8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Sayfa 60-62-63-64-65-66-67

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Kınalı Ali’nin Mektubu Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67


8. Sınıf Türkçe Kitabı Kınalı Ali’nin Mektubu Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 60-62-63-64-65-66-67


Hazırlık Çalışmaları


1. Öğretmeninizin dinleteceği “Çanakkale Türküsü”nün size hissettirdiklerini anlatınız.


Cevap : Milli duygularım kabardı. Vatanıma olan sevgimi daha iyi anladım.


2. Çanakkale Savaşı hakkında bildiğiniz bir hikâye varsa arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap : Çanakkale savaşında cephede görev yapan bir doktor vardı doktor önüne gelen hastaların durumu çok ağır değilse tedavi etmiyordu çünkü ellerindeki malzeme çok az miktardaydı doktor yaralıların ölmesini göz yaşları içinde izlerken önüne iki asker getirdiler ikisinin de durumu ağırdı doktor ne yapacağına karar vermeye çalışırken yüzü tanınmaz haldeki asker baba diyerek gözlerini yumdu doktor oğlunu kurtarabilecekken yanındaki askeri kurtarmayı seçti ve kendi oğlu oracıkta şehit oldu.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Metinde geçen bazı sözcüklerin anlamları aşağıda verilmiştir. Verilen anlamlarla sözcükleri eşleştiriniz.


(1.denetlemek-2.kına-3.orak-4.kaza-5.bölük-6.hasret-7.üsteğmen-8.er-9.şehit-10.cephe-11.tümce-12.mektup-13.süngü)


  • (1.denetlemek) Bir işin doğru ve usulüne uygun olarak yapılıp yapılmadığını incelemek, murakabe etmek, teftiş etmek, kontrol etmek.
  • (4.kaza) İlçe, kaymakamlık.
  • (7.üsteğmen) Orduda rütbesi teğmenle yüzbaşı arasında olan subay.
  • (6.hasret) Özlem.
  • (11.tümce) Cümle.
  • (12.mektup) Bir şey haber vermek, sormak, istemek veya duyguları bildirmek için birine çoğunlukla posta yoluyla gönderilen, zarfa konulmuş yazılı kâğıt, name.
  • (10.cephe) Üzerinde savaşın sürdüğü bölge.
  • (9.şehit) Kutsal bir ülkü veya inanç uğrunda ölen kimse.
  • (3.orak) Yarım çember biçiminde yassı, ensiz ve keskin metal bir bıçakla, buna bağlı bir saptan oluşan ekin, ot vb. biçme aracı.
  • (8.er) Rütbesiz asker, nefer.
  • (13.süngü) Tüfek namlusunun ucuna takılan küçük kılıç biçiminde delici silah.
  • (5.bölük) Takımlardan oluşan, üçü veya dördü bir tabur oluşturan ve öbür birliklerin temeli sayılan
    birlik.
  • (2.kına) Kına ağacının kurutulmuş yapraklarından elde edilen, saç ve elleri boyamakta kullanılan toz.

2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki deyimleri anlamlarıyla eşleştiriniz. Deyimleri birer cümlede kullanınız.


1. kına yakmak-2.geri dönmek-3.dalga geçmek-4.selam etmek-5.büyüklerin ellerinden, küçüklerin gözlerinden öpmek)


(3) Eğlenmek, alay etmek.
Cümlem:  Yere düşünce arkadaşları onla alay ettiler.


(2) Geldiği yere gitmek.
Cümlem: Akşam olunca evine geri döndü.


(1) Kınayı su ile karıştırıp bulamaç kıvamına getirerek boyanacak yere sürmek.
Cümlem: Bu akşam ablamın kınası yakılacak.


(5) Saygı ve sevgi göstermek.
Cümlem: Mektubun sonunda büyüklerimin ellerinden küçüklerimin gözlerinden öperim yazıyordu.


(4) Uzakta olan birine esenlik dilemek.
Cümlem:  Bütün arkadaşlarıma selam ederim.


3. ETKİNLİK


Soru : “Kınalı Ali’nin Mektubu” metni ile ilgili sorular oluşturunuz. Oluşturduğunuz soruları arkadaşlarınıza yöneltiniz.


Cevap :

  1. Soru: Kınalı Ali nerelidir?
  2. Soru: Ali’nin saçına neden kına yakılmıştır?
  3. Soru: Kınalı Ali annesine yazdığı mektupta neye yakınmaktadır?

