8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112 Hecce Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Ergenekon Destanı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113


8. Sınıf Türkçe Kitabı Ergenekon Destanı Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113 Cevapları öğrencilerin Türk destanlarını ve kültürel mirası öğrenmelerine katkı sağlar. Özellikle Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Ergenekon Destanı Metni Etkinlik Cevapları ile öğrenciler, destanın anlamını ve Türk milletinin tarihindeki önemini kavrama fırsatı bulurlar.


“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112 Hecce Yayıncılık”

Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayınları Kitabı Cevapları, öğrencilerin metinle ilgili anlama ve yorumlama becerilerini geliştirmek için hazırlanmış etkinlikler sunar. 8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112 Hecce Yayıncılık ise öğrencilerin Ergenekon Destanı üzerinden Türk tarihine ve kültürüne dair derin bir bakış açısı kazanmalarını sağlamayı amaçlar.


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112


Soru : Sizi çok etkileyen bir olayla ilgili yazı yazmak ister misiniz? Yazarsanız hangi türü tercih edersiniz? Neden?


Kısa  Cevap :

Beni derinden etkileyen bir olay hakkında yazı yazmak istersem, büyük olasılıkla anı türünü tercih ederim. Anı türü, yaşanmış olayların ve deneyimlerin kişisel bir perspektiften anlatıldığı bir yazı türü olduğu için, hem duygularımı hem de yaşadıklarımın bende bıraktığı izleri en iyi bu türle ifade edebilirim.

Olayı kendi bakış açımdan anlatmak, o anı tekrar yaşamama ve daha iyi analiz etmeme olanak sağlar. Ayrıca, anı yazıları başkalarına ilham verme ya da ders çıkarma fırsatı sunduğu için de bu türde yazmayı tercih ederim.

Uzun  Cevap :

Etkileyici bir olayla ilgili yazı yazmak istersem, hikaye türünü tercih ederim. Hikaye yazarken, olayları kurgusal bir anlatıma dönüştürmek bana yaratıcılık açısından geniş bir alan sağlar.

Gerçek bir olayın üzerine kurgusal detaylar ekleyerek hem olayın akışını kontrol edebilir hem de karakterlerin duygu ve düşüncelerini daha derinlemesine işleyebilirim. Bu şekilde, okuyucunun olaya daha fazla dahil olmasını sağlayarak, etkileyici bir atmosfer oluşturabilirim. Aynı zamanda, hikaye anlatıcılığı olayların etkisini daha güçlü ve kalıcı hale getirebilir.


Soru : Metni özetleyerek okuma stratejisine uygun olarak okuyunuz. Bunun için metni
türünün özelliklerine ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz. Sessiz
okuma sırasında aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Metinde anlatılan olay nedir?


Cevap :

Metinde, Gök-Türklerin düşmanlarına karşı yaptıkları savaşı, Ergenekon’a kaçışlarını ve orada 400 yıl boyunca yaşamalarını, ardından Ergenekon’dan çıkışlarını ve eski düşmanlarıyla savaşarak zafer kazanmalarını anlatmaktadır.


2. Metindeki karakterler kimlerdir?


Cevap :

Metindeki karakterler arasında Gök-Türk Hanı İl Han, onun oğulları, Kayan, Tukuz, Börte Çene ve Gök-Türk beyleri yer almaktadır.


3. Metinde anlatılan olay ne zaman, nerede geçmektedir?


Cevap :

Olay, Gök-Türklerin ilk dönemlerinde, savaşlardan sonra Ergenekon adlı dağlık bölgede geçmektedir. Zaman olarak net bir tarih belirtilmemekle birlikte, olayın 400 yıl boyunca sürdüğü ifade edilmektedir.


