğer sorunların yaşanması gerekir. Milletin bu durumlar karşısında kahramanlıklarına vurgular yapılır.
Destanların Özellikleri
- Destanların oluşumu, toplumları derinden etkilemiş olayların sonrasında oluşur.
- Milli özelliklidir.
- Destanlar halkın ortak malı anonimdir.
- Gelecek kuşaklara aktarılabilmişlerdir.
- Destanlar genelde abartılarak anlatılırlar.
- Destanlar toplumdaki bireylerin anlayabileceği dille anlatılırlar.
- Destandaki kahramanlar seçkindir ve olağanüstü özellikleri vardır.
- Yiğitlik, savaş, kıtlık, aşk ve doğa gibi konular destanın ana temalardır.
- Destanlar yapay ve doğal olan destanlar şeklinde ikiye ayrılır.
- Doğal destanlar, tarihin karanlık devirlerine olan , olayların sonucunda kendiliğinden oluşurlar.
- Yapay destanlar bir sanatçı tarafından ortaya çıkarılan destanlardır.
Doğal Destanlardan Bazıları
Alp Er Tunga Destanı → Sakalar
Bozkurt Destanı → Göktürkler
Şehname → İran
İgor → Rus
Nibelungen → Alman
Yapay Destanlardan Bazıları
Kurtarılmış Kudüs → Tasso.
Kaybolmuş Cennet → Milton.
Selçukname → Yazıcıoğlu Ali.
Genç Osman Destanı → Kayıkçı Kul Mustafa.
Üç Şehitler Destanı → Fazıl Hüsnü Dağlarca.
Cevap :
Yararlanılan Kaynaklar : İnternet siteleri
Giriş Bölümünde Dikkat Etmem Gerekenler : Destanın sözlük anlamı ile ilgili giriş bilgileri
Gelişme Bölümünde Dikkat Etmem Gerekenler : Destanla ilgili geniş bilgiler
Sonuç Bölümünde Dikkat Etmem Gerekenler : Türk destanları ve isimleri