8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : “Kınalı Ali’nin Mektubu” metnine göre aşağıdaki boşlukları doldurunuz.


Cevap :
Olay: Saçına kına yakılan bir askerin annesi ile olan mektuplaşmaları ve cephede yaşadıkları.
Zaman: Çanakkale savaşı zamanı
Anlatıcı: Yazarın ağzından anlatılmaktadır.
Kahramanlar: Kınalı Ali, annesi, Üsteğmen Faruk


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinde geçen geçiş ve bağlantı ifadelerinin altlarını çizip bu ifadelerin anlatıma olan katkısını yazınız.


Cevap :
Gençlik kavramı, biyolojik anlamda kullanıldığı zaman şüphesiz ki belli bir yaş dönemini ifade eder. Atatürk, gençlere verdiği önemi ilk olarak 19 Mayıs tarihini “Gençlik ve Spor Bayramı” hediye ederek göstermiştir. Atatürk, gençlerin özellikle sağlam ve olumlu bir karakter taşımalarını önemsemiştir.
Kısaca Atatürk gençliği, ideal gençliği oluşturmalıdır. Son olarak diyebiliriz ki ilkelere bağlı, çalışkan ve vatansever bir gençlik Atatürk’ün idealiydi.
Komisyon


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki mektubu okuyunuz. Mektupta geçen fiilimsileri bulup türlerini belirleyerek uygun bölümlere yazınız.


Cevap :
Aziz Mösyö Pierre Loti,
Şimdi aldığım 18 Mayıs 1921 tarihli nazik mektubunuza pek duygulanmış olarak sonsuz teşekkür eder ve bütün yurttaşlarım gibi kişiliğinize karşı beslediğim saygı, sevgi ve hayranlık duygularımın içtenliğine ve derinliğine inanmanızı rica ederim.
Rahatsızlığınızı öğrenince pek üzüldüm ve tam iyileşmeniz haberini sabırsızlıkla bekliyorum.
Bu fırsattan yararlanarak tarihimizin en karanlık günlerinde, yenilgi ve iftiranın bizi ebediyyen yok edecek gibi göründüğü bir zamanda bize güvenini bir an bile yitirmemiş olan dosta beslediğimiz ebedi minnettarlığın teminatını, talihin Türk milletine yeniden gülümsemeye başladığı şu sırada yenilemekten pek mutluluk duymaktayım.
Size acil şifalar diliyorum.


7. ETKİNLİK


Soru : Derse hazırlık bölümünde araştırdığınız Çanakkale Savaşı anılarından sizi en çok etkileyeni anlatınız.


Cevap :
”Edincikli Mehmet Er’in top mermisinin parçaladığı kolundan kanlar içerisinde bir et parçası sarkıyordu. Komutanına yalvarıyordu;
”Komutanım ne olur şu kolumu kes!”
Sağ eliyle yakaladığı ve tuttuğu sarkık kola bakan Teğmen donup kalmıştı. Edincikli Mehmet Er, gür sesiyle yineledi;
”Allah Aşkına , Allah Rızası için kes şu kolumu!” Bu ilahi cümleleri emir gibi işiten Teğmen Saip, bıçağı Er’in koluna vurur. Gık demez Edincikli Mehmet. Bir sağ elindeki kola bir ileride Allah! Allah! nidaları arasında çarpışan erlere bakar ve kolu fırlatır;
”Bu kol vatana feda olsun!’


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları


8. ETKİNLİK


a) Aşağıdaki Çanakkale broşürünü inceleyiniz.


Cevap : Çanakkale broşürünü inceleyiniz.


8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


b) Broşürden ve derse hazırlık bölümünde yaptığınız araştırmadan faydalanarak “Çanakkale Savaşı’nın tarihimizdeki önemi” ile ilgili bilgilendirici bir metin yazınız. Yazınıza uygun bir başlık koyunuz.


Cevap : Çanakkale savaşı Türk milletinin vatanına ve milletine olan sevgisini gösteren bir savaştır. Mustafa Kemal ve arkadaşları bu cephede gösterdikleri başarı vatan için büyük başarılardan sadece biridir. Birçok atamız ora da şehit düşmüştür. Tek amaçları düşman askerlerinin ülkemize girmesini engellemektir. Bundan dolayı bizlere emanet edilen bu vatanı bizler de gözümüz gibi bakmalı ve bayrağımızı göklerden indirmememiz gerekir.



 

Our Score