8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 176-180-181-182-183 Ferman Yayıncılık

8. Sınıf Türkçe Kitabı Birey-Toplumsallık  Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183


8. Sınıf Türkçe Kitabı Birey-Toplumsallık  Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 176-180-181-182-183


HAZIRLIK ÇALIŞMASI


Soru : Sınıfınızda birey toplum ilişkisi konusunda bir tartışma ortamı oluşturunuz. Tartışma sonucunda ulaşılan sonuçların doğru olduğunu düşünüyor musunuz? Nedenleriyle açıklayınız.


Kısa Cevap :

Birey toplumun en küçük yapı taşıdır ve tek bir kişiyi ifade eder.

Bireylerin birleşimi ile toplumlar meydana gelir.

Toplum bireylerin bir arada yaşadığı sosyal ortama denir.

İnsan gerek yemek, içmek sağlık gibi fiziksel ihtiyaçlarını gerek sevmek, sevilmek, aile ilişkileri kurmak bir gün arkadaşlık ilişkileri gibi psikolojik ihtiyaçları için başka insanlara ihtiyaç duyar.

Bu yüzden insanlar toplum içerisinde Yaşar. Birey toplumun içerisinde varlığını sürdürmek için topluma uyum sağlamaya çalışır.

Uzun Cevap :

İnsan tarihsel sürecin içerisinde her zaman bir topluma ihtiyaç duymuş ve ihtiyaçlarını bu şekilde karşılamıştır.

Biri toplumun en küçük yapı taşı olan bir kişiyi ifade eder.

Bireylerin birleşiminden meydana gelen toplum ise bireylerin bir arada yaşamış olduğu sosyal ortamlardır.

İçinde bulunmuş olduğu toplumda benzer ya da aynı amaçlar için bir araya gelen toplulukları ise grup denmektedir.

Kişinin içinde yaşamış olduğu topluma aile denir.

Gruplar ise basketbol ligi futbol takımları gibi takımlar örnek olarak gösterilebilir.

Bireyler gerek psikolojik gerek psikolojik ihtiyaçları ihtiyaçları için başka insanlara ihtiyaç duyar ki bu da toplumsal var olmanın önemini ifade eder.

İnsanlar ihtiyaçları için birbirine muhtaç olduğundan dolayı toplum içerisinde yaşarlar.

Bireylerin davranışları toplumu etkilediği gibi toplumun genel davranış anlayışı da bireyleri etkiler.

Bireyler her insanın sahip olduğu yaşama, sağlık gibi birçok hakka sahip olmakla beraber aynı zamanda toplumun kurallarına da kabullenmek için uyar.

Bunun için insanlar sorumluluklarını bilmeli hak ve özgürlüklerini başkalarının hak ve özgürlüklerine zarar vermeden kullanmayı başarmalıdırlar.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 180 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

Kelime/Kelime Grubu : Birey
Sözlük Anlamı:  Kendine özgü nitelikleri yitirmeden bölünemeyen tek varlık; fert

Tahminî Anlamı : kişilik
Cümlem : Her birey birbirinden farklı ve değerlidir.

Kelime/Kelime Grubu : sorgulamak

Sözlük Anlamı:  Suç niteliğinde bulunan bir sorun üzerine ilgili bulunanlara sorular sormak.

Tahminî Anlamı : soru sormak
Cümlem : Doğruyu bulmak için sorgulamak gerekir.

Kelime/Kelime Grubu : ada

Sözlük Anlamı: Deniz veya göl suları ile çevrili kara parçası; cezire
Tahminî Anlamı : suları ile çevrili kara parçası
Cümlem : Türkiyede yarım ada var mıdır?

Kelime/Kelime Grubu : pekiştirmek

Sözlük Anlamı: Sertleşmek, katılaştırmak, sağlamlaştırmak
Tahminî Anlamı : sağlamlaştırmak
Cümlem : Bilgilerimizi pekiştirmek için tekrar ediyoruz.

