8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 30-33-34-35-36-37 Hecce Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Kitabı Türkçenin Söz Denizinde-Sevmek Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37


8. Sınıf Türkçe Kitabı Türkçenin Söz Denizinde-Sevmek Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 arasında yer alan etkinlikler, öğrencilerin dil bilgisini ve okuma-anlama becerilerini geliştirmeye yönelik önemli çalışmalar içermektedir. Bu sayfalarda yer alan alıştırmalar, öğrencilerin Türkçe dersinde karşılaştıkları metinleri daha derinlemesine analiz etmelerini sağlamaktadır. Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Kitabı Cevapları, etkinliklerde verilen sorulara rehberlik ederek doğru çözüm yollarını öğrencilere sunmaktadır. Bu cevaplar, sınavlara hazırlık aşamasında da büyük bir yardımcı niteliğindedir.


“8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 30-33-34-35-36-37 Hecce Yayıncılık”

8. Sınıf Türkçe Türkçenin Söz Denizinde-Sevmek Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin metni daha iyi anlamalarını sağlayan sorulara yanıt verir. Sevgi temalı bu metin, dilin inceliklerini öğrenirken aynı zamanda duygusal bir deneyim sunar. Forum MEB 8. Sınıf Türkçe Kitabı Cevapları, öğrencilerin derslerinde ihtiyaç duydukları destekleyici bilgileri sağlayarak öğrenme sürecini kolaylaştırır. 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30-33-34-35-36-37 Hecce Yayıncılık, Türkçenin yapısal özelliklerini keşfetmek için öğrencileri çeşitli alıştırmalarla buluşturur ve dilin kullanımını etkili bir şekilde öğretir.


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 30-33-34-35-36-37


HAZIRLIK ÇALIŞMASI 


Soru : İnsanların konuşurken kullandığı kelimeler bize o kişi hakkında ne tür bilgiler
verir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.


Kısa  Cevap :

İnsanların konuşurken kullandığı kelimeler, onların eğitim düzeyini, ilgi alanlarını, duygusal durumlarını ve karakterlerini yansıtabilir. Aynı zamanda, iletişim biçimleri, onların düşünce yapıları ve hayata bakış açıları hakkında ipuçları verir.

Uzun  Cevap :

İnsanların kullandığı kelimeler, onların iç dünyasını, kültürel birikimlerini ve sosyal çevrelerini yansıtır. Örneğin, zengin bir kelime dağarcığına sahip olan bir kişi, genellikle geniş bir okuma alışkanlığına ve yüksek bir eğitim seviyesine sahip olabilir.

Bunun yanı sıra, bir kişinin kelimeleri seçme biçimi, onun karakterini ve kişilik özelliklerini de ortaya koyar. Nazik, saygılı ve olumlu bir dil kullanan bir kişi, genellikle empati kurabilen ve duyarlı biri olarak tanımlanabilir. Aynı şekilde, bir kişinin ilgi alanları ve mesleki bilgileri de konuşma sırasında tercih ettiği kelimelerden anlaşılabilir.

Ayrıca, birinin konuşurken sergilediği üslup, duygusal durumuna dair de ipuçları verir; örneğin, sinirli ya da üzgün bir kişinin kullandığı kelimeler sert ve keskin olabilir. Sonuç olarak, bir insanın dili nasıl kullandığı, onun kişiliği, yaşam deneyimleri ve dünyaya bakışı hakkında çok şey söyler.


Soru : Metni türünün özellikleri ve noktalama işaretlerine dikkat ederek okuyunuz. Okuma sırasında eleştirel okuma stratejisine uygun olarak yazarın düşüncelerine katılmadığınız bölümleri işaretleyiniz. İşaretlediğiniz bölümleri arkadaşlarınızın işaretlediği bölümlerle karşılaştırınız.


Cevap :

Metni kitabınızdan bir kaç defa okumanızı tavsiye ederiz.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Anlamı verilen kelime ve kelime gruplarını bulunuz. Boşluklara uygun harfleri yerleştiriniz. Bunları anlamına uygun cümlelerde kullanınız.


