8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 60-62-63-64-65-66-67 MEB Yayınları

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Kınalı Ali’nin Mektubu Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67


8. Sınıf Türkçe Kitabı Kınalı Ali’nin Mektubu Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 60-62-63-64-65-66-67


Hazırlık Çalışmaları


1. Öğretmeninizin dinleteceği “Çanakkale Türküsü”nün size hissettirdiklerini anlatınız.


Cevap :

Öğretmenimizin dinlettiği “Çanakkale türküsü” beni oldukça duygulandırmış ve hüzünlendirmiştir.


2. Çanakkale Savaşı hakkında bildiğiniz bir hikâye varsa arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Çanakkale Savaşı hakkında bildiğiniz bir hikâye varsa arkadaşlarınızla paylaşınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çanakkale savaşlarında kumandanlık yapmış veya almış emekli bir subay şöyle anlatmaktadır.

Çanakkale savaşı sırasında yanında ayak sesi duymuş ve geriye dönünce yanındakinin Aziz çavuş olduğunu görmüştür.

Sol koluna aldığı bir yara sebebi ile elinkopacak hale gelmişti. Elini yalnızca ince bir deri tutuyordu. Benden kesmemi isteyince elimdeki çakı ile kestim.

Bu tüyler ürperten vazifeyi yerine getirirken ” Üzülme Ali Çavuş,  Allah vücuduna sağlık versin ” dedim.

Vatan sağ olsun! Allah imandan ayırmasın! Canım vatana feda olsun! diyerek son nefesini verdi.

İşte bu vatan bu şekilde yiğitlerin canlarıyla kazanıldı.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Metinde geçen bazı sözcüklerin anlamları aşağıda verilmiştir. Verilen anlamlarla sözcükleri eşleştiriniz.


(1.denetlemek-2.kına-3.orak-4.kaza-5.bölük-6.hasret-7.üsteğmen-8.er-9.şehit-10.cephe-11.tümce-12.mektup-13.süngü)


  • (1.denetlemek) Bir işin doğru ve usulüne uygun olarak yapılıp yapılmadığını incelemek, murakabe etmek, teftiş etmek, kontrol etmek.
  • (4.kaza) İlçe, kaymakamlık.
  • (7.üsteğmen) Orduda rütbesi teğmenle yüzbaşı arasında olan subay.
  • (6.hasret) Özlem.
  • (11.tümce) Cümle.
  • (12.mektup) Bir şey haber vermek, sormak, istemek veya duyguları bildirmek için birine çoğunlukla posta yoluyla gönderilen, zarfa konulmuş yazılı kâğıt, name.
  • (10.cephe) Üzerinde savaşın sürdüğü bölge.
  • (9.şehit) Kutsal bir ülkü veya inanç uğrunda ölen kimse.
  • (3.orak) Yarım çember biçiminde yassı, ensiz ve keskin metal bir bıçakla, buna bağlı bir saptan oluşan ekin, ot vb. biçme aracı.
  • (8.er) Rütbesiz asker, nefer.
  • (13.süngü) Tüfek namlusunun ucuna takılan küçük kılıç biçiminde delici silah.
  • (5.bölük) Takımlardan oluşan, üçü veya dördü bir tabur oluşturan ve öbür birliklerin temeli sayılan
    birlik.
  • (2.kına) Kına ağacının kurutulmuş yapraklarından elde edilen, saç ve elleri boyamakta kullanılan toz.

2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki deyimleri anlamlarıyla eşleştiriniz. Deyimleri birer cümlede kullanınız.


1. kına yakmak-2.geri dönmek-3.dalga geçmek-4.selam etmek-5.büyüklerin ellerinden, küçüklerin gözlerinden öpmek)


(3) Eğlenmek, alay etmek.

Cümlem:

  1. Benimle dalga geçmene izin veremem.
  2. Dalga geçmek ne kötü bir huydur.
  3. Dalga geçmekle bir şey elde edilmez.
  4. Dalga geçersen dalga geçilirsin.
  5. Yazık bu çocukla sürekli dalga geçiyorlar.

(2) Geldiği yere gitmek.