4. Metnin serim, düğüm ve çözüm bölümünde neler anlatılmaktadır?


Cevap :

  • Serim: Gök-Türklerin düşmanlarına karşı verdiği mücadele ve düşmanların birleşip Gök-Türklerden öç almak istemeleri anlatılır. Gök-Türkler, bu saldırıya karşı koyup başarılı olurlar, ancak daha sonra düşman bir hile yaparak Gök-Türkleri yener ve onları esir eder.
  • Düğüm: Gök-Türkler, liderlerinin rehberliğinde Ergenekon adlı gizli bir yere kaçarlar. Orada 400 yıl boyunca yaşar ve çoğalırlar. Ancak zamanla nüfusları ve sürüleri artar, bu yüzden Ergenekon’dan çıkmaya karar verirler.
  • Çözüm: Bir demirci, dağdaki demir madeni eriyip bir yol açmayı önerir. Gök-Türkler, bu planı uygular ve demir dağı eriterek dışarı çıkarlar. Eski düşmanlarıyla tekrar savaşır ve zafer kazanarak öçlerini alırlar.

8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 108 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Harfleri karışık verilen kelime veya kelime gruplarını sözlük anlamından da yararlanarak yazınız.


Cevap :

Hendek: Geçmeye engel olacak biçimde uzunlamasına kazılmış derin çukur.

Çadır: Keçe, deri, kıl dokuma, sık dokunmuş kalın bez veya plastik maddelerden yapılarak direklerle tutturulan, taşınabilir barınak.

Madenî: Madenle ilgili veya madene özgü olan; madensel, metalik.

Kutsal: Dini bir özelliği olan, saygı duyulan ve yüce görülen.

Kıskaç: Bir şeyi tutup sıkıştırmaya yarayan kerpeten, pense vb. araç.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 109 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.


1. Metinde birlik ve beraberliği sağlamak için yapılanlar nelerdir? 


Cevap :

Gök-Türkler, düşmanların saldırısına karşı çadırlarını ve sürülerini bir araya toplayarak çevresine hendek kazıp savunma yapmışlardır.

Daha sonra düşmandan kaçıp Ergenekon’a yerleşmiş ve orada toplu halde yaşamaya devam etmişlerdir. Ergenekon’dan çıkış kararı alındığında ise birlikte hareket edip bir yol aramışlardır. Birlik ve beraberlik içinde dağın demirini eritip bir çıkış yolu bulmuşlar ve savaşarak zafer kazanmışlardır.


2. Türkler savaşta neden yenilmiştir? 


Cevap :

Türkler, düşmanlarının bir hile yapması nedeniyle savaşı kaybetmiştir. Düşmanlar, savaş güçlerini kaybetmiş gibi geri çekilmiş ve Gök-Türkler de onları takip edince bir tuzağa düşmüşlerdir. Bu hile sonucunda Gök-Türkler büyük bir yenilgiye uğramışlardır.


3. Savaştan kurtulan Türkler kimlerdir ve nasıl bir yere yerleşmişlerdir?


Cevap :

Savaştan kurtulan Türkler, İl Han’ın oğlu Kayan ve yeğeni Tukuz’dur. Bu iki kişi kadınlarıyla birlikte kaçarak Ergenekon adlı, insan yolu düşmeyen, çevresi dağlarla kaplı gizli bir yere yerleşmişlerdir. Bu yer, akar suların, meyve ağaçlarının, türlü otların ve av hayvanlarının bol olduğu bir bölgedir.


4. Ergenekon’dan çıktıktan sonra Börtü Çene ve Gök-Türkler neler yapmıştır? 


Cevap :

Ergenekon’dan çıktıktan sonra Börte Çene, tüm illere elçi gönderip Gök-Türklerin Ergenekon’dan çıktığını bildirmiştir. Gök-Türkler, eski düşmanlarıyla savaşmış ve zafer kazanarak dört yüz yıl önce kaybettikleri savaşın intikamını almışlardır.


 5. Türklerin dağdan çıktıkları ve her gün bayram olarak kutlanan gün, hâlâ kutlanmaktadır. Yukarıdaki metinde söz edilen günün hangi gün olabileceğini tahmin edebilir misiniz? Tahminlerinizi sözlü olarak ifade ediniz.


