8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 190-191-192-193-194-195-196 Ferman Yayıncılık
8. Sınıf Türkçe Kitabı 5. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Sayfa 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196
8. Sınıf Türkçe Kitabı 5. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları
8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 190-191-192-193-194-195-196
BİRLİKTE BAŞARIYORUZ
Merhaba arkadaşlar! İnsanlarla bir arada bulunduğumuz için evde, okulda, gittiğimiz yerlerde başkalarıyla iş birliği ve dayanışma içinde yaşarız. İnsan olarak dayanışmaya ihtiyaç duyarız ve dayanışmanın güzelliği bizi mutlu eder. Köy yaşantısından bir örnek: İmece Geleneğe göre insanlar ihtiyaca göre birbirlerine yardım eder ve bunun için hiçbir karşılık beklemezler. Birlikte hareket ederek sırasıyla tarlalarındaki ürünleri toplar, köy meydanını temizler, evleri boyar, köyün okulunu tamir ederler. Bu dayanışma örneğine imece denir. Dayanışma nedir? Ortak bir amaç uğruna birleşip hareket etmeye dayanışma denir. Dayanışma içindeyken daima saygı, empati ve paylaşma duygularını gözetelim. Birlikte hareket ederken birbirimize saygı duyalım. Saygı, herkese ve her şeye özenle davranmak anlamına gelir. Bize nasıl davranılmasını istiyorsak başkalarına da öyle davranalım. Kendimizi kontrol etmeye çalışalım, insanlara nezaketle davranalım ve onları kırmayalım. Dayanışma hâlindeyken empati geliştirelim. Dayanışma, problemin çözümü ve başkalarını anlamak için daha fazla empati geliştirmeye yardımcı olur. Herkesin farklı olabileceğini bilelim. Farklı düşünceleri dinlemeyi ve saygı göstermeyi öğrenelim. Birlikteyken paylaşmayı öğrenelim. Paylaşmak, mutluluk yaratır. Sevincimizi, üzüntümüzü, duygularımızı ve düşüncelerimizi paylaşalım. Dayanışma içerisinde olduğumuzu paylaşarak sevdiklerimizin de buna katılmasını sağlayalım. Toplum dayanışması için;
• Yeşilay gibi toplum yararına çalışan kurumlarda gönüllü olalım.
• Yaşlılara yardım edelim.
• Parkımızı el birliği ile çöplerden temizleyelim.
Aile dayanışması için;
• Anne-babamıza ev işlerinde yardım edelim.
• Kardeşimize derslerinde yardımcı olalım.
• Kullanmadığımız zamanlarda ışıkları, televizyonu kapatarak ev ekonomisine katkıda bulunalım.
• Dişlerimizi fırçalarken suyu kapatarak tasarruf edelim ve doğal kaynaklarımızı koruyalım.
Mavi Kırlangıç Yeşilay Çocuk dergisi
A. Aşağıdaki soruları “Birlikte Başarıyoruz” adlı metne göre cevaplayınız.
1. İmece nedir? Metinden hareketle imeceye örnekler veriniz.
Cevap :
İmece; geleneğe göre insanlar ihtiyaca göre birbirlerine yardım eder ve bunun için hiçbir karşılık beklemeyeceklerine denir. İmeceye örnekler sırasıyla tarlalarındaki ürünleri toplar, köy meydanını temizler, evleri boyar, köyün okulunu tamir etmek.
2. Toplum dayanışması için neler yapabileceğimizi sözlü olarak ifade ediniz.
Cevap :
Toplum dayanışması için komşularımızla ve arkadaşlarımızla işbirliği içerisinde olmalı iyi ve kötü günlerinde yanlarında olmaya çalışmalıyız.
3. Dayanışma içindeyken nelere dikkat etmeliyiz?
Cevap :
Dayanışma içindeyken kimseyi kırmamaya, incitmemeye, emrivaki yapmamaya ve kalplerine kırmamaya dikkat etmeliyiz.
Çünkü asıl bu şekilde yapılan yardımın bir değeri olur ve asıl istenen dayanışma ve mutluluk elde edilmiş olur.
8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 191 Cevapları
B. Aşağıdaki anlatımı bozuk cümleleri harf ile verilen anlatım bozukluğu nedenleriyle eşleştirerek harfleri yay araçların içine yazınız.
(a) Zamir eksikliği-b) Tamlayan yanlışlığı-c) Nesne eksikliği-ç) Deyim yanlışlığı-d) Fiilimsi eksikliği-e) Özne eksikliği-f) Dolaylı tümleç eksikliği)
Cevap :
(..b…) 1. Her şair, okura kazandırmak istediği bir şey vardır.