Cevap :

Bir dilin tarihsel, bölgesel ve siyasal sebeplerden dolayı ses, yapı ve söz dizimi özellikleriyle ayrılan kolu diyalekt olarak adlandırılır.

Cümlem: Farklı bölgelerde yaşayan insanların konuşma tarzları, diyalektlerin bir sonucu olarak büyük farklılıklar gösterebilir.

İroni: Ses tonu, söz veya mimiklerle bir kimsenin, bir şeyin, bir durumun, gülünç, kusurlu, eksik vb. yönlerini küçümseyerek eğlence konusu yapma, onu aşağılama veya gülünç duruma düşürme.

Cümlem: Arkadaşımın sınavdan düşük not almasıyla ilgili yaptığı ironi, sınıftaki herkesin yüzünde bir gülümseme oluşturdu.

İnsanların çevrim içi veya çevrim dışı kültür, sanat, eğitim, eğlence, bankacılık, haberleşme, iletişim vb.ni genel ağ, bilgisayar, tablet, cep telefonu aracılığıyla yaptığı etkileşimli ortam; interaktif ortam.

Cümlem: Derslerin interaktif ortamda yapılması, öğrencilerin daha fazla katılım göstermesine olanak tanıyor.


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.


1. Sevgi ile ilgili kimlerin sözüne yer verilmiştir? 


Cevap :

Metinde Yunus Emre, Karacaoğlan ve Sait Faik’in sevgi ile ilgili sözlerine yer verilmiştir.


2. Dilimizde sevgi mesajı veren atasözlerini TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten araştırınız..


Cevap :

Sevgi ile ilgili bazı atasözleri şunlardır:

  • “Bir kahvenin kırk yıl hatırı vardır.”
  • “Tatlı dil yılanı deliğinden çıkarır.”
  • “Sevgi açlık gibi ekmek ister.”

3. Yunus Emre, “Sevelim sevilelim,/Dünya kimseye kalmaz.” dizeleriyle sizce ne anlatmak istemiştir?


Cevap :

Yunus Emre bu dizelerde, dünyanın geçici olduğunu, önemli olanın insanların birbirini sevmesi ve sevilmesi gerektiğini anlatmak istemiştir. Dünya gelip geçicidir, ama sevgi kalıcıdır.


4. “Sev-” sözcüğünden türeyen kelimeleri ve anlamları söyleyiniz.


Cevap :

Sev- kökünden türeyen kelimeler ve anlamları şunlardır:

  • Sevgili: Sevilen kişi.
  • Sevinç: İstenen bir şeyin olmasıyla duyulan coşku.
  • Sevecen: Acıyarak ve koruyarak seven kimse.
  • Sever: Bir şeyi ya da bir kimseyi sevmek eğiliminde olan kişi.

5. İçinde “sevgi, sevmek” gibi sözcükler geçmese de bu anlamlarda kullanılan sözcük
grupları nelerdir? Anlamlarıyla birlikte söyleyiniz.


Cevap :

Sevgi, sevmek gibi sözcükler geçmese de bu anlamlarda kullanılan bazı sözcük grupları şunlardır:

  • Üzerine titremek: Bir kişiye veya şeye büyük özen ve sevgi göstermek.
  • Yakınlık duymak: Birine karşı ilgi veya sevgi hissetmek.

3. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metne uygun yeni başlıklar bularak bu başlıkları aşağıya yazınız. Neden bu başlıkları tercih ettiniz? Açıklayınız.


Cevap :

1. Sevginin Dili: Türk Edebiyatında Sevgi ve Sevmek
Bu başlığı tercih ettim çünkü metin, sevgi ve sevmek temasının Türk edebiyatındaki önemini ve farklı yazarların bu konuya bakış açısını ele alıyor.

