8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 113-114-115-116 Hecce Yayıncılık
Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Atasözleri Üzerine Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 113,114, 115, 116
8. Sınıf Türkçe Kitabı Atasözleri Üzerine Dinleme Metni Etkinlik Cevapları
“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113 Cevapları”, “Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Ergenekon Destanı Metni Etkinlik Cevapları” üzerinde yoğunlaşmaktadır. Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayınları Kitabı Cevapları, özellikle destan türünün Türk kültüründeki yerini ve önemini inceleyen sorularla doludur.
“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 104-108-109-110-111-112 Hecce Yayıncılık” bölümleri, destanın kahramanları, olayları ve tarihsel arka planını anlamaya yönelik etkinliklerle desteklenmiştir. 8. Sınıf Türkçe Kitabı sayfalarda yer alan metinler, destanların milletlerin hafızasındaki önemi ve kültürel değerlerin aktarımı üzerinde durur. Ayrıca, öğrencilere okuma, anlama ve analiz becerilerini geliştirme fırsatı sunar.
8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 113-114-115-116
Soru : “El el ile, değirmen yel ile” atasözünden ne anlıyorsunuz? Anlatınız.
Kısa Cevap :
“El el ile, değirmen yel ile” atasözü, işbirliği ve dayanışmanın önemini vurgular. Birlikte çalışmanın ve yardımlaşmanın, başarıya ulaşmada etkili olduğunu ifade eder.
Uzun Cevap :
“El el ile, değirmen yel ile” atasözü, işbirliğinin ve dayanışmanın hayattaki önemini gösterir. İnsanlar birlikte çalışarak, zorlukların üstesinden daha kolay gelebilirler. “El” ifadesi, insanların birbirine yardım etmesini simgelerken, “değirmen” ortak çabanın önemini ifade eder.
Bu atasözü, bireysel çabanın yeterli olmadığı durumlarda, grup olarak hareket etmenin ve dayanışmanın ne kadar değerli olduğunu anlatır. Sonuç olarak, birlikte çalışmanın ve yardımlaşmanın, başarı için gerekli olduğu mesajını taşır.
Soru : Metni, not alarak dinleme yöntemiyle dinleyerek metin içerisinde geçen atasözlerini 5. Etkinlik’e yazınız. Dinleme çalışmasının sonunda 5. Etkinlik’e not ettiğiniz atasözlerini arkadaşlarınızın not ettikleriyle karşılaştınırız.
Cevap : Sınıf arkadaşlarınızla bu etkinliği yapmanız gerekmektedir.
1. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Cevap :
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 114 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.
1. Atasözünün sözlük anlamı nedir?
Cevap : Atasözleri, ataların uzun deneyimlerine ve gözlemlerine dayanan, genel yargılar veya öğütler içeren, kalıplaşmış ve toplum tarafından benimsenmiş özlü ifadelerdir.
2. Deyimlerle atasözlerinin ortak özelliği nedir?
Cevap : Hem deyimler hem de atasözleri, dilin kalıplaşmış ifadeleri olarak kabul edilir.
3. Atasözlerinin söz dizimi neden değiştirilemez?
Cevap : Atasözlerinin söz dizimi değiştirildiğinde, özgün anlamlarını kaybederler ve bu da onların kalıplaşmış özelliğini ortadan kaldırır.
4. Atasözleri nasıl ortaya çıkmış?
Cevap : Atasözleri genellikle tek bir birey tarafından söylenir ve zamanla insanlar tarafından benimsenip kullanılmaya başlanır. Kullanım sırasında yapılan küçük değişikliklerle kalıplaşarak günümüze kadar gelirler.
5. Metinde bu zamana kadar duymadığınız atasözleri var mı? Açıklayınız.
Cevap : “Acıklı başta akıl olmaz.” atasözünü ilk kez duyduğumu belirtmek isterim.
3. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
Cevap :
Metnin Konusu: Atasözlerinin anlamı, kökeni, kalıplaşması ve değişmezliği.
Metnin Ana Fikri: Atasözlerinin önemi ve değeri.
4. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metinle ilgili aşağıdaki formda verilen ölçütlerden doğru olanlar için
“Evet”, yanlış olanlar için “Hayır” yazan kutuyu işaretleyiniz. Formu doldurduktan sonra
dinlediğiniz metinle ilgili görüşlerinizi yazınız.
Cevap :
- Yazar, metne kişisel düşüncelerini katmıştır. (H)
- Dinlediğim metin, bilgilendirici türde bir metindir. (E)
- Yazar; yer, zaman ve şahıs öğelerine yer vermemiştir. (E)
- Neden-sonuç, amaç-sonuç ve benzetme cümlelerine yer vermiştir. (E)
- Sade ve anlaşılır cümlelere yer vermiştir. (E)
Metinle İlgili Görüşlerim
Cevap: Ali Püsküllüoğlu’nun kaleme aldığı metin, atasözleri ve deyimlerin anlamlarına dair açıklamalar ve örnekler sunmaktadır. Metin, sade ve anlaşılır bir dille yazılmıştır ve okuyucuya bilgi vermeyi amaçlamaktadır.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 115 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : Metni dinlerken not ettiğiniz atasözlerinin anlamını TDK Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’den bularak aşağıya yazınız.
Cevap :
Atasözü: Acıklı başta, akıl olmaz.
Anlamı: Büyük bir sıkıntı veya zor durumda olan insanlar mantıksız ve düşünmeden hareket edebilirler.
Atasözü: Acından kimse ölmemiş.
Anlamı: İnsanlar zor ekonomik koşullarda kalabilirler, ancak aç kalmazlar; her zaman bir şekilde geçimlerini sağlamanın yolunu bulurlar.
Atasözü: Bir ağaçta gül de biter, diken de.
Anlamı: Bir aileden hem iyi hem de kötü insanlar çıkabilir; her bireyin karakteri farklıdır.
Atasözü: Fazla mal göz çıkarmaz.
Anlamı: Mal varlığı ne kadar fazla olursa olsun, elden çıkarılmamalıdır; çünkü bir gün mutlaka ihtiyacınız olabilir.
Atasözü: Bakmakla usta olunsa kediler kasap olurdu.
Anlamı: Sadece bakarak veya izleyerek bir şeyler öğrenilemez; pratik yapmadan gerçek ustalık kazanılamaz.
Atasözü: Bir ağızdan çıkan bin ağza yayılır.
Anlamı: Bir kişi, gizli kalmasını istediği bir durumu kimseye anlatmamalıdır; aksi takdirde, bu bilgi hızla yayılabilir.
Atasözü: Baba koruk yer, oğlunun dişi kamaşır.
Anlamı: Bir babanın yaptığı olumsuz bir davranışın sonuçları, en çok çocuğunu etkiler ve bu sıkıntıyı çocuk çeker.
8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 116 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerin yüklemi sondaysa cümlenin yanına “kurallı cümle”, başta ya da ortadaysa “devrik cümle” yazınız. Yüklemi olmayana ise “eksiltili cümle” yazınız.
Cevap :
- Birkaç sözcükle kurulu olanlar olduğu gibi uzun bir cümle biçiminde olanlar da vardır. (kurallı cümle)
- Acından ölmemiş kimse. (eksiltili cümle)
- Görüldüğü üzere bu durumlarda genellikle eş anlamlılar ya da yakın anlamlılar kullanılmaktadır. (kurallı cümle)
- Gün eksilmesin penceremden. (eksiltili cümle)
- Ayrıca kimi atasözümüzün bölgelere göre değişik biçimler aldığı da olur. (kurallı cümle)
- Üstünde yıllanmış bir ceket, altında ise yamalı bir pantalon (eksiltili cümle)
Soru : Yukarıda yaptığınız çalışmadan yararlanarak kurallı, devrik ve eksiltili cümleler arasındaki farkları söyleyiniz.
Cevap :
Kurallı, Devrik ve Eksiltili Cümleler Arasındaki Farklar
- Kurallı Cümle: Yüklemi cümlenin sonunda bulunan, dil bilgisi kurallarına uygun şekilde tamamlanmış cümlelerdir. Cümlenin anlamı, yüklemle tamamlandığı için tam olarak ifade edilir.
- Devrik Cümle: Yüklemi cümlenin başında ya da ortasında bulunan, normal sıralamadan farklı bir düzenle kurulan cümlelerdir. Bu tür cümlelerde anlamı vurgulamak veya anlatımda bir değişiklik yapmak amacıyla yüklem yer değiştirir.
- Eksiltili Cümle: Yüklemi bulunmayan veya yüklemi tam olarak ifade edilmeyen cümlelerdir. Bu cümlelerde bazı unsurlar eksiktir ve bağlamdan anlamı çıkarılabilir. Genellikle gündelik konuşmalarda kullanılır.
7. ETKİNLİK
Soru : Sınıfınızda “Keskin sirke küpüne zarar.” atasözünün anlamıyla ilgili bir konuşma yapınız.
Konuşmanızda ikna etme stratejisini uygulayınız. Fikirlerinizin arkadaşlarınız tarafından kabul edilmesini sağlamak için fikirlerinizi destekleyen kaynaklardan, güvenilir delillerden ve verilerden yararlanınız.
Kısa Cevap :
Sevgili arkadaşlar,
Bugün sizlere “Keskin sirke küpüne zarar.” atasözünden bahsetmek istiyorum. Bu atasözü, öfke ve fevri davranışların insanın kendisine ve çevresine nasıl zarar verebileceğini anlatır. Öfke anında düşünmeden hareket etmek, çoğu zaman pişmanlık yaratır.
Örneğin, öfkemizle söylediklerimiz, arkadaşlık ilişkilerimizi zedeleyebilir ve geri dönüşü olmayan sonuçlar doğurabilir. Ayrıca, bilimsel araştırmalar da gösteriyor ki, sürekli öfke hali sağlığımızı olumsuz etkileyebilir. Dolayısıyla, bu atasözü bize duygularımızı kontrol etmeyi ve sakin kalmayı öğretmektedir.
Uzun Cevap :
Sevgili arkadaşlar,
Hepinizin bildiği gibi, “Keskin sirke küpüne zarar.” atasözü, öfkenin ve aşırı tepkilerin sonuçlarıyla ilgili önemli bir mesaj taşır. Bu atasözü, öfke anında verilen tepkilerin hem birey için hem de çevresi için yıkıcı olabileceğini vurgular.
Örneğin, iş yerinde ya da okulda öfkeyle alınan kararlar, hem insan ilişkilerini bozabilir hem de iş verimliliğini düşürebilir. Psikologlar, öfkeyi kontrol etmenin, bireylerin mental sağlığı için hayati önem taşıdığını belirtmektedir. Bu nedenle, duygularımızı yönetmeyi öğrenmek, daha sağlıklı ve huzurlu ilişkiler kurmamıza yardımcı olacaktır.
8. ETKİNLİK
Soru : Yandaki karikatürü inceleyiniz. Çizerin bu karikatürde ne anlatmak istediğini “duyulardan hareketle yazma” yöntemini kullanarak defterinize yazınız. Yazdığınız metni zenginleştirmek amacıyla atasözü, deyim ve özdeyişler kullanınız.
Soru : Yazdığınız metni gözden geçirirken metindeki yazım ve noktalama hatalarıyla anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Karikatürde, iki kişinin kafasından çıkan karmaşık yönlendirilmiş oklar yer almakta. “Dilin söylediği bir söz, yaydan fırlayan oka benzer.
Atılan ok geri dönmez.” ifadesiyle birlikte değerlendirildiğinde, bu görsel, sözlerin ve düşüncelerin ne denli etkili ve kalıcı olduğunu vurguluyor.
Bir kez dile getirilen bir söz, tıpkı fırlatılan bir ok gibi, geri dönüşü olmadan etkisini sürdürerek insanları derinden etkileyebilir. Bu da, konuşmalarımızda dikkatli olmamız gerektiğini hatırlatıyor.