(.a….) 2. Söylediklerini hiçbirimiz anlamadık.
(..c…) 3. Onun elinden tuttu ve yolun karşısına geçirdi.
(…f..) 4. Bu film sizi çok güldürecek, hoş vakit geçirtecek.
(..d…) 5. Bu soruların hangisinin zor, hangisinin zor
olmadığına karar verin.
(….ç.) 6. Yaptığı yaramazlıklarla öğretmenin gözüne girdi.
C. Aşağıdaki cümlelerden doğru olanların yanını “D”, yanlış olanların yanına “Y” yazınız.
(…D..) 1. “Nesne alan fiillere geçişli fiil denir.” cümlesinde tanımlamaya başvurulmuştur.
(..Y…) 2. Edebiyatımızda olay hikâyesi yazan birçok yazarımız vardır. Bunlardan bazıları Ömer Seyfettin, Refik Halit Karay, Sabahattin Ali’dir.” parçasında tanık göstermeye başvurulmuştur.
(…D..) 3. “Adana yaylaları, şehir merkezine göre çok serindir.’ cümlesinde karşılaştırmaya başvurulmuştur.
(…Y..) 4. “Deneme türünde yazar, istediği konuyu özgürce anlatır. Bunu yaparken de birikimlerinden yararlanır. Bu nedenledir ki Nurullah Ataç ‘Deneme benin ülkesidir.’ der.” paragrafında örneklemeye başvurulmuştur.
(..D…) 5. “Deneme sınavımızda 25 soru vardı. Bu sorulardan 15’i çoktan seçmeli, 5’i eşleştirme, 5’i de boşluk doldurma şeklindeydi.” parçasında sayısal verilerden yararlanılmıştır.
Ç. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. Aşağıdakilerden hangisinde deyim, açıklamasıyla birlikte verilmiştir?
A) Öğretmenin anlattıklarını can kulağı ile dinledi.
B) Köyün temiz havası burnumda tütüyor.
C) Bu olanlar, onun kulağına küpe olur.
D) Babasının cömertliğini herkes bilir, babası eli açık biridir.
8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 192 Cevapları
2. Vapurun Haydarpaşa’ya bıraktığı Ankara yolcuları arasında, trende yerinin emin olmasından dolayı, derin bir huzurla, garın mermer merdivenlerinden ağır ağır çıkıyor, kendisini dört beş yaşlarındaki cılız kızının elinden sıkı sıkıya tutan karısı ve iki şişkin bavulu üst üste bağlayıp sırtına almış olan markalı bir istasyon hamalı takip ediyordu. Bu parçada hikâye unsurlarından hangisi yoktur?
A) Mekân (yer) B) Zaman
C) Olay örgüsü D) Şahıs kadrosu
3. • Bahçedeki çiçekleri koklamaya doyamadı.
• Abimle geçirdiğimiz zamanları özledim.
• Türkçe yazılısı çarşamba günü yapılacak.
• Bahçedeki çiçekler açmış.
Yukarıdaki cümleleri okuyan Emir kendine bir oyun oluşturmaya karar vermiştir. Emir öznel cümleleri m, P r, nesnel cümleleri ise q, s, m sembolleriyle göstermeye karar verir. Emir sırasıyla hangi sembolleri kullanmıştır?
A) r s m m P r m P r m P r
B) r s m r s r m P r r s m
C) m P r m P r r s m r s m
D) m P r m P r m P r r s m
4. Aşağıdakilerden hangisinde anlatım bozukluğu vardır?
A) Bu evde ne oda kaldı ne de kitap.
B) Kapının olduğu yere gelip eliyle yokluyor.
C) Mesleğin kurallarını iyi bilirim.
D) Uzun boylu bir öğrenci içeri girdi.
5. “Köyün yolunu tuttular ve öğleden sonra varabildiler.” Bu cümledeki anlatım bozukluğunun nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gereksiz sözcük kullanımı
B) Özne eksikliği
C) Dolaylı tümleç eksikliği
D) Noktalama yanlışlığı
8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 193 Cevapları
6. Aşağıdakilerden hangisinde anlatım bozukluğu vardır?
A) Çok çeşitli konularla ilgilendiği için yoruluyordu.
B) Konuşmak kadar düşünmek de yorucu bir iştir.
C) Sağlığına çok dikkat ediyor, iyi besleniyordu.
D) İçeride ne yaptığını bilmiyorum.