2. Türkçede Sevgi Sözleri ve Anlamları
Bu başlığı tercih etme sebebim, metinde sevmek fiilinden türeyen kelimeler ve bunların dilimizdeki farklı anlamlarının detaylı bir şekilde açıklanmış olması.

3. Yunus Emre’den Günümüze Sevginin İzleri
Bu başlık, Yunus Emre ve diğer önemli şairlerin sevgi kavramını nasıl ele aldıklarını ve bu anlayışın zamanla nasıl şekillendiğini ifade ettiği için tercih edilmiştir.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları


4. ETKİNLİK


Yanlışlığı ya da doğruluğu kişiye göre değişmeyen, kanıtlanabilen cümlelere “nesnel yargı bildiren”; yanlışlığı ya da doğruluğu kişiye göre değişen, yorumlanabilen cümlelere “öznel yargı bildiren” cümleler denir.

Soru : Yukarıdaki açıklamadan yararlanarak yazarın metinde kullandığı öznel ve nesnel yargı bildiren cümleleri tespit ediniz. Aşağıya bu cümlelerden örnekler yazınız.


Cevap :

Öznel yargı bildiren cümleler:

  1. “Dünyanın geçiciliği karşısında sevmenin, sevilmenin daha önemli olduğunu vurguluyor.”
    (Sevmenin daha önemli olduğunu söylemek kişisel bir yorumdur.)
  2. “Sevmenin utanılacak bir şey olmadığını dile getiriyor.”
    (Utanılacak bir şey olup olmadığı, kişisel bir bakış açısına bağlıdır.)
  3. “Her şeyin bir insanı sevmekle başlayacağını söylüyor…”
    (Bu ifade de kişisel bir düşünceyi yansıtır.)

Nesnel yargı bildiren cümleler:

  1. “Türk Dil Kurumu tarafından yayımlanan Türkçe Sözlük’e göre sevmek sözü Türkiye Türkçesinde beş ayrı anlamda kullanılmaktadır.”
    (Bu, Türk Dil Kurumu’na dayanan kanıtlanabilir bir bilgidir.)
  2. “Sevinç duymak anlamındaki sevin-, sevinme, seviniş, sevinç sözlerine de kaynaklık etmiştir.”
    (Dilbilimsel bir gerçekliği ifade eder ve kanıtlanabilir bir bilgidir.)
  3. “Eski Türkçe dönemindeki seb- köküne dayanmaktadır.”
    (Tarihsel ve dilbilimsel bir gerçekliğe dayalıdır.)

5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda, okuduğunuz metinden bir paragraf verilmiştir. Yazar, bu paragrafta anlatım biçimlerinden biri olan açıklayıcı anlatımdan yararlanmıştır. Siz de okuduğunuz metinden açıklayıcı anlatım örneği bularak örneğinizi noktalı alana yazınız.


Cevap :

Okuduğum metinden açıklayıcı anlatım örneği:

“Türk Dil Kurumu tarafından yayımlanan Türkçe Sözlük’e göre sevmek sözü Türkiye Türkçesinde ‘Sevgi ve bağlılık duymak.’, ‘Birine sevgiyle bağlanmak, gönül vermek.’, ‘Çok hoşlanmak.’, ‘Okşamak.’, ‘Yerini, şartlarını uygun bulmak.’ gibi beş ayrı anlamda kullanılmaktadır.”

Bu cümle, sevmek sözcüğünün anlamlarını açıklayıcı bir şekilde ifade ettiği için açıklayıcı anlatım örneğidir.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metinde yazarın kullandığı düşünceyi geliştirme yollarını (tanımlama, örneklendirme, tanık gösterme, karşılaştırma, sayısal verilerden yararlanma, benzetme) belirleyiniz. Seçtiğiniz düşünceyi geliştirme yolunu örnekleyen paragrafı noktalı alana yazınız.


Cevap :

Yazar, metinde tanımlama, örneklendirme ve tanık gösterme düşünceyi geliştirme yollarını kullanmıştır.