Cümlem:

  1. Birşey elde edemeden geri döndük.
  2. Geri dönmek istersen sana kapım açık.
  3. Geri dönmek gururuma dokunuyor.
  4. Geri dönmek istemiyor.
  5. Geri dönmek istese de artık kabul etmem.

(1) Kınayı su ile karıştırıp bulamaç kıvamına getirerek boyanacak yere sürmek.

Cümlem:

  1. Artık kına yakarsın bu olaydan sonra.
  2. Bu gece kına gecesinde hepimiz kına yakacağız.
  3. Kına yakmak istersen yakabilirsin.
  4. Çok güzel bir karışım hazırladım, hadi kına yakalım.
  5. Kına yakmak ayaklarıma çok iyi geliyor.

(5) Saygı ve sevgi göstermek.

Cümlem:

  1. Büyüklerin ellerinden, küçüklerin gözlerinden öperim.
  2. Mektubumu “büyüklerin ellerinden, küçüklerin gözlerinden öperim” diyerek bitiriyorum.
  3. Büyüklerin ellerinden, küçüklerin gözlerinden öperim demek saygı ve sevgi göstermek anlamında kullanılır.
  4. Babam telefonu “büyüklerin ellerinden, küçüklerin gözlerinden öperim” diyerek kapatır hep.
  5. Amcam “üyüklerin ellerinden, küçüklerin gözlerinden öperim” diyerek mektubunu bitirmiş.

(4) Uzakta olan birine esenlik dilemek.

Cümlem:

  1. Sena selam etmek istedim.
  2. Selam etsem iletir misin?
  3. Sana selam ettiğimi ilettiler mi?
  4. Sana selam etmek istedim ama olmadı bir türlü.
  5. Selam etme bana bir daha.

3. ETKİNLİK


Soru : “Kınalı Ali’nin Mektubu” metni ile ilgili sorular oluşturunuz. Oluşturduğunuz soruları arkadaşlarınıza yöneltiniz.


Cevap :

  1. Soru: Cephede askerler Kınalı Ali ile neden dalga geçiyorlardı?
  2. Soru: Kınalı Ali’ nin annesi mektuba ne cevap vermiş?
  3. Soru: Kınalı Ali ailesine nasıl mektup göndermiş?

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : “Kınalı Ali’nin Mektubu” metnine göre aşağıdaki boşlukları doldurunuz.


Cevap :

Olay: Ali adındaki bir askerin annesinin saçına kına yakarak ona askere göndermesi ve komutanın sorması üzerine Ali’nin mektup yazarak bunun nedenini öğrenmesidir.

Zaman: Çanakkale savaşı zamanı (1914 ve 1916 yılları)

Anlatıcı: 3. Kişi

Kahramanlar: Üsteğmen Faruk Bey, Kınalı Ali , arkadaşları, Kınalı Ali ‘ nin annesi


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinde geçen geçiş ve bağlantı ifadelerinin altlarını çizip bu ifadelerin anlatıma olan katkısını yazınız.


Cevap :

Gençlik kavramı, biyolojik anlamda kullanıldığı zaman şüphesiz ki belli bir yaş dönemini ifade eder. Atatürk, gençlere verdiği önemi ilk olarak 19 Mayıs tarihini “Gençlik ve Spor Bayramı” hediye ederek göstermiştir. Atatürk, gençlerin özellikle sağlam ve olumlu bir karakter taşımalarını önemsemiştir.

Kısaca Atatürk gençliği, ideal gençliği oluşturmalıdır. Son olarak diyebiliriz ki ilkelere bağlı, çalışkan ve vatansever bir gençlik Atatürk’ün idealiydi.

Komisyon


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki mektubu okuyunuz. Mektupta geçen fiilimsileri bulup türlerini belirleyerek uygun bölümlere yazınız.


Cevap :

Aziz Mösyö Pierre Loti,

Şimdi aldığım 18 Mayıs 1921 tarihli nazik mektubunuza pek duygulanmış olarak sonsuz teşekkür eder ve bütün yurttaşlarım gibi kişiliğinize karşı beslediğim saygı, sevgi ve hayranlık duygularımın içtenliğine ve derinliğine inanmanızı rica ederim.
Rahatsızlığınızı öğrenince pek üzüldüm ve tam iyileşmeniz haberini sabırsızlıkla bekliyorum.