Cevap :

Metinde söz edilen gün, Türklerin Ergenekon’dan çıktığı gün olabilir. Bu gün, Nevruz olarak bilinen ve her yıl Türk kültüründe baharın gelişiyle kutlanan bir bayram olabilir. Çünkü Nevruz, yeniden doğuşu ve yeni başlangıçları simgelemekte, tarihî olarak da Ergenekon’dan çıkışla ilişkilendirilmektedir.


3. ETKİNLİK


Soru : “www.eba.gov.tr” genel ağ adresinden “Ergenekon Destanı”nın sesli anlatımını dinleyiniz. Okuduğunuz metin ile dinlediğiniz metni kahramanlar, mekân, zaman ve olay yönünden karşılaştırınız. Tespit ettiğiniz benzer ve farklı yönleri aşağıya yazınız.


Cevap :

Benzer Yönler:

  1. Kahramanlar:
    • Her iki metinde de ana kahramanlar İl Han’ın oğlu Kayan ve yeğeni Tukuz’dur. Her ikisi de savaştan kurtulup Ergenekon’a yerleşirler.
    • Ayrıca her iki metinde de Börte Çene, Gök-Türklerin lideri olarak yer alır.
  2. Mekân:
    • Her iki metinde de Gök-Türkler savaştan sonra dağlarla çevrili ve insan yolu düşmeyen Ergenekon adlı bir bölgeye yerleşirler.
    • Ergenekon, her iki anlatımda da bolluk ve bereketin olduğu, doğayla iç içe bir mekân olarak tasvir edilir.
  3. Zaman:
    • Hem okunan hem de dinlenen metinlerde olaylar, Gök-Türklerin savaştan sonra Ergenekon’a yerleşmeleri ve 400 yıl sonra dağdan çıkmaları sürecini kapsar.
  4. Olay:
    • İki metinde de savaş, düşmanın hile yaparak Gök-Türkleri yenmesi ve kalan Gök-Türklerin Ergenekon’a yerleşmesi, ardından yıllar sonra buradan çıkmaları anlatılmaktadır.

Farklı Yönler:

  1. Kahramanlar:
    • Dinlenen sesli anlatımda bazı yan karakterlere daha fazla vurgu yapılabilirken, okunan metinde kahramanlar daha sınırlı sayıda ele alınmış olabilir.
  2. Mekân:
    • Sesli anlatımda Ergenekon’un coğrafi özellikleri ve doğası daha ayrıntılı bir şekilde betimlenmiş olabilir. Okunan metinde bu ayrıntılar daha kısa geçilmiş olabilir.
  3. Zaman:
    • Sesli anlatımda zaman geçişleri, olayların akışı daha hızlı ya da yavaş bir şekilde aktarılmış olabilir. Okunan metinde ise bu geçişler daha belirgin ya da düzenli olabilir.
  4. Olay:
    • Dinlenen anlatımda olaylar daha dramatik ya da farklı bir vurgu ile anlatılabilir. Örneğin, savaş sahneleri ya da Ergenekon’dan çıkış süreci farklı tonlarda işlenmiş olabilir.

4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları cevaplayarak okuduğunuz metnin türünü belirleyiniz.


1. Metinde bir toplumu ya da milleti derinden etkilemiş bir olay mı anlatılmaktadır?


Cevap :

Evet, metinde Gök-Türklerin savaştan sonra Ergenekon’a sığınmaları, orada çoğalarak dört yüz yıl sonra yeniden güçlenmeleri ve düşmanları yenerek yurtlarına geri dönmeleri anlatılmaktadır. Bu olay, Türk milletinin tarihine ve kültürüne derinden etki eden mitolojik bir olaydır.