7. “Kitabımı üç yılda yazdım ama basılmadı.” cümlesindeki anlatım bozukluğunun özdeşi hangisinde vardır?
A) Biraz sonra onlarla konuşup onları yatıştıran bir ses duydum.
B) Hastanenin tadilatı bitti ancak bu sene açılmayacak.
C) Oturma odasından televizyonun sesi duyuluyordu.
D) Çalışmadan başaramayacağımızı her zaman söylüyoruz.
8. Sağlıklı yaşam için verilen uyarılardan hangisinde anlatım bozukluğu vardır?
Uyku düzenimizi korumalıyız. Sağlıklı beslenmeliyiz. Kişisel hijyenimize özen göstermeliyiz. Spor yapılıp hareketli olmalıyız. Çevremizi temiz tutmalıyız.
A) B) C) D)
8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 194 Cevapları
9. “Herkes biliyor ki yemek yapmak benim, çay demlemek senin görevin.” Bu cümledeki anlatım bozukluğu aşağıdakilerden hangisiyle giderilebilir?
A) “yemek” kelimesinden sonraki “yapmak” kelimesi atılarak
B) “demlemek” kelimesi yerine “yapmak” kelimesi kullanılarak
C) “benim” kelimesinden sonra “görevim” kelimesi getirilerek
D) “görevin” kelimesine “-dir” eki getirilerek
10. Yukarıda verilen Nuri Pakdil’in biyografisinde verilen hangi yıllara ait cümlelerde anlatım bozuklukları vardır?
A) 1934-1965 B) 1984-1997
C) 2014-2015 D) 2015-2019
8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 195 Cevapları
Soru : Aşağıdaki atasözlerinden hareketle “dayanışma ve yardımlaşma” hakkındaki düşüncelerinizi aşağıya yazınız
Ağaç yaprağıyla gürler.
Yalnız taş, duvar olmaz.
Sürüden ayrılanı kurt kapar.
Bir elin nesi var, iki elin sesi var.
Kısa Cevap :
Birlikte yaşamanın getirmiş olduğu bir gereklilik dayanışma ve yardımlaşmadır.
İnsanlar beraber yaşadıkları için yardımlaşmayı ve beraber iş yaparak yaşam sürdürmeyi öğrenirler.
Dayanışma sayesinde insanların ulaşamadığı bütün işleri başkası yaptığı için herkes birbirinden fayda bulur.
Atalarımız “bir elin nesi var” 2 elin sesi var “diyerek yardımlaşma ve dayanışmanın ne kadar büyük iş yapabileceğine işaret etmişlerdir.
Uzun Cevap :
İnsan toplumsal bir canlı olup aynı zamanda ihtiyaçları çok fazladır.
Gerek sağlık gerek yemek gerek duygusal alanda birçok insana ve varlığa ihtiyaç duyarız.
İnsan hangi yaşta olursa olsun sevildiğini ve benimsediğini de bilmek ister.
Bunların hepsi toplumsal bir yaşam içerisinde olmaya ve toplumsal yardım ve dayanışmaya bağlıdır.
İnsanların hepsi birbirinden farklı olduğu için farklı meslekler ve farklı alanlara ilgi duyacaklar ve böylece herkes ihtiyaç duymuş olduğu alanı bir başkasından elde edebilecek.
Toplumsal yardımlaşma ve dayanışma toplumlar arasındaki ilişkileri kuvvetlendirir ve insanlar başka insanlara ihtiyacı olduğunu bildiği için toplum içerisinde uyum sağlamaya çalışırlar.
Toplumsal yardımlaşma ve dayanışma sebebiyle topluma aitlik duygusu gelişir ve toplumun bir parçası olma duygusu doğar.
İnsanlar birbirine yardım ettiği zaman diğer insanlara örnek bir davranış olur ve bu yardımlaşma nesiller boyunca aktarılır.
İnsanlar Zor zamanlarında bir dayanak gördükleri için birlik ve beraberlik çatısı altında mutlu hisseder ve güven duygusu oluşur.
Yardımlaşma ve dayanışma sayesinde yardıma muhtaç insanların ihtiyaçları azalacak böylelikle insanlar mutlu olmakla beraber zor duruma düşmekten kendilerini koruyacaklar.
Sağlıklı toplumlardan meydana gelen ve nesilden nesile aktarılan bu toplumlar daha mutlu ve güven duygusunun oluşup vatan, millet kavramlarını daha iyi anlayabilen ve güçlü bir devleti meydana getirirler.