Örnek olarak, tanık gösterme düşünceyi geliştirme yoluna şu paragraf örnek verilebilir:

“Ben gelmedim dava için Benim işim sevi için dizeleriyle yüzyıllar ötesinden seslenen Yunus Emre bir başka şiirinde; Sevelim sevilelim Dünya kimseye kalmaz. diyor; dünyanın geçiciliği karşısında sevmenin, sevilmenin daha önemli olduğunu vurguluyor.”

Bu paragrafta Yunus Emre’nin sözlerine yer verilerek düşünceyi destekleme amacıyla tanık gösterme yapılmıştır.


7. ETKİNLİK


Soru : Herhangi bir hazırlık yapmadan sınıfınızda “sevginin gücü” konulu bir konuşma yapınız. Arkadaşlarınızdan yaptığınız konuşmayı değerlendirmelerini isteyiniz.


Kısa  Cevap :

Sevginin gücü, insan hayatında ve toplumda derin etkiler yaratan, insanları birbirine yaklaştıran en temel duygulardan biridir.

Sevgi, bireylerin hem kendi iç huzurunu bulmasını sağlar hem de başkalarıyla güçlü ve anlamlı ilişkiler kurmasına yardımcı olur. Aynı zamanda toplumların barış, hoşgörü ve anlayış içinde yaşamalarını teşvik eder.

Sevgi, sadece duygusal bir bağ değil, aynı zamanda toplumsal sorunların üstesinden gelmede, çatışmaların sona erdirilmesinde ve daha adil bir dünya inşa edilmesinde önemli bir araçtır. Sevgi olmadan, insan ilişkileri yüzeysel kalır, ancak sevgiyle birlikte derin ve kalıcı bağlar kurulur.

Uzun  Cevap :

Sevginin gücü, tarih boyunca insan ilişkilerinin temelinde yer almış, toplumları bir arada tutan en önemli duygulardan biridir. Sevgi, insanları birbirine yaklaştırır, hoşgörüyü ve anlayışı besler.

Herkesin farklı hayat tecrübeleri olmasına rağmen, sevgi ortak bir paydadır. Sevgi, bireyin iç huzurunu sağladığı gibi, toplumda da barış ve uyumu destekler. Aile bağlarını güçlendirir, arkadaşlıkları pekiştirir ve toplumsal sorunları aşmada önemli bir araçtır.

Savaşların sona erdirilmesinde, sosyal değişimlerin gerçekleşmesinde sevginin gücü her zaman etkili olmuştur. Yunus Emre’nin de dediği gibi, “Sevelim sevilelim, dünya kimseye kalmaz.” Sevgi, yalnızca bireysel bir duygu değil, insanlığın temel ihtiyaçlarından biridir.


8. ETKİNLİK


Soru : Defterinize 2. etkinlikte araştırdığınız atasözlerinden biriyle bir hikâye yazınız. Yazacağınız metinde öncelikle zaman, mekân, şahıs ve olay unsurlarını belirleyiniz. Ardından yazacağınız hikâyenin serim, düğüm ve çözüm bölümlerinde anlatacaklarınızı planlayınız. Metni yazarken yazım kurallarına uymaya özen gösteriniz.


Cevap :

Tatlı Dil Yılanı Deliğinden Çıkarır

Bir zamanlar küçük bir köyde, Derya adında çok kibar ve tatlı dilli bir kız yaşardı. Herkes Derya’yı sever, onunla konuşmak için sabırsızlanırdı çünkü o insanları kırmadan, incitmeden konuşmayı çok iyi bilirdi.

Bir gün, köydeki büyük bahçeye bir yılan dadandı. Bahçe sahibi Kemal Amca, yılanı kovmak için her yolu denemiş ama başaramamıştı. Yılan, her seferinde saklanıyor, kimseyi yaklaştırmıyordu. Köylüler bu durumdan çok korkuyordu, çünkü yılanın zehirli olmasından endişe ediyorlardı.