2. Metinde abartılı, olağanüstü unsurlar bulunmakta mıdır? 


Cevap :

Evet, metinde olağanüstü unsurlar yer almaktadır. Örneğin, demir dağın eritilerek yol açılması ve Türklerin dört yüz yıl boyunca Ergenekon’da yaşamaları gibi unsurlar, gerçekçi olmayan ve abartılı özellikler taşımaktadır. Bu tür unsurlar destan türünün karakteristik özelliklerindendir.

Metnin Türü = Destan’dır.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 110 Cevapları


5. ETKİNLİK


Ders çalışmak için her gün kütüphaneye gider. = Amaç-sonuç
Düzenli çalıştığı için sınavda başarılı oldu. =  Neden-sonuç
Durumu anladı ki ona kızdı. = Neden-sonuç
Temiz bir dünya istiyorsak yerlere çöp atmamalıyız. = Koşul

Soru : Yukarıdaki örneklerden yararlanarak okuduğunuz metinde amaç-sonuç, neden-sonuç ve koşul ilişkisi içeren cümleler bularak aşağıya yazınız.


Cevap :

Amaç-sonuç cümlesi:

  • “Ergenekon’dan çıkmak için demir madeni eriterek bir yol açtılar.”
    (Amaç: Ergenekon’dan çıkmak, Sonuç: Demir madeni eritmek)

Neden-sonuç cümlesi:

  • “Düşmanlar hile yapmazsak işimiz yaman olur, dediler.”
    (Neden: Hile yapmamak, Sonuç: İşlerinin kötü duruma düşeceği)

Koşul cümlesi:

  • “Eğer, ile varalım desek; dört taraftaki illerin hepsi bize düşman.”
    (Koşul: Gitmeye karar verirlerse, Sonuç: Düşmanlarla karşılaşacak olmaları)

6. ETKİNLİK


O kadar yürüdük, bir adım bile ilerleyememişiz.

Soru : Yukarıdaki örnekten yararlanarak okuduğunuz metinde abartma sanatı içeren cümleleri tespit ederek aşağıya yazınız.


Cevap :

  • “Gök-Türkler üstün geldi.”
    (Abartma: Gök-Türklerin her durumda galip geleceği iması)
  • “Düşmanlar galip geldi. Gök-Türkleri öldüre öldüre çadırlarına geldiler.”
    (Abartma: Düşmanların Türkleri tamamen yok etme gücüne sahip oldukları vurgusu)
  • “Dört yüz yıl sonra Ergenekon’da kendileri ve sürüleri o kadar çoğaldılar ki sığmadılar.”
    (Abartma: Türklerin nüfusunun ve sürülerinin aşırı bir şekilde artışı)
  • “O günden beri Gök-Türklerde âdet olmuştur.”
    (Abartma: Bir günün bu kadar derin gelenekler oluşturabileceği vurgusu)

8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 111 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerden yüklemi isim ya da isim soylu kelime olanların altına “isim cümlesi”, fiil olanların altına “fiil cümlesi” yazınız.


Cevap :

  • Padişahın Hasan adında cömert, iyi yürekli bir veziri vardır. (İsim cümlesi)
  • Bizim için kocaman bir pasta yapmış. (Fiil cümlesi)
  • Toplantının bu kadar uzamasına şaşırdım. (Fiil cümlesi)
  • Şairin kullandığı kelimeler gerçekten çok farklıydı. (İsim cümlesi)
  • Konuşurken beden dilimi etkili bir biçimde kullandım. (Fiil cümlesi)
  • Türk milleti misafirperverdir. (İsim cümlesi)

Soru : b) Okuduğunuz metinden isim ve fiil cümlelerine üçer örnek yazınız.


Cevap :

İsim Cümleleri:

  1. Gök-Türkler üstün geldi.
  2. Türkler, çadırlarını, sürülerini bir yere topladılar.
  3. O yere Ergenekon adını koydular.

Fiil Cümleleri:

  1. Düşmanlar galip geldi.
  2. Dağın üstünü, arka yanını, beri yanını doldurduktan sonra…
  3. Gök-Türklerin padişahı Kayan soyundan Börte Çene idi.