 

Kelime/Kelime Grubu : bireyselleştirmek

Sözlük Anlamı: Bir şeyi ayrı olarak, bireysel olarak göz önüne almak.

Tahminî Anlamı : bireysel, şahsi
Cümlem :  Bireyselleştirmek kavramları hakkında konuşmamız devam edecek.

Kelime/Kelime Grubu : aidiyet

Sözlük Anlamı: aitlik
Tahminî Anlamı : aitlik
Cümlem : Aidiyet duygusu çocuklar için temel ve önemli bir duygu.

Kelime/Kelime Grubu : mensubiyet

Sözlük Anlamı: mensupluk
Tahminî Anlamı : mensupluk
Cümlem : Mensubiyet ve mensup olmak kelimeleri aynı manaya gelmektedir.


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.


1. Yazara göre insanın bireyselleşme yolundaki özlemleri nelerdir?


Cevap :

Yazara göre insanın bireyselleşme yolundaki özlemleri; ekonomi, düşünce , inanç özgürlüğü, gezme, konuşma , iş seçme özgürlüğüdür.


2. Metne göre özgürlüğün yolunu açan nedir?


Cevap :

Metne göre özgürlüğün yolunu açan ; bireyselleşmek ve üretkenlik ve kişiyi üretken yapacak bir eğitimdir.


3. Yaşam savaşında bizi ayakta tutan şey yazara göre nedir?


Cevap :

Yaşam savaşında bizi ayakta tutan, toplumun destek vermesi, toplumun kazandırdıklarıdır.


4. Yazar hangi sözleri adamakıllı sözler olarak nitelendiriyor? Neden?


Cevap :

Yazar “vatan borcu, namus borcu, insanlık borcu ,adamakıllı sözler olarak nitendiriyor.


5. Sizce toplumun bireylere kazandırdığı ahlaki ve kültürel değerler nelerdir?


Cevap :

Bence toplumun bireylere kazandırdığı ahlaki ve kültürel değerler;  yardımlaşma, iş bölümü, paylaşma, birlik beraberlik duygulardır.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 181 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları cevaplayarak okuduğunuz metnin türünü belirleyiniz.


1. Metinde anlatılanlar insanları ya da toplumu mu ilgilendirmektedir?


Cevap :

Metinde anlatılanlar insanları etkilemektedir. Çünkü bireyselleşmekten bahsetmektedir.


2. Anlatılmak istenen düşünce, samimi bir dille mi anlatılmıştır?


Cevap :

Anlatılmak istenen düşünce samimi bir dille anlatılmıştır.


3. Yazar metinde anlattığı düşüncelerle ilgili kanıtlar sunarak anlattığı düşünceyi ispatlamaya çalışmış mıdır?


Cevap:

Yazar metinde anlattığı düşüncelerle ilgili kanıtlar sunarak anlattığı düşünceyi ispatlamaya çalışmıştır.


4. Yazar kendi düşüncelerini mi yoksa başkasının düşüncelerini mi anlatmıştır?


Cevap :

Yazar kendi düşüncelerini anlatmıştır.


Cevap :

Metnin Türü : Deneme


4. ETKİNLİK


Oyunları da okundu ama hikâyeleri kadar beğenilmedi


Soru : Yukarıdaki örnekten yararlanarak okuduğunuz metinden karşılaştırma cümleleri bularak aşağıya yazınız.


Cevap :

  • Çocukluğumuza, gençliğimize pek de benzemeyen aynadaki görüntümüz
  • Ailesi, yakınları, el bebek gül bebek görüp gözetmese eli ekmeğe erişinceye değin hangi çocuk yaşamını sürdürebilir ki? Yetişkinler de öyle, insan yaşamı, toplumsal bir yaşam. Arılarınki, karıncalarınki gibi…
  • Ama bunların içinde, bireyselleşmeye götüren en gerçekçi özlemi insanın, kanımca ona üretken olabilme onurunu verebilecek, onu üretken kılabilecek, eğitimi, öğrenimi elde edebilme özlemi, özgürlüğü olması gerekir.
  • Üretken toplumlar, üretken bireylerdir çağımızda, ötekilerden daha özgür, daha az bağımlı, daha çok saygın olanlar.

