8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 142-145-146-147-148 Ferman Yayıncılık

8. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk ve Millî Eğitim Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148


8. Sınıf Türkçe Kitabı Atatürk ve Millî Eğitim Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 142-145-146-147-148


HAZIRLIK ÇALIŞMASI


Soru : Sizce Mustafa Kemal Atatürk “Öğretmenler yeni kuşağı, cumhuriyetin fedakâr öğretmen ve eğitimcileri sizler yetiştireceksiniz. Ve yeni kuşak, sizin eseriniz olacaktır.” sözüyle ne anlatmak istemiştir? Düşüncelerinizi anlatınız.


Kısa Cevap :

Bence bu sözlerle Mustafa Kemal Atatürk öğretmenlerin bilgi ve değer eğitimi konusuna verdiklerinin ,gelecekte ülkeyi yönetecek ve her alanda görev alacak olan öğrencilerin yetişmesine olan katkısını ifade etmek istemiştir.

Öğretmenler temel olan eğitimi verdikleri için öğrenciler almış oldukları bu eğitimle gelecek hayatlarına şekil vereceklerdir.

Uzun Cevap :

Bence Mustafa Kemal Atatürk “Öğretmenler yeni kuşağı, cumhuriyetin fedakâr öğretmen ve eğitimcileri sizler yetiştireceksiniz. Ve yeni kuşak, sizin eseriniz olacaktır.” sözüyle öğretmenlerin yapmış olduğu işin değerine işaret etmiştir.

Öğretmenler gerek üretmiş oldukları bilgiler ve vermiş oldukları manevi terbiye ile öğrencileri gelecek hayatlarını hazırlarlar.

Öğrenciler öğretmenlerine örnek alarak hayatlarına bir çizgi çizerler.

Öğretmenler önlerine gelen bu öğrencileri gerekli şekilde eğitip yönetirlerse ve bilgilerini aktarırlarsa gelecekte bu öğrenciler hayatın her alanında başarılı olabilecek ve almış oldukları işleri, meslekleri hakkıyla yerine getirebileceklerdir.

Geleceğin bu şekilde güzelleşmesi, başarılı insanlarla donatılması ülkemizin ilerlemesine ve büyük yerlere gelmemize yardımcı olacaktır.

İşte bu yüzden Mustafa Kemal Atatürk öğretmenlerin yapmış olduğu işi ne kadar büyük olduğunu vurgulamak için bu sözü söylemiştir.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 145 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz şiirdeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Şiirdeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

Kelime/Kelime Grubu : tahsil
Sözlük Anlamı: öğrenim

Tahminî Anlamı :öğrenim, eğitim
Cümlem : Anneannem gençlerin tahsiline çok önem verirdi.

Kelime/Kelime Grubu : Talebe

Sözlük Anlamı: öğrenci
Tahminî Anlamı : öğrenci
Cümlem : Talebeler öğrenim hayatlarını heyecanla anlatıyorlardı.

Kelime/Kelime Grubu : nazar

Sözlük Anlamı: Bakış, bakma, göz atma
Tahminî Anlamı : bakış
Cümlem : Ben sevmediğim kimseye hiç nazar etmem.

Kelime/Kelime Grubu : muamele

Sözlük Anlamı: davranış, işlem
Tahminî Anlamı : davranış
Cümlem :  Daha yumuşak muamele etmeye çalışmalısın.

Kelime/Kelime Grubu : kudret

Sözlük Anlamı: Bir işi yapabilme, bir direnmeyi yenme gücü; çıdam
Tahminî Anlamı : güç
Cümlem : Ne kadar kudretli bir insan, acılar onu yıkamamış.

Kelime/Kelime Grubu : yeğlemek

Sözlük Anlamı: Bir şeyi öbürüne göre daha iyi, üstün veya önemli saymak; yeğ tutmak, tercih etmek
Tahminî Anlamı : tercih etmek
Cümlem : Oraya gitmektense evde oturmayı yeğlerim.

Kelime/Kelime Grubu :  kroki

Sözlük Anlamı: Bir yere nasıl gidileceğini tarif etmek için çizilen, takip edilecek yolu gösteren ölçeksiz harita
Tahminî Anlamı : küçük ölçeksiz harita
Cümlem :  Bugün farklı birkaç mekanın krokisini çizdik.

Kelime/Kelime Grubu : filoloji

Sözlük Anlamı: Dili ve yazılı belgeleri dil ve tarih açısından inceleme, dil bilimi
Tahminî Anlamı : dil bilimi
Cümlem : Filoloji alanında yapılan çalışmaları inceleyeceğiz.

Kelime/Kelime Grubu : iktisat

Sözlük Anlamı: ekonomi
Tahminî Anlamı : ekonomi
Cümlem : İktisat alanında başarılı bir iş adamı.