Bu fırsattan yararlanarak tarihimizin en karanlık günlerinde, yenilgi ve iftiranın bizi ebediyyen yok edecek gibi göründüğü bir zamanda bize güvenini bir an bile yitirmemiş olan dosta beslediğimiz ebedi minnettarlığın teminatını, talihin Türk milletine yeniden gülümsemeye başladığı şu sırada yenilemekten pek mutluluk duymaktayım. Size acil şifalar diliyorum.


7. ETKİNLİK


Soru : Derse hazırlık bölümünde araştırdığınız Çanakkale Savaşı anılarından sizi en çok etkileyeni anlatınız.


Kısa Cevap : “Derse hazırlık bölümünde araştırdığınız Çanakkale Savaşı anılarından sizi en çok etkileyeni anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Dersler hazırlık bölümünde araştırdığım Çanakkale savaşı anılarından beni en çok etkileyen askerin yara almasına rağmen kahramanca kendini vatanına feda etmesi ve hiçbir pişmanlık ve isyan olmadan ruhunu teslim edebilmesidir.

Bir insanın hayatı kendisi için en değerli şeydir. Vatan uğruna duyulan bu büyük sevginin insanın canını ve yaralanmayı göze alabilmesi bence çok saygı ve takdiri hak eden duygular ve davranışlardır.

Bu kahramanların hikayelerini anlatmak ve yazmak kolay ancak yaşamak ve düşünüldüğü zaman anlayabilmek gerçekten zordur.

Ufak bir acıya katlanamazken bu kadar yokluk içinde bu kahramanların vatanını muhafaza etmesi ve uğrunda canlarını gözünü kırpmadan verebilmesi müthiş bir şeydir.

Kahraman şehitlerimizi ve gazilerimize hürmetle ve saygıyla anıyoruz.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları


8. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki Çanakkale broşürünü inceleyiniz.


Cevap : Çanakkale broşürünü inceleyiniz.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


b) Broşürden ve derse hazırlık bölümünde yaptığınız araştırmadan faydalanarak “Çanakkale Savaşı’nın tarihimizdeki önemi” ile ilgili bilgilendirici bir metin yazınız. Yazınıza uygun bir başlık koyunuz.


Kısa Cevap : ““Çanakkale Savaşı’nın tarihimizdeki önemi” ile ilgili bilgilendirici bir metin yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çanakkale Başarısının Önemi

Broşürden mi derse hazırlık bölümünden yaptığımız araştırmadan faydalanarak, Çanakkale Savaşı’nın tarihimizdeki öneminin ne kadar önemli olduğunu anlayabiliriz.

Bu savaşta hem büyük kahramanlıklar meydana gelmiş hem de sonuçları ülkemiz ve Dünya açısından büyük önem taşımıştır.

Çanakkale savaşı Kurtuluş mücadelesinde büyük bir önem taşımakta. Çünkü başarı elde edildiği için ülkemizin durumunu farklı bir konuma taşımıştır.

Birçok insan şehit, gazi olmuş ve türlü türlü zorluklar çekerek bu mücadeleyi kazanmıştır.

Bu başarı sayesinde halk ümitlenmiş ve başarabileceğine olan inancı artarak umudu yerine gelmiştir.

Herkesin yenilmez olarak gördüğü İngilizler yenilmiş, bu da onların şartlarından büyük bir darbe olmuştur.

Türkler gücünü dünyaya bir kez daha kanıtlamış ve sömürge altında olmayacağını göstermiştir.

İngiltere’deki hükümetin çökmesi ile beraber başlayan değişikliğin temeli Çanakkale savaşı ile atılmıştır.

Çanakkale boğazını geçilemeyeceği düşünülmüş em İstanbul’un alınması gecikmiş hem de 1 Dünya savaşı uzamıştır.

Yeni bir devlet kurmak için gereken arka plan hazırlanmış, Atatürk halkın gözünden itibar kazanmıştır.



 

Our Score