8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 246-248-249-250-251 Ferman Yayıncılık

8. Sınıf Türkçe Kitabı San’at Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 246, 247, 248, 249, 250, 251


8. Sınıf Türkçe Kitabı San’at Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 246-248-249-250-251


HAZIRLIK ÇALIŞMASI


Soru : Sanat denilince aklınıza neler geliyor? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap :

Sana delinince aklıma insanların duygularını bir gün düşüncelerini ifade ettikleri ve diğer insanların duygularını hitap ettikleri eserler geliyor.

Uzun Cevap :

Sanat insanların duygu, düşünce, hayallerini somut ve soyut malzemelerle yaratıcı güçlerini kullanarak farklı biçimlerde anlatmasıdır.

Sanat insanları maddi bir faydayı değil haz vermeyi amaçlar.

İnsanın psikolojik ve ruhsal yönünü gösteren sanat eserleri tarihler boyunca daima insanların ruhuna hitap etmiştir.

Sanatın yapma amacı iletişim kurmak, toplumları eğitmek, bilgilendirmek, eğlendirmek, kültürel bir miras bırakmak, düşündürmek veya hissettirmek olabilir.

Sanat kültür üzerine büyük bir etkiye sahiptir. İletişim yöntemi olarak ortaya çıkar ve toplumlar arası iletişimi sağlar.

Sanat bireylerin yaratıcı gücünü ve potansiyellerini eğiterek ortaya tarihler boyunca saklanacak ve ilgi görecek eserler çıkmasına yardımcı olur.

Sanat insanların duygu ve düşüncelerini yansıtmayı sağlar ve toplumda en önemli şey olan iletişime katkıda bulunur.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 248 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metinden bazı kelimeler verilmiştir. Bu kelimelerin anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

diyar

Tahminî Anlamı : yer
Sözlük Anlamı : ülke, dünya

Cümlem:  Kendi özüme dönmek için diyar diyar dolaştım

kubbe
Tahminî Anlamı : yarım küre şeklindeki şekil
Sözlük Anlamı : Yarım küre biçiminde olan ve yapıyı örten dam; kümbet, tak
Cümlem: Caminin kubbeleri özel bir mimari ile yapıldı.

sülüs
Tahminî Anlamı : bir yazı türü
Sözlük Anlamı : Arap alfabesiyle yazılan bir tür süslü yazı, üçte bir
Cümlem: Sülüs metodu ile yapılan sanat eserlerini gördük.

ürpermek
Tahminî Anlamı :  ani titreme
Sözlük Anlamı : Korku, tiksinti, üşüme vb. yüzünden tüylerin dikilip derinin nokta nokta kabarmasıyla görülen ani titreme; ifildemek

Cümlem: Dalınca birden ürperdim.


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.


1. Şair şiirinde kime seslenmektedir?


Cevap :

Şair şiirinde şiirinde özünden uzaklaşmış, Batı’ya hayranlık duyan kişilere seslenmektedir.


2. Şiirde neler karşılaştırılmıştır?


Cevap :

Şiirde Batı’daki parklarıyla, Anadolu’nun doğal güzellikleri, Batı’daki dinî yapılarla bizim camilerimiz, Batı’daki bale dansı gösterilerle bizim halk oyunlarımız, Batı’nın ve bizim müzik anlayışımız kısaca Batı’nın ve sanatımız karşılaştırılmıştır.


3. “Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken/Sana uğurlar olsun… Ayrılıyor yolumuz.” dizeleriyle şair ne anlatmak istemiştir?


Cevap :

“Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken/Sana uğurlar olsun… Ayrılıyor yolumuz.” dizeleriyle şair kendi kültürüne, sanatına hor gözle bakan kişilerle ortak noktamız olamayacağını ve onlarla yollarımızın ayrıldığını anlatmak istemiştir.


4. Sizce şair şiiri yazarken hangi duygular içerisindedir?


Cevap :

Sizce şair şiiri yazarken milli duygular içerisindedir .


5. Okuduğunuz şiirin başlığı ile içeriği uyumlu mudur? Siz olsaydınız bu şiire hangi başlığı yazardınız? Neden?


Cevap :

Okuduğumuz şiirin başlığı ile içeriği bence gayet uygundur. Ben olsaydım şiire “Sanatımız” başlığını verirdim.


3. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz şiirin konusunu ve ana duygusunu aşağıya yazınız.


Cevap :

Şiirin Konusu : Şiirin konusu kendi kültürüne, sanatına sahip veren anlayışla Batı hayranlığına olan tepkisidir.
Şiirin Ana Duygusu : Türk sanatı hayranlığı


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 249 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki çizgi romanı inceleyiniz. Çizgi roman hakkındaki görüşlerinizi ve görsel yorumcunun iletmek istediği bilgi ya da düşünceyi nasıl ilettiğini yazınız.


Cevap :

Bu çizgi romanda görsel yorumcu iletmek istediği bilgi veya düşünceyi hikaye ve resimlerle bütünleştirerek paylaşmış ve mesajı bu şekilde vermiştir.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 251 Cevapları


5. ETKİNLİK


Soru : Sınıfınızda aynı sanatçının aynı konudaki eserlerinin bile birbirinden farklı olabileceği konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızın ardından arkadaşlarınızdan sizi “konuya (bağlama) uygun konuşma” ve “ses ve beden dilini etkili kullanma” bakımından değerlendirmelerini isteyiniz.


Kısa Cevap :

Değerli öğretmenim ve sevgili arkadaşlarım

Sana insanın duygularını, düşüncelerini ve hayal gücünü farklı şekillerle yansıtması ve ortaya muhteşem bir eser çıkarması durumudur.

Bu eserleri meydana getiren kişiye de sanatçı denir.

Sanatı ortaya çıkan eserler tek ve eşsizdir.

Sanatçı duygularını kendine gelen ilham yoluyla aktarmaya çalıştığı için bütün eserleri birbirinden farklı olur.

İnsanların duyguları sıkça değiştiği için sanatçının duygulara değişecek ve böylece duygularını aktarmış olduğu eserler de birbirinden farklı olacaktır.

Bu kaçınılmaz bir gerçektir. İşte bu sanatı eşsiz ve birbirinden farklı kılmaktadır.

Uzun Cevap :

Değerli öğretmenim ve sevgili arkadaşlarım

Sanat sanatçının o anda kendinde bulunan yoğun duyguların vermiş olduğu ilhamla aktarmış olduğu eserlerdir.

İnsanların duyguları gün içerisinde ve yıllar içerisinde değişmekte insanların fikirleri de duyguları da değişmeye meyillidir.

İnsanların duyguları bu kadar sıklıkla değiştiği için insan olan sanatçılar da duygularını aktarırken değişimler yaşarlar.

Bu yüzden o Duygu yoğunluğunda kendilerine gelen ilhamla yapmış oldukları eserler birbirinden eşsiz ve benzersiz olur.

Sanat sanatçının içerisinde bulunan Duygu, his, istekleri aktardığı için ve bunlar sürekli değiştiği için birbiriyle aynı eserleri yapmak neredeyse imkansızdır.

Çünkü aynı şeyleri yapmada biri zorlanma ve bir çalışma vardır . Halbuki sanat böyle bir zorlantıyı sevmez. O zaman duygular tam olarak ortaya çıkamaz ve sanatçının kendine gelen ilham birden bile kırılabilir.

Bu yüzden sanatçı değişen duygularını ayak uydurarak birdenbire içinden geleni aktarır ve kendini belli bir şey yapmaya zorlamayacağı için birbirinden eşsiz ve benzersiz eserler meydana gelir.


6. ETKİNLİK


Soru : Hayal gücünüzü kullanarak sanat konulu hikâye edici (masal, fabl, hikâye vb.) bir metin yazınız. Metni yazarken “oysaki, başka bir deyişle, özellikle, ilk olarak, son olarak” gibi geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanınız. Yazma çalışmanız sonunda yazdığınız metin için uygun bir başlık bulunuz. Metninizi gözden geçirirken varsa yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.


Kısa Cevap :

Uykucu Ressam

Bir zamanlar tembel mi tembel uykuya düşkün ve görmüş olduğu rüyalarla mutluluktan mutluluğa uçan bir koala varmış.

Bu koalanın uykuculuğu ve rüyasında anlatmış olduğu rüyalar herkesin alay konusu oluyormuş.

Bir gün koala bilgi kaplumbağayla sohbet ederken kaplumbağa görmüş olduğu bu güzel rüyaların resmedilmesinin eşsiz ve çok güzel olacağından bahsetmiş.

Koala başta bu hayalle pek inanmasa da zamanla görmüş olduğu rüyaları resmetmiş ve birbirinden güzeller eserler meydana getirmiştir.

Son olarak diğer hayvanlar artık merakla koalanın uyumasını ve uykusunda görmüş olduğu rüyaları resmetmesini bekliyor ve eskiden dalga geçecekleri bu sanatçıya imrenerek ve hayranlıkla bakıyorlardı.

Uzun Cevap :

Sihirli Kalem

Bir varmış Bir yokmuş. Evvel zaman içinde ünlü bir ressamın sihirli sanatsal bir kalemi vardır.

Yaşlanan bu ressam kalemini bırakabileceği sanata aşık ve bu işi ustalıkla yürütebilecek güzel bir yürek arıyormuş.

Özellikle yaşandığı için umuda azalmaya ve artık yerine geçecek olan bu sihirli kalemi kullanacak olan sanatçıyı bulacağına dair olan ümidi günden güne azalmış.

Bulamayacağını düşünerek sanat kalemini ırmağa bırakmaya karar vermiş. Oysaki kalemin sahibi her zamanda vardı.

Sanat kalemini vedalaşarak ırmağa bırakmış ve “git sahibini bul bul da sonsuza kadar eserler meydana getir “demiş.

Kalem ırmağın içerisine süzülürken çevreyi inceliyor ve doğanın çizmiş olduğu eserlerden daha güzel olduğunu farkına varıyordu.

Resimlerin ve eserlerin en güzelinin bu güzellikleri yaratan olduğunu düşündü. Bu güzellikleri resmedecek ve nesilden nesile sanatsal eserlere aktaracak ustasını bulmak için artık daha heyecanlı bekliyordu.

Resmetmeye aşık ve hayran olan minik tatlı kız çocuğu sınavsız güzellikleri incelerken eğer bir kaleme olsaydı ne eserler yapabileceğini düşünüyor ve çizmiş olduğu okullardaki resimlerine anlamlar yüklüyordu.

Bu şekilde düşünürken ayağında bir gıdıklanma hissetti. Ayağını uzatmış olduğu dereden bir kalemin ayağına değdiğini fark etti.

Bu gerçek miydi? Kaleme aldı o kaleme kalem de ona gülümsüyordu. Ve geleceğin muhteşem sanatsal eserleri artık olması gereken parmaklarda minik ama Yüreği kocaman küçük sanatçının ellerinin arasındaydı.



 

Our Score