5. ETKİNLİK


Soru : Yazarın metinde aşağıdaki düşünceyi geliştirme yollarından hangilerini kullandığını işaretleyiniz. Bu düşünceyi geliştirme yolunun kullanıldığını nasıl anladınız? Açıklayınız.


Cevap :

Tanımlama ()

Örneklendirme (✓) İnsanın bireyselleşme özlemlerine “ekonomik , düşünce , inanç , gezme, dolaşma, konuşma özgürlüğü, iş seçme özgürlüğü” örnek olarak verilmiştir.

Tanık gösterme (✓) Yazar  Yunus Emre ve Sokrates’ten alıntı yapmıştır.

Benzetme (✓) İnsan yaşamının toplumsallığı karıncaların, arıların hayatına benzetilmiştir.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 182 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Cümlelerin altlarına anlatım bozukluğunun nedenini yazınız. Cümlelerdeki anlatım bozukluklarını düzelterek cümleleri yeniden yazınız.


• Bu dergide hem yanlışlar var hem de okunacak gibi değil.


Cevap :

Özne eksikliği


• Babalar çocuklarına hep inanır, kolayca bağışlar.


Cevap :

Nesne eksikliği


• Çocuklarını yanına çağırdı ve hediyeler dağıttı.


Cevap :

Dolaylı Tümleç eksikliği


• Bugünkü sınava ben, yarınkine Emre girecek.


Cevap :

Yüklem eksikliği


• Arkadaşlarım çok çalışkan, ama umutlu değildi.


Cevap :

Ek-eylem eksikliği


• Bütün gün dergi okuma ve televizyon izlemek çok hoşuma gidiyor.


Cevap :

Fiilimsi yanlışlığı


• Resim yapmayı senden çok severim.


Cevap :

Anlam belirsizliği


7. ETKİNLİK


Soru : Sınıfınızda “günümüzde bireylerin kendileri gibi olması ve kendilerini birey gibi ifade etmelerinin önündeki engellerin neler olduğu” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda empati kurma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygulayabilmek için kendinizi ifade engelleri olan bireylerin yerine koyup neler hissettiklerini, yaşadıklarını, düşündüklerini anlatmaya çalışınız. Konuşmanız sırasında beden dilinizi etkili kullanmaya özen gösteriniz. Beden dilini etkili kullanmanın konuşmacının vermek istediği sözlü olmayan mesajları iletmeyi kolaylaştıracağını unutmayınız. Konuşmalarınızda kelimeleri anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz.


Kısa Cevap :

Kıymeti dinleyenler,

Ben günümüzde bireylerin kendileri gibi olması ve kendilerine birey gibi ifade etmelerin önündeki engellerin en büyüğünün akran yani arkadaş zorbalığı ve toplum baskısı olduğunu düşünüyorum.

Bireyler toplumun kurallarına uyup kimseyi incitmeyerek de kendileri olmayı başarabilmelidirler.

Bireyler kendileri gibi olmak isterken etkiye tepki olarak veya bunu yanlış anlayarak yapmış oldukları davranışlardan dolayı engellenebilir veya tenkit edilebilirler.

Bunu yerine yumuşak huylulukla kişi birey olmayı başarmalı aynı zamanda ortalığı yakıp dökmeden veya kimseyi kırmadan, incitmeden bunun kendisinin birey olmak isimden dolayı kaynaklandığını yumuşak huylulukla ifade etmeye çalışmalıdır.

Uzun Cevap :

Değerli öğretmen ve sevgili arkadaşlarım

Ben günümüzde bireylerin kendileri gibi olması ve kendilerini bire gibi ifade etmelerinin önündeki engellerin çocukluktan başlayan ve bizlere çok normal gelen zorla bir şeyler yaptırmadan dolayı kaynaklandığını düşünüyorum.