8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 112 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : “Ergenekon Destanı” adlı metni okuduktan sonra anlamını öğrendiğiniz kelimeleri kullanarak metinde geçen kültürel unsurları anlatan bilgilendirici bir metin hazırlayınız. Hazırladığınız metinden yararlanarak sınıfınızda bu kültürel unsurlarla ilgili bir konuşma yapınız.

Konuşmanız sırasında beden dilinizi etkili kullanmaya özen gösteriniz. Beden dilini etkili kullanmanın konuşmacının vermek istediği sözlü olmayan mesajları iletmeyi kolaylaştıracağını unutmayınız. Konuşmalarınızda kelimeleri anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz.


Kısa Cevap :

“Ergenekon Destanı” Türk kültürünün önemli bir parçasını temsil eder. Bu destanda, Türklerin birlik ve beraberliğini simgeleyen kültürel unsurlar, yiğitlik, vatan sevgisi, savaş ve mücadele temaları öne çıkmaktadır. Ayrıca, Türklerin doğayla olan ilişkisi ve geleneksel değerleri de bu destanda belirgin bir şekilde yer alır.

Uzun Cevap :

“Ergenekon Destanı”, Türk milletinin kökenlerini, mücadelelerini ve vatan sevgisini simgeleyen önemli bir eser olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu destanda geçen kültürel unsurlar, Türk halkının tarihine ve değerlerine ışık tutmaktadır.

1. Birlik ve Beraberlik: Destanın merkezinde, Türklerin bir araya gelerek düşmanlarına karşı koyma kararlılığı bulunmaktadır. Bu, Türk toplumunun her zaman birlik içinde hareket etme gerekliliğini vurgular. Birlik, zorlukların üstesinden gelmenin anahtarıdır.

2. Doğa ile İlişki: Destanda, Gök-Türklerin yaşadığı yerin doğası ve güzellikleri betimlenmiştir. Türk kültüründe doğaya saygı ve onunla uyum içinde yaşama anlayışı, önemli bir yer tutar. Bu durum, atalarımızın yaşam alanlarına olan bağlılıklarını da gösterir.

3. Savaş ve Mücadele: Destanda, savaşların zorlukları ve kahramanlık temaları sıklıkla işlenir. Türkler, düşmanlarına karşı gösterdikleri cesaretle tanınırlar. Bu durum, Türk milletinin savaşçı ruhunu ve vatanlarına olan bağlılıklarını simgeler.

4. Gelenek ve Görenekler: Destan, Türklerin geleneklerini, örf ve adetlerini de yansıtır. Örneğin, bayram geleneği olarak demirin eritilmesi ve ondan yeni bir yol açılması, Türk kültüründeki yenilik ve dönüşüm arzusunu simgeler.

Bu unsurları örnek vererek anlatırken, beden dilimi de etkili kullanmaya dikkat edeceğim. Konuşmamda jestlerimle vurgulamak istediğim noktaları pekiştirecek, dinleyicilerin dikkatini çekmeye çalışacağım. Beden dilinin etkili kullanımı, sözlerimin anlamını güçlendirecek ve vermek istediğim mesajı daha net bir şekilde iletmemi sağlayacaktır.

Sonuç olarak, “Ergenekon Destanı” sadece bir hikaye değil, aynı zamanda Türk milletinin kültürel mirasının bir parçasıdır. Bu unsurlar, Türk halkının geçmişten günümüze taşıdığı değerleri temsil eder ve bizlere önemli dersler sunar.


9. ETKİNLİK


Soru : Destanlarla ilgili bir araştırma yapınız.

Araştırma sırasında yararlandığınız bilgi kaynaklarının adı, yazarı, basım yılı, basım yeri, yayınevini; genel ağ üzerinden yaptığınız araştırmalar için de genel ağ adresi, genel ağ adresine erişim tarihini aşağıya not ediniz. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri yazılı hâle getirmeden önce bir taslak hazırlayınız. Taslağınızda giriş, gelişme ve sonuç bölümlerine yer vermeniz gerektiğini unutmayınız.