Kelime/Kelime Grubu : reis

Sözlük Anlamı: başkan, lider
Tahminî Anlamı : başkan
Cümlem : Reis çok büyük işler yapacak gibi.

Kelime/Kelime Grubu : maarif vekilliği

Sözlük Anlamı: Osmanlı Devleti zamanında Milli Eğitim bakanına verilen ad
Tahminî Anlamı : Milli Eğitim bakanı
Cümlem : Eskiden maarif vekilliği denen kurum günümüzde Milli Eğitim bakanı’ dır.

Kelime/Kelime Grubu : ün salmak

Sözlük Anlamı: Ünlü olan ve bu ününü her tarafa yayan, herkes tarafından tanınan kişiler için kullanılır.
Tahminî Anlamı : isminin yayılması
Cümlem : Başarısı ile ün salmış, ülkemizi gururlandırmıştı.

Kelime/Kelime Grubu : müreffeh

Sözlük Anlamı: gönençli, varlık, bolluk içinde iyi bir yaşam süren, iyi koşullarda yaşayan

Tahminî Anlamı : gönençli
Cümlem : Müreffeh bir yaşam süren bir kadındı.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 146 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.


1. Atatürk’ün eğitim konusuna verdiği önem hangi sözünden anlaşılmaktadır?


Cevap :

Atatürk’ün eğitime verdiği önem “Milletleri kurtaranlar yalnız ve ancak öğretmenlerdir.” “Bir çocuğun, normal tahsil devrelerinden geçerek yetişmiş olması şarttır.” sözlerinden anlaşılmaktadır.


2. Atatürk’ün, Afet İnan’a mesleği ile ilgili yaptığı ilk önerisi nedir?


Cevap :

Atatürk’ün Afet İnan’a mesleği ile ilgili yaptığı ilk önerisi, öğrencisine hangi yaş ve sınıfta olursa olsun geleceğin büyükleri olduğu düşüncesiyle yaklaşımı ile bakıp öyle davranmasıdır.


3. Atatürk en çok hangi konularda okumayı seviyormuş?


Cevap :

Atatürk en çok tarih, coğrafya, filoloji, hukuk, sosyoloji, iktisat ve sanat konularında okumayı seviyormuş.


4. Üniversitelerimize ve yüksekokullarımızın gençleri yetiştirmekteki başlıca görevi nedir?


Cevap :

Üniversitelerimize ve yüksekokullarımızın gençleri yetiştirmekteki başlıca görevi; Türk milletini en medeni ve müreffeh hale getirmek, bunu da adaletli ve akılcı bir şekilde yapmak, her vatandaşa okuma yazma öğretmek, teknik elemanlar yetiştirmek, memleket davalarının ideolojisini anlayacak, anlatacak, bu nesilleri yetiştirmektir.


5. Atatürk’ün millî eğitimin başarılı olması için önerileri nelerdir?


Cevap :

Atatürk’ün millî eğitimin başarılı olması için önerileri; eğitim programlarının akılcı (rasyonel) bir şekilde hazırlanması, Türklük dünyasının tarihini bir bütün olarak, uygarlık unsurlarına daha çok önem verilerek incelenmesi ve okutulmasıdır.


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları cevaplayarak okuduğunuz metnin türünü belirleyiniz.


1. Metin; herhangi bir konuda bilgi vermek, bir tezi kanıtlamak, bir gerçeği ortaya koymak ya da bir düşünceyi savunmak için mi yazılmıştır?


Cevap :

Evet. Bu metin, Atatürk’ün eğitime verdiği önemi ifade etmek ve bu konuda bilgi vermek amacıyla yazılmıştır.


2. Yazar; metinde kanıt, belge ve inandırıcı veriler sunup düşüncelerini ispatlamaya çalışmış mıdır?


Cevap :

Yazar; metinde kanıt, belge ve inandırıcı veriler sunup düşüncelerini ispatlamaya çalışmıştır.  Bunu Atatürk’ ün sözlerini ve hayatından kesitler yazarak ifade etmiştir.


3. Metinde açık, anlaşılır ve ciddi bir dil mi kullanılmıştır?


Cevap :

Evet. Metinde metinde açık, anlaşılır ve ciddi bir dil kullanılmıştır.


4. Tutarlı, tarafsız, bilimsel bir üslup mu kullanılmıştır?


Cevap :

Evet tutarlı, tarafsız, bilimsel bir üslup kullanılmıştır.


Cevap :

Metnin Türü : Makale


4. ETKİNLİK


Soru : Düşünce, duygu ya da ilkeleri kısa ve öz bir biçimde anlatan sözler “özdeyiş” olarak adlandırılır. Özdeyişleri kimin söylediği bellidir. Mustafa Kemal Atatürk’ün aşağıdaki özdeyişlerini okuyunuz. Atatürk’ün bu özdeyişlerle ne anlatmak istediğini altlarına yazınız.