Elbette kurallar olmalıdır ve kurallar çocuğun gelişimi için çok önemli ve yerindedir.

Ancak konulan kurallar isabetli ve sürdürülebilir kurallar değildi bilakis ebeveynlerin sadece kendi istekleri için konuluyorsa ve burada çocuğun hak ve gözetilmiyorsa bu bir haksızlıktır.

Normalde kendisine belirli saatlerde ekran verilen çocuk misafir geleceği zaman veya bir yere gidildiği zaman sınırsız izleyebiliyor ancak diğer günler kesinlikle elinden alınıyorsa bu çocuk kurallar konusunda sıkıntı yaşayacaktır.

Zorla yemek yedirilen çocuk, uyku saati gözetilmeden uyutulmaya çalışılan veya kendi duygularını ifade etmek yerine annesi, babası ve bakıcısı gibi hissedilmesi gerektiği ifade edilerek büyütülen çocuk duygularını ifade edemez.

Çocuk itiraz ettiğinde dinlenmeli haklı olan yanları anlaşılmaya çalışmalı eğer Bu psikolojide olan iktidar mücadele istese tabii ki gerekli kurallar ve mahrumiyetler yapılmalıdır.

Çocuk kurallarla beraber aynı zamanda duygularını ifade edebilen bilgi düşüncelerini söyleyebilen ve farklı düşündüğü zaman tenkit edilmeyen bir kişiye olarak büyütülmelidir.

Bu şekilde bir yapıya sahip olduktan sonra bu çocuğu güzel konuşarak ikna etmek kolay olsa da bu kişi kurallara uyumlu bir kişi olmakla beraber aynı zamanda kendisi birbiri olabilen ve düşüncelerini özgüvenle aktarabilen bir birey olacaktır.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 183 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : “Kişi; başkalarından iyi bildiği, iyi yapabildiği şeyle özgürdür.” cümlesi ile ifade edilen görüşe katılıyor musunuz? Neden? sorularından hareketle sınıfınızda bir tartışma ortamı oluşturunuz. Tartışma sırasında okuduğunuz metinden hareketle ulaştığınız olumlu ya da olumsuz her türlü düşünceyi nezaket kuralları içerisinde ifade ediniz. Tartışmanın ardından aşağıya konu hakkındaki düşüncelerinizi anlattığınız bilgilendirici bir metin yazınız. Yazınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz. Metninizi gözden geçirirken varsa metninizde yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.


Kısa Cevap :

“Kişi; başkalarından iyi bildiği, iyi yapabildiği şeyle özgürdür. “Sözüne katılıyorum.

Çünkü insanlar herkesin olmasa da birçok insandan iyi bildiği ve iyi yapabildiğini düşündüğü şey de kendini daha güvenli ve rahat hisseder.

Bir şeyler yapabilmenin bilgisine ve yeteneğine sahip olduğu için muhteşem eserler ve güzel fikirler ortaya çıkarabilir.

Uzun Cevap :

Sevgili arkadaşlarım bugün “kişi; başkalarından iyi bildiği , iyi yapabildiği şeyler özgürdür. “Cümlesi üzerinde konuşmak istiyorum.

“Kişi; başkalarından iyi bildiği, iyi yapabildiği şeye özgürdür. “ifadesine katılmıyorum.

Çünkü insanlar bir şeyi başkalarından ve herkesten daha iyi bilemediği gibi çok iyi yapamadığı işlerde de Özgür olabilirler.

Herkesin bu konuda görüşü farklı olabileceği gibi mesela bir insan herkesten çok iyi yemek yapılmasa bile kendi demek damak tadına hitap eden bir yemek yapabiliyorsa bu kimse bunu yapmakta özgürdür ve herkes gibi yapmak zorunda değildir.

Diğer sanatsal alanlarda da böyledir. Bir kimse o sanat dalındaki herkesten iyi olmasa bile eğer bu işi yapmaya yetenekli ise ve yapabiliyorsa mükemmeliyeti aramaya gerek yoktur diye düşünüyorum.



 

Our Score