Bir gün Derya, bahçeye gitti ve herkesin şaşkın bakışları altında yılanın bulunduğu deliğin başına oturdu. Nazik bir ses tonuyla, sakince konuşmaya başladı: “Güzel yılan, biz sana zarar vermek istemiyoruz. Burada senin de rahat edebileceğin başka yerler var. Eğer dışarı çıkıp uzaklaşırsan, hem biz rahat ederiz hem de sen.”

Yılan bir süre sessiz kaldı, ama Derya’nın sakin ve yumuşak sesinden etkilenmişti. Bir süre sonra yavaşça deliğinden çıktı ve Derya’nın söylediklerini anlamış gibi usulca oradan uzaklaştı. Köylüler, Derya’nın tatlı diliyle yılanı ikna edişine hayretle şahit oldular.

Bu olaydan sonra köylüler, Derya’nın nazik konuşmasının gücüne bir kez daha inandılar ve “Tatlı dil yılanı deliğinden çıkarır” atasözünün ne kadar doğru olduğunu gördüler. Artık herkes, sorunlarla karşılaştığında kaba kuvvet yerine tatlı dilin gücünü kullanmayı deniyordu.


8. Sınıf Türkçe Hecce Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları


9. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda Eleanor H. Porter (Elenor H. Portır) tarafından yazılan Pollyanna (Polyanna) adlı eserin iki farklı çevirmen tarafından yazılmış, iki farklı baskısından bölümler yer almaktadır. İki metni dil, anlatım ve içerik yönünden karşılaştırınız. Metinlerin farklı ve benzer yönlerini yazınız.


Cevap :

Farklı Yönleri

  1. Dil Kullanımı:
    • İlk Metin: Daha sade ve akıcı bir dil kullanılmış. Cümleler, okurun aklında daha az karmaşa yaratacak şekilde yapılandırılmış. Örneğin, “Pek telaşlı biri değildi aslında; hatta sakin tavrıyla övünürdü” ifadesi doğrudan ve yalındır.
    • İkinci Metin: Daha ağır bir dil yapısına sahip. Cümleler, daha uzun ve karmaşık yapıdadır. Örneğin, “O gün nedense, pek tedirgin, pek de telaşlı görünüyordu” cümlesi, daha fazla kelime kullanarak anlatımda yoğunluk yaratıyor.
  2. Anlatım Tarzı:
    • İlk Metin: Anlatım daha dolaysız ve basit bir biçimde kurgulanmış. Duygular ve düşünceler net bir şekilde ifade ediliyor.
    • İkinci Metin: Anlatım daha dolaylı, duygu ve düşünceler arasında daha fazla açıklama ve betimleme mevcut. “Acaba bu kadına hiçbir zaman kendini beğendiremeyecek miydi?” gibi sorularla okuyucunun düşünmesine yöneltiyor.
  3. Karakter Tasvirleri:
    • İlk Metin: Polly Harrington’ın karakteri daha keskin ve belirgin bir şekilde tanımlanmış. Sertliği hemen gözlemleniyor.
    • İkinci Metin: Polly’nin karakteri daha çok hissettirerek, okuyucuya düşünme alanı bırakacak şekilde ele alınmış. Örneğin, “Yalnız, bütün bunlar genç kızın iki ay önceki düşünceleriydi” ifadesi, Polly’nin değişen karakterini hissettirmekte.

Benzer Yönleri

  1. Temel İçerik: Her iki metin de aynı olayları ve karakterlerin davranışlarını aktarıyor. Polly Harrington’ın telaşı ve Nancy’nin durumuyla ilgili benzer bilgiler veriliyor.
  2. Karakterler Arası İletişim: Her iki metin de Polly ve Nancy arasındaki iletişimi vurguluyor. İki çeviri de, Polly’nin sert tavrı ve Nancy’nin utancını benzer şekilde ifade ediyor.
  3. Duygusal Durum: İki metin de Nancy’nin Polly’ye karşı hissettiği karmaşık duyguları benzer şekilde aktararak, okuyucuya karakterler arası ilişkiyi hissettiriyor.


 

Our Score