• Egemenlik milletindir.


Cevap :

“Egemenlik milletindir tırnak şartı demek kendini yönetecek olan kişileri ve nasıl yönetilmek istendiğini milletin karar verebileceği manasına gelir.

Milletler belirli bir kitleye bağlı olmaksızın istedikleri kişiler tarafından yönetilebilir ve bir bakıma kendi kendilerini yönetebilirler.


• Ben, sporcunun zeki, çevik ve aynı zamanda ahlâklısını severim.


Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk burada sporcunun zeki ve çevik olmasının yanı sıra ahlak ilkelerine de uygun hareket etmesi gerektiğini ifade etmiştir.

Çünkü başarıyla beraber ahlak kuralları da insanı yüceltir.


• Dünyada herşey için, maddiyat için, maneviyat için, hayat için, muvaffakiyet için en hakikî yol gösterici ilimdir, fendir.


Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk bu sözüyle ilmin yani bilimin ne kadar önemli olduğuna dikkat çekmiştir.

Maddi ve manevi anlamda insanların iyi olması bir şeyler öğrenmesine bu öğrendiklerini aktarabilmesine ve ülkesini ilerletebilmesine bağlıdır.


• Büyük işleri yalnız büyük milletler yapar.


Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk bu sözü ile bizleri büyük başarılara teşvik etmiş ve büyük milletimizin büyük işler yapabilmeye kabiliyeti olduğunu söylemek istemiştir.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 147 Cevapları


5. ETKİNLİK


Kırtasiyeden renkli kalemler aldım. – Cümlenin tek bir yargısı vardır.
Oyuncak bir araba alarak çocukları mutlu ettik. – Cümlede fiilimsi vardır.
Çok bekledik ama sonuç beklediğimiz gibi oldu. – İki cümle bağlaçla bağlanmıştır.
Mart kapıdan baktırır, kazma kürek yaktırır. – Birden fazla cümle noktalama işareti ile ayrılmıştır.


Soru : Yukarıdaki örneklerden yararlanarak siz de tek yargılı, içinde fiilimsi olan, noktalama işaretiyle ayrılan ve bağlaçla bağlanan cümle örnekleri yazınız.


Cevap :

Hafta içi anneannem gelecek. → Cümlenin tek bir yargısı vardır.
Meğer hayatımda beni önemseyen ne çok insan varmış: (Önemseyen – sıfat)→   Cümlede fiilimsi vardır.
Çok mutluyum çünkü başarılı bir sınavım var. → İki cümle bağlaçla bağlanmıştır.
Ahmet benle gelmek istiyordu, Metin abim ile gitmek istiyordu. → Birden fazla cümle noktalama işareti ile ayrılmıştır.


6. ETKİNLİK


Soru : Sınıfınızda “Atatürk’ün millî eğitime verdiği önem” konulu bir konuşma yapınız. Yaptığınız konuşmayı aşağıdaki ölçütlere göre değerlendiriniz.


Cevap :

Tonlama ve vurgulamaya dikkat ettim. Evet
Akıcı ve anlaşılır bir dil kullandım. Evet
Dinleyicilerle göz teması kurdum. Evet
İşitilebilir bir ses tonuyla konuştum. Evet
Konuşma sırasında dinleyicilere sorular sordum. Evet
Konuşma sırasında bana sorulan sorulara cevap verdim. Evet


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 148 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : “Atatürk” adının size çağrıştırdığı kavramları aşağıya yazınız.


Cevap :

“Atatürk” adının bana çağrıştırdığı kavramlar

  • lider
  • başarı
  • cesaret
  • yenilik
  • sevgi
  •  saygı

Soru : Yazdığınız kavramlardan, yaşantınızdan, düşüncelerinizden ve hayallerinizden hareketle “yaratıcı yazma” yöntemine uygun olarak “Atatürk” konulu bir şiir yazınız. Şiirinizi gözden geçirirken varsa şiirinizdeki yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız şiiri sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.


Kısa Cevap :

Atatürk

Gücüm yetse de senin zamanında yaşasam

Senle çarpışsam mücadelede

Ülkem için yorulsam

Sonra başarsak mücadeleyi el ele vererek

Kursak Cumhuriyet’ i

Hep beraber sevgi ile

Uzun Cevap :

Atatürk

Ata’ m seni sevmek

Ne güzel bir his

Sana ulaşamasakta

Senle dolar içimiz

Seni göremeyen

Ama öylece seven biziz

Sana ulaşamasakta

Yaptıkların bizimledir

 

Ata’ m seni sevmek

Ilık bir su içleri ısıtan

Yada tatlı bir esinti yüzüme vuran

Seni tanımak ne güzel

Ulaşamasakta

Yaptıkların bizimledir

Sevgin hep hissedilir.



 

Our Score