8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Sayfa 12-14-15-16-17-18-19
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İyimserlik ve Kötümserlik Üzerine Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
8. Sınıf Türkçe Kitabı İyimserlik ve Kötümserlik Üzerine Metni Etkinlik Cevapları
8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12-14-15-16-17-18-19
Hazırlık Çalışmaları
1. “İyimser insan her felakette bir fırsat, kötümser insan da her fırsatta bir felaket görür.” düşüncesine katılıyor musunuz? Neden?
Cevap : Evet katılıyorum. İyi düşünen ve her zaman iyi olan insan iyiliklerle karşılaşır. Her zaman kötü düşünen ve kötülük olan insan da kötülüklerle karşılaşır.
2. İyimserlik ve kötümserlik kavramlarıyla ilgili ne düşünüyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap : İyimserlik yaşadığımız kötü şeylere bile olumlu yönden bakmaktır. Kötümserlik ise her zaman bir olaya karşı kötü düşünceler üretmektir.
Soru : Yaşamda, kötümserlere mi yoksa iyimserlere mi daha çok gereksinim duyarız?
Cevap : İyimser kişilere daha çok gerek duyarız. Çünkü kötümser insan hep bir olumsuzluk gösterdiği için bizi üzer ve yaşamdan soğutur. bundan dolayı iyimserlik bizim için ön plandadır.
Soru : Biz de kimi durumlarda iyimser, kimi durumlarda koşullar gereği kötümser rollerini ister istemez benimseyip oynamaz mıyız?
Cevap : Yaşadığımız durumlara göre iyimserlik ve bazen de kötümserlik gösterebiliriz. Bunu istemeyerek de yapabiliriz. Ama bu rollere bürünürüz.
8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Metinde geçen anlamını bilmediğiniz sözcükleri yazınız. Bu sözcüklerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahmininizi sözcüklerin sözlük anlamı ile karşılaştırınız.
Öbek Kelimesi : Birbirine benzer veya aynı cinsten olan şeylerin oluşturduğu bütün, takım, küme
Romantik Kelimesi : Davranışlarında duygu ve coşkunun aşırı ölçüde etkisi bulunan
Güdü Kelimesi : Bilinçli veya bilinçsiz olarak davranışı doğuran, sürekliliğini sağlayan ve ona yön veren herhangi bir güç
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki deyimlerin anlamlarını bulunuz. Deyimleri birer cümlede kullanınız.
Göze almak
Deyim Anlamı : Gelebilecek olan tehlikeleri ve riskleri kabullenmek
Deyimle ilgili Cümle : Tatile giderken her şeyi göze alıp yola çıktım.
Batağa saplanmak
Deyim Anlamı : İçinden çıkılması zor bir duruma düşmek
Deyimle ilgili Cümle : Sınavdan geçemeyince batağa saplanmış gibi hissettim.
Göz ardı etmek
Deyim Anlamı : Gereken önlemleri, uyarıları dikkat almamak, umursamamak
Deyimle ilgili Cümle : Annemin dışarı çıkma demesini göz ardı ettim.
8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları
3. ETKİNLİK
“İyimserlik ve Kötümserlik Üzerine” metninden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.
1. İnsanları iyimser ya da kötümser yapan sebepler nelerdir?
Cevap : İnsanları iyimser ve kötümser yapan sebepleri yaşam biçimleri, bakış açılarıdır. Yaşadıkları olaylara karşı tutumlarıdır.
2. Yazara göre kötümserlere mi iyimserlere mi ihtiyaç duyarız? Neden?
Cevap : Yazara göre hem kötümserlere hem de iyimserlere ihtiyaç duyarız. Kötümserler bizlere olayın en kötü sonucunu iyimserler ise pozitif yani iyi yönünü gösterirler.
3. İyimserler hangi özelliklere sahiptir? Açıklayınız.
Cevap : İyimserler her zaman iyi düşünen, geleceğe dair olumlu tasarımları olan, duyarşı bir yapıları vardır.
4. “İyimser uçak yapar, kötümser ise paraşüt.” sözünden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap : İyimser bir insan en iyi ihtimali düşünüp ona göre çalışır. Kötümser insan ise kötü yanlarını düşünüp çalışmasını az tutar.
5. Yaşamda iyimserlerle kötümserlerin oranını neler etkiler?
Cevap : Ülkenin durumuna göre oranları belirler. Ülkenin durumu, gelişmişlik düzeyi ne kadar iyiyse iyimser insan fazla olur.
6. Aile bireylerinizi iyimserlik ve kötümserlik açısından değerlendiriniz.
Cevap : Benim aile bireylerim olaylara hep iyi yanından bakmaya çalışırlar. Kötü düşünmek yerine iyi olanı düşünüp çok çalışmaya çalışırlar.
4. ETKİNLİK
a) Aşağıda ‘‘İyimserlik ve Kötümserlik Üzerine’’ metninin türü ile ilgili bilgiler verilmiştir. Bilgilerden metne uygun olanların başına ‘‘D’’, metne uygun olmayanların başına ‘‘Y’’ yazınız.
- ( Doğru ) Yazar, kişisel görüş ve düşüncelerini anlatmıştır.
- ( Yanlış ) Yazar, kahramanlarını genellikle hayvanlardan seçmiştir.
- ( Doğru ) Öğretici bir metindir.
- ( Yanlış ) Metin serim, düğüm, çözüm bölümlerinden oluşmuştur.
- ( Doğru ) Yazar düşüncelerini kanıtlama (sayısal verilerden yararlanma, tanık gösterme…) yoluna gitmiştir.
- ( Doğru ) Sade, anlaşılır bir dil kullanılmıştır.
b) Okuduğunuz metnin türü:
Cevap : Okuduğunuz metnin türü Deneme’dir.
8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metnin konusunu, ana fikrini ve yardımcı fikirlerini yazınız.
Metnin Konusu: İyimserlik ve kötümserlik
Metnin Ana Fikri: Birey, kendi içindeki iyimserlikle kötümserliği dengelemesini bilmelidir.
Metnin Yardımcı Fikirleri:
- İyimserlik de kötümserlik de risk barındırır.
- Bir insan kesin olarak iyimser veya kötümser olamaz, duruma göre değişir.
- İyimserler iyi insanlar olarak görülür fakat kötümserliğin insanlara katkıları daha büyüktür.
6. ETKİNLİK
Aşağıdaki cümlelerden öznel olanların sonuna “Ö”, nesnel olanların sonuna “N” yazınız.
- ( Özenel ) Sadece kötümserlerden oluşan bir toplum çekilir olmaz.
- ( Nesnel )Yazarın son kitabı iki yüz sayfadan oluşuyor.
- ( Özenel ) İyimserlik, topluma yaşama sevinci verir.
- ( Nesnel )Toplumumuza iyimserler de kötümserler de katkıda bulunurlar.
- ( Nesnel )Okuduğunuz metnin konusu iyimserlik ve kötümserliktir.
- ( Özenel ) İyimser olmak da kötümser olmak da uygarlık gereğidir.
- ( Nesnel )“Yaşamın İçinde Yolculuk” kitabını Yusuf Çotuksöken yazmıştır.
- ( Özenel ) İçimizin bir başka güzelliği de iyimserliktir.
8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Kan vererek hayat kurtarmanın önemini vurgulayan bir konuşma yapınız.
Cevap : Kan vererek birçok insanın hayatını kurtarabiliriz. Aynı zaman da kan vermek insan vücuduna da iyi gelmektedir. Kan vermek bizlerin sağlığını kötü ekilemez. Eğer bir rahatsızlığımız varsa bu aşamada öğrenme ihtimalimiz de olabilir. İyi yanlarını düşünüp kan vermemiz gerekir. Bundan dolayı kan vermeye önem vermeliyiz.
8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları
8. ETKİNLİK
a) Aşağıdaki cümlelerde koyu yazılan sözcüklerden hangisinin çekimli eylem olduğunu gerekçesiyle açıklayınız.
- Kuzey, babasıyla derede balık tutuyordu.
- Balık tutmak Kuzey’i çok mutlu ediyordu.
- Kuzey balık tutunca çok seviniyordu.
- Kuzey tuttuğu balıkları kovaya koyuyordu.
Cevap : İlk cümledeki sözcük fiildir. Diğerleri ise fiil veya isim değildir; fiilimsidir.
b) Aşağıdaki cümlelerde fiil kökünden türediği hâlde fiil özelliği taşımayan sözcüklerin altlarını çiziniz.
İnsanlar, genelde “iyimserler” ve “kötümserler” olarak ikiye ayrılır.
Kör iyimserliğin yol ve araçlarını kullanmaya kalkmazlar.
Uçlarda dolaşan iyimserlik tehlikelidir.
Zorluklardan çıkarılabilecek dersler için iyimser düşünmeye gereksinimimiz vardır.
Önemli olan bardakta su bulunduğunu kabul ederek onu boşa harcamamaktır.
Birey, kendi içindeki iyimserlikle kötümserliği dengelemesini bilmelidir.
Her şeyin iyi tarafını görmek insanı yanıltabilir.
Kötümserler, hayatı yeniden kurup biçimlendirmezler.
Cevap :
- İnsanlar, genelde “iyimserler” ve “kötümserler” olarak ikiye ayrılır.
- Kör iyimserliğin yol ve araçlarını kullanmaya kalkmazlar.
- Uçlarda dolaşan iyimserlik tehlikelidir.
- Zorluklardan çıkarılabilecek dersler için iyimser düşünmeye gereksinimimiz vardır.
- Önemli olan bardakta su bulunduğunu kabul ederek onu boşa harcamamaktır.
- Birey, kendi içindeki iyimserlikle kötümserliği dengelemesini bilmelidir.
- Her şeyin iyi tarafını görmek insanı yanıltabilir.
- Kötümserler, hayatı yeniden kurup biçimlendirmezler.
8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : Sevgi sözcüğünün size çağrıştırdığı kavramları yazınız. Bu kavramlardan birini seçerek bilgilendirici bir metin yazınız. Aşağıdaki yazı taslağını doldurup yazınıza uygun bir başlık koymayı unutmayınız.
Cevap :
Sevgi sözcüğünün size çağrıştırdığı kavramlar şunlardır ;
- Saygı
- Mutluluk
- Aile
- Arkadaş
- Huzur
- Özgürlük
Yazı Taslağı
Yazının Konusu: Sevginin Kazandırdıkları
Yazının Ana Fikri: Sevgi insanı hep mutlu eder.
Giriş Bölümü: Sevginin anlamı
Gelişme Bölümü: Sevgiye nasıl öğreniriz?
Sonuç Bölümü: Sevginin hayatımızdaki yeri
SEVGİNİN İÇİNDEKİ MUTLULUK
Sevgi bir insanın bir insana veya başka bir canlıya beslediği saf, temiz mutlu eden bir duygudur.
Ailemizle tadarız biz sevginin mutluluğunu. Doğduğumuz zamandan bizleri büyütene kadar sevgilerini vermeye çalışırlar. Onların bizlere verdiği sevgi bizleri iyi bir insan olmaya hazırlar. Aynı zaman da bu sevgi ile bizler büyürken farklı kişilere veya bir hayvana bir cisme sevgi besleyebiliriz. Bunlar bize hayatta olan sevgiyi öğretir.
Öğrendiğimiz bu sevgi bizleri her zaman iyi bir insan olmaya iter. Bizler de bu sevgiyi kendi hayatımız da barındırmalı ve kendi yanımızda olan insanlara öğretmeliyiz.
Gelecek Derse Hazırlık
Soru : Ömer Seyfettin’in bir hikâyesini okuyunuz.
Cevap : Ömer Seyfettin’in Kaşağı hikayesini okuyabilirsiniz.