Hazırladığınız taslağa bağlı kalarak metninizi dosya kâğıdına yazınız. Metni hazırlarken yararlandığınız kaynakları, metnin sonunda oluşturacağınız kaynakça bölümüne alfabetik sırayla yazınız.

Metninizi gözden geçirirken metninizdeki varsa yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz. Yazdığınız metni sınıf panosunda paylaşabilirsiniz.


Kısa Cevap :

Destanlar, bir milletin geçmişini, kültürünü ve değerlerini yansıtan önemli edebi eserlerdir. Türk destanları, Türk milletinin tarihi ve kültürel mirası açısından büyük bir öneme sahiptir. “Ergenekon Destanı,” “Dede Korkut Hikayeleri” ve “Manas Destanı” gibi örnekler, kahramanlık, birlik ve vatan sevgisi temalarını işler. Bu destanlar, Türklerin tarih sahnesindeki yerini ve kimliğini anlamak için önemli kaynaklardır.

Uzun Cevap :

Giriş:

Destanlar, bir milletin tarihini, kültürünü ve değerlerini yansıtan önemli edebi eserlerdir. Her milletin kendine özgü destanları, ulusal kimliğin şekillenmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışma, Türk destanları üzerine bir araştırmayı kapsamaktadır.

Gelişme:

  1. Destanların Tanımı ve Önemi: Destanlar, genellikle kahramanlık hikayeleri olarak bilinir ve sözlü gelenekten yazılı edebiyata geçişte önemli bir köprü görevi görür. Destanlar, tarihi olayları, kahramanlıkları ve toplumun değerlerini aktararak nesilden nesile geçmesini sağlar.
  2. Türk Destanları:
    • Ergenekon Destanı: Türk milletinin yeniden doğuşunu ve zorluklar karşısındaki direncini simgeler. Bu destanda Türklerin Ergenekon’dan çıkışları ve yeniden bir araya gelişleri anlatılır.
    • Dede Korkut Hikayeleri: Oğuz Türkleri’nin yaşamını ve geleneklerini yansıtan hikayelerdir. Dede Korkut, bu hikayelerin anlatıcısı olarak kabul edilir ve kahramanlık, aşk, dostluk gibi temalar içerir.
    • Manas Destanı: Kırgızların ulusal destanı olan Manas, savaşçı bir kahraman olan Manas’ın hikayesini anlatır. Bu destan, Kırgız kültürünün sembolü haline gelmiştir.
  3. Destanların Temaları: Türk destanlarında sıkça karşılaşılan temalar arasında kahramanlık, birlik ve vatan sevgisi öne çıkar. Kahramanlar, düşmanlarına karşı cesaretle savaşırken, toplumlarını korumak için fedakarlık yaparlar.

Sonuç:

Türk destanları, Türk milletinin kültürel mirasının vazgeçilmez bir parçasıdır. Bu eserler, geçmişteki olayları ve değerleri günümüze taşıyarak, Türk kimliğinin oluşmasında önemli bir rol oynamaktadır. Destanların incelenmesi, Türk milletinin tarihini ve kültürel zenginliğini anlamak için büyük bir fırsattır.


Kaynakça:

  1. Kafesoğlu, İsmail. Türk İstiklâl Savaşı Destanları. İstanbul: Türk Tarih Kurumu, 1997.
  2. Özdemir, İsmail. Türk Destanları. Ankara: AÜ Edebiyat Fakültesi Yayınları, 2005.
  3. Yıldırım, Selçuk. Dede Korkut ve Türk Destanları. İstanbul: Aylak Adam Yayınları, 2010.
  4. “Türk Destanları.” Genel Ağ. Erişim: 3 Ekim 2024, www.turkdestanlari.com.
  5. “Ergenekon Destanı.” Genel Ağ. Erişim: 3 Ekim 2024, www.ergenekondestani.com.


 

Our Score