8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Sayfa 130-132-133-134-135-136-137

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Dilimiz Kuşatma Altında Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137


8. Sınıf Türkçe Kitabı Dilimiz Kuşatma Altında Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 130-132-133-134-135-136-137


Hazırlık Çalışmaları


1. Çevrenizde Türkçe olmayan tabelalar var mı? Varsa bunlar hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.


Cevap : Evet var. Bunlar hakkında düşüncelerim ülkemiz Türkiye’dir Türkçe yerine yabancı kelimelerin kullanılması hoş değildir. Dilimizi unutmamızı sağlar.


2. Türkçesi varken yabancı sözcüklerin kullanılmasını doğru buluyor musunuz? Niçin?


Cevap : Doğru bulmuyorum. Böyle yabancı kelimeleri kullanmaya devam ettikçe dilimizde olan kelimeleri unutmaya başlayıp yabancılaşacağız. Budan dolayı doğru değildir.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 132 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Anlamları verilen sözcükleri bularak numaralandırılmış kutucuklara yazınız.


1. Dünya milletlerini ekonomi, siyaset ve iletişim bakımlarından birbirine yaklaşmaya ve bir bütün olmaya götürmek, globalleşmek. KÜRESELLEŞMEK
2. Kitapçık. BROŞÜR
3. Çevresini sarmak, çevrelemek, çevirmek, abluka etmek, ablukaya almak, ihata etmek, muhasara etmek. KUŞATMAK
4. Özündeki iyi nitelikleri birtakım dış etkenlerle zamanla yitirmek, soysuzlaşmak, özünden uzaklaşmak, bozulmak, dejenere olmak, tereddi etme. YOZLAŞMAK
5. Bir işin yapılması için harcanan beden ve kafa gücü, zahmet. EMEK
6. Bir düşünceyi kolay hatırlanıp tekrarlanabilir bir biçimde ifade eden kısa, çarpıcı söz, motto. SLOGAN
7. Söyleyiş özelliği. ŞİVE
8. Farsça. ACEMCE
9. Bir işin elden geldiğince iyi olmasına çabalama, özenme, itina, ihtimam. ÖZEN


“8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 132 Cevapları”

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 133 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : “Dilimiz Kuşatma Altında” metni ile ilgili sorular oluşturup yanıtlarını yazınız. Hazırladığınız soruları arkadaşlarınıza yöneltiniz.


Soru: Beynimize silinmemecesine yerleştirdiğimiz duygu nedir?
Cevap: Sevgidir.


Soru: Türk dilinin yeni tehdidi nedir?
Cevap: Küreselleşme adına, İngilizcenin kuşatması altında, giderek benliğinden, özümüzden uzaklaşıyoruz.


Soru: En güzel doğru Türkçe halka nerede sunulabilir?
Cevap: Televizyon kanallarında sunulabilir.


3. ETKİNLİK


Soru : “Dilimiz Kuşatma Altında” metninin konusunu ve ana fikrini yazınız.


Cevap :
“Dilimiz Kuşatma Altında” metninin Konusu: Türkçenin bozulması
“Dilimiz Kuşatma Altında” metninin Ana Fikri: Dilimizi ülkemizi korumak için dilimizin bozulmasına engel olmalıyız.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 134 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki paragraflarda hangi anlatım biçimlerinin kullanıldığını bulunuz. Paragrafın altındaki noktalı yerlere yazınız.


(öyküleyici-betimleyici-tartışmacı-açıklayıcı)


Anneme armağan olarak aldığım cam kavanozu yemek masasının üzerine bıraktım. Annem mutfağa girdi, sandalyeye oturdu ve masanın üzerindeki kavanoza bakmaya başladı. Kavanozun üzerindeki “Senin için” yazısını okuyunca gülümsedi.


Cevap : Öyküleyici


Çevre sorunlarının en önemli boyutu bence ekonomidir. Söz gelimi bugün astronotlar için, atık suları içilecek şekilde arıtan bir makine geliştirilmiştir. Bir fabrikanın veya bir otomobilin atmosfere yaydığı tehlikeli maddeleri bugünkü teknolojiyle sıfıra indirebiliriz. Ancak İstanbul gibi bir kentte, çok büyük bir maliyet isteyen bu iş zor görünüyor.


Cevap : Tartışmacı


Büyük kubbeli serin divan, bugün daha sakin, daha gölgeliydi. Pencerelerinden süzülen mavi, mor sincap rengi bahar aydınlığı, çinilerinin yeşil derinliklerinde birikiyor, koyulaşıyordu.


Cevap : Betimleyici


Saklambaç, en az iki kişiyle oynanır. Öncelikle bir ebe belirlenir. Ebe, duvara yasladığı ön kolu üzerine yüzünü ve gözünü kapatarak önceden belirlenen bir sayıya kadar sayar. Saymaya başladığında da diğer oyuncular saklanır. Ebe saymayı bitirince “Önüm, arkam, sağım, solum sobe; saklanmayan ebe!” diye bağırır ve diğer oyuncuları bulmaya çalışır. Diğer oyuncular ise ebenin korunaksız bıraktığı ebe duvarına “Sobe!” diye bağırarak dokunmaya çalışır.


Cevap : Açıklayıcı


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 135 Cevapları


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki şiiri okuyunuz. Şiirin size hissettirdiklerini anlatan bir konuşma yapınız.


Cevap : Türk dili aslında bizim özgürlüğümüzü simgeleyen bir semboldür. Kimsenin etkisi altında olmadan kendi dilimizi kullanarak yaşamakta olmamız çok önemlidir. Dilimizin önüne her zaman engeller çıkar yeni tehdidimiz ise Küreselleşme adına, İngilizcenin kuşatması altında, giderek benliğinden, özümüzden uzaklaşıyoruz. Bunu önlemek için halka en açık duyuru yapacağımız öz dilimizi aşılayacağımız yer yani televizyon kanallarıdır. Bununla bu tehdidin önüne geçmemiz gerekir.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 136 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Günümüzde sıkça kullanılan bazı yabancı sözcüklerin Türkçe karşılıklarını yazınız.


Cevap :

“8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 136 Cevapları”

7. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerin ögelerini bularak karşılarındaki öge dizilişleriyle eşleştiriniz.


Cevap :

  • D Hepimizin katkısıyla / dilimiz / giderek / yozlaştırılıyor
  • C Harfleri / İngilizce telaffuzuyla / dillendirdik.
  • B Türkçe sözcükler / İngilizce eklerle / zenginleştiriliyor.
  • F Konuştuğumuz, yazdığımız Türkçemizi / sevmiyoruz.
  • A Diziler / bu konuda / âdeta / yarışıyorlar
  • G Türk dili; / giderek / benliğinden, özünden / uzaklaşıyor.
  • E Kişi / mesleğini sevmezse / hayatta / başarılı olamaz.

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 137 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : “Dilimiz Kuşatma Altında” metninden ve aşağıdaki görsellerden hareketle bilgilendirici bir metin yazınız.


Cevap :

YOBAZLAŞAN TÜRKÇE

Günümüzde küreselleşme adı altında İngilizce kelimeleri dilimize sokmuş ve karşılığı olmasına rağmen yabancı kelimeleri kullanmaya devam etmeye başlamış durumdayız.

Dilimizin en büyük tehdidi olan bu yabancılaşma özümüzü kaybetmemize sebep olmaktadır. Günden güne çoğu insan bu tuzağa düşmektedir. Gelen yeni nesil çocuklar ellerinde ki telefon, tablet gibi araçları kullanarak internetten bu kelimeleri öğrenip kendi dilleri yerine koyarak öz Türkçeyi katletmiş durumdadır. Bu durumun önüne geçilmesi için halka en uygun seslenecek yer olan televizyon kanalları kullanılması gerekmektedir. Bu sayede insanlara öz Türkçeyi aşılamayı hedeflemiş olacağız.